تحول ۷۷۷ کیلومتری در شهر اصفهان

در سال‌جاری با پیگیری‌های شهردار اصفهان و تصویب شورای ترافیک، ۷۷۷ کیلومتر مسیر ایمن و استاندارد دوچرخه‌سواری در این کلانشهر ایجاد می‌شود، اقدامی بزرگ که تحقق آن با توجه به شیوع ویروس کرونا می‌تواند برای حفظ سلامت مردم، کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با هدف توسعه حمل و نقل انسان گرا از جمله پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و داشتن شهری انسان محور، شهرداری اصفهان علاوه بر افزایش مسیرهای پیاده‌روی در شهر، ایجاد حلقه بزرگ مسیر دوچرخه‌سواری را در دستور کار خود قرار داده تا بسترساز توسعه دوچرخه‎سواری در بین شهروندان باشد.

با عزم جدی برای تحقق این هدف، حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مسیرهای مناسب را شناسایی کرده و پس از طراحی کارشناسان و تصویب نهایی، جهت اجرا برای مناطق ۱۵ گانه شهر ارسال کرده است.

از ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده برای شهر، ۳۰۰ کیلومتر درجه یک با عرض دو متر خواهد بود که با جدول‌گذاری و ایمن‌سازی و در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه احداث می‌شود.

۵۵ کیلومتر از مسیرهای جدید دوچرخه شهر درجه دو با خط‌کشی و علائم ترافیکی در سمت راست خیابان و «توقف ممنوع» و ۳۵ کیلومتر از این مسیرها درجه سه با خط‌کشی در پیاده‌رو (سمت چپ خط پارک) و ۳۰ کیلومتر از آن نیز درجه چهار در مسیر ویژه اتوبوس احداث خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال بخش زیادی از مسیرهای جدید دوچرخه در شهر اجرا خواهد شد و بخش باقی‌مانده نیز تا سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود.

البته تاکنون ۴۲ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر اصفهان احداث شده که نیاز به اصلاح برای استانداردسازی دارد که امیدواریم این اقدامات تحول بزرگی در شهر ایجاد کند.

افزایش اعتبارات برای ایجاد مسیرهای دوچرخه در منطقه یک

«مهین شکرانی» مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان صائب (حدفاصل پل مارنان تا خیابان شهید دکتر بهشتی) به طول یک هزار و ۱۵۰ متر در حال اجرا است، می‌گوید: مسیر قبلی دوچرخه در خیابان چهارباغ پایین، حدفاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع)، در حال ترمیم و اصلاح است.

وی با بیان اینکه در سال جاری مسیر دوچرخه در خیابان طیب (حدفاصل خیابان‌های میرداماد و مسجد سید) به طول ۴۰۰ متر اجرا می‌شود، می‌افزاید: از تقاطع خیابان‌های مسجد سید و طیب به سمت چهارراه تختی به طول حدود ۳۰۰ متر نیز مسیر دوچرخه طراحی شده و اجرا می‌شود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: در بودجه سال جاری این منطقه برای ایجاد مسیرهای دوچرخه ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که امیدواریم در اصلاح بودجه ۷۰۰ میلیون تومان دیگر برای این اقدام مهم در نظر گرفته شود.

اجرای مسیر دوچرخه حدفاصل خیابان کهندژ تا مادی شمس‌آباد

«کاووس حقانی» مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با اشاره به طراحی پنج کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در این منطقه، می‌گوید: مسیر طراحی شده حد فاصل خیابان کهندژ (خیابان اشرفی اصفهانی) تا مادی شمس‌آباد به صورت ۲.۵ کیلومتر رفت و ۲.۵ کیلومتر برگشت خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: برای اجرای مسیر دوچرخه سواری حد فاصل خیابان کهندژ تا مادی شمس‌آباد سه میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های مدیران کلانشهرها، برنامه‌ریزی برای توسعه مسیرهای حمل‌ونقل شهری به موازات گسترش شهرها و افزایش جمعیت است، تاکید می‌کند: در طراحی این مسیرها چگونگی انتخاب معیارهای صحیح و مناسب با توجه به موقعیت مکانی و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه قرار گرفته است.

منطقه ۳ پیشتاز احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری

«حسین کارگر» مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری مسیرهای دوچرخه سواری خیابان حافظ و خیابان آمادگاه احداث شده است.

وی با اشاره به روند احداث مسیرهای دوچرخه سواری در منطقه، تاکید می‌کند: در راستای استقبال شهروندان از دوچرخه سواری به منظور حفظ سلامت خود و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی وسایل نقلیه، عملیات ساماندهی و تکمیل شبکه دوچرخه‌سوای در معابر بافت مرکزی شهر اصفهان سیر صعودی به خود گرفته است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان می‌افزاید: پس از احداث مسیر دوچرخه سواری به طول ۴۵۰ متر خیابان حافظ در ابتدای سال جاری، اکنون مسیر دوچرخه خیابان آمادگاه راه اندازی شد.

وی با اشاره به هزینه ۷۰۰ میلیون ریالی احداث مسیر دوچرخه خیابان آمادگاه، تصریح می‌کند: در این مسیر دوچرخه‌سواری به طول ۴۵۰ متر برای استفاده شهروندان، عملیات جدول‌گذاری به منظور تفکیک ترافیک ماشین رو از این مسیر به همراه نصب تابلوها، علائم راهنمایی و خط کشی ترافیکی انجام شده است.

کارگر خاطر نشان می‌کند: طول مسیرهای دوچرخه در منطقه سه به هشت هزار و ۵۰۰ متر رسیده است و تا پایان سال جاری در راستای تکمیل رینگ دوچرخه سواری، طول آن‌ها به ۱۱ هزار متر افزایش خواهد یافت.

تخصیص چهار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد مسیرهای دوچرخه در منطقه ۴

«رضا اخوان» مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در این منطقه به سه دسته مسیرهای موجود، در حال احداث و در دستور کار تقسیم شده است، می‌گوید: مسیر موجود دوچرخه در خیابان‌های حمزه و لاهور (حدفاصل خیابان سلمان فارسی تا خیابان جی) به طول پنج کیلومتر مسیر رفت و برگشت، مسیر دوچرخه خیابان سلمان فارسی حدفاصل پل بزرگمهر تا پل غدیر به طول حدود یک کیلومتر و مسیر دوچرخه خیابان بازارچه حدفاصل تقاطع لاله تا تقاطع خیابان علامه امینی شرقی به طول حدود یک و نیم کیلومتر بهسازی می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در خیابان علامه امینی غربی (حدفاصل خیابان ۲۲ بهمن تا خیابان حمزه جنوبی) اخیراً مسیر ویژه دوچرخه‌سواری به طول ۷۰۰ متر احداث شده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با اشاره به مسیرهای جدید پیشنهادی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، تصریح می‌کند: یکی از این مسیرها حدفاصل خیابان سلمان فارسی تا میدان شهدای هسته‌ای است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: دیگر مسیرهای دوچرخه برای منطقه چهار در کندروی بزرگراه شهید صیاد شیرازی (حدفاصل میدان غدیر تا خیابان جی)، خیابان علامه امینی شرقی ،۲۲ بهمن، خیابان لاله شرقی، باغ مشهد، جی و هشت‌بهشت شرقی طراحی شده است.

اخوان خاطرنشان می‌کند: مسیرهای جدید دوچرخه در سطح این منطقه با صرف اعتباری معادل حدود چهار میلیارد تومان احداث خواهد شد.

احداث ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در منطقه ۵

«احمد رضایی» مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان از احداث ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در این منطقه بر اساس برنامه‌ریزی خبر می‌دهد و می‌افزاید: تا سال ۱۴۰۰ مسیر ویژه دوچرخه در خیابان هزار جریب، بلوار ارتش، بلوار کشاورز و خیابان سهروردی احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات این منطقه برای توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، اظهار می‌کند: ۱۰ کیلومتر مسیر درجه یک با جدول‌گذاری و ایمن‌سازی، در قالب مسیرهای یک طرفه و دو طرفه احداث می‌شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: شش کیلومتر از مسیرهای جدید دوچرخه درجه دو بوده که با خط کشی و نصب علائم ترافیکی چون توقف ممنوع در سمت راست خیابان احداث می‌شود و ۹ کیلومتر مسیرهای درجه سه با خط کشی در پیاده‌رو (سمت چپ خط پارک) و ۲.۱ کیلومتر درجه چهار در مسیر ویژه اتوبوس احداث خواهد شد.

وی از اصلاح و بهسازی مسیرهای موجود دوچرخه در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: احداث مسیر ویژه دوچرخه در ضلع جنوبی حدفاصل چهارراه شهدای غزه تا میدان آزادی به طول یک کیلومتر و عرض دو متر به اتمام رسیده است و اجرای مسیر ویژه در خیابان توحید به طول دو کیلومتر و عرض دو متر تا اواخر بهمن ماه تکمیل می‌شود.

رضایی خاطرنشان می‌کند: تا سال ۱۴۰۰ مسیر ویژه دوچرخه در خیابان هزار جریب، بلوار ارتش، بلوار کشاورز و خیابان سهروردی احداث خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: ۲۷ کیلومتر در مجموع هدف گذاری اصلی در منطقه پنج قلمداد می‌شود که در صورت تحقق این مهم می‌توان اعلام کرد مسیر دوچرخه‌سواری در این منطقه کامل شده و امیدواریم این میزان تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

وی با دعوت از شهروندان به استفاده از دوچرخه و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری، اظهار می‌کند: برای افزایش انگیزه شهروندان به استفاده از دوچرخه، زیرساخت‌های لازم در سطح منطقه فراهم می‌شود.

سلامت شهر در گرو توسعه دوچرخه سواری

«محمدرضا برکت» مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان معتقد است: «با طراحی و اجرای ۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ایمن در سطح این منطقه، شهروندان اصفهانی به ویژه ساکنان منطقه به دوچرخه سواری ترغیب خواهند شد و این امر تأثیر بسیار مثبتی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ارتقای سلامت شهر دارد.»

وی با اشاره به برنامه ریزی و تعریف پروژه‌های متعدد مسیر دوچرخه سواری در این منطقه، تصریح می‌کند: با توجه به ضرورت ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری که یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از بروز ترافیک و آلودگی هوا است و همچنین مطالبه دوچرخه‌سواران برای تسهیل سفرهای درون شهری است در این منطقه ۲۵ کیلومتر مسیر دوچرخه در قالب ۱۳ پروژه تعریف شده است.

مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان از اجرای بیش از نیمی از این پروژه‌ها در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: بودجه‌ای بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال برای توسعه و اجرای مسیرهای دوچرخه سواری سطح این منطقه تخصیص یافته است و تا پایان سال جاری تعداد هشت پروژه از مسیرهای تعریف شده را اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مسیر دوچرخه سواری خیابان نیکبخت غربی به طول ۶۰۰ متر با استفاده از جدول جدا کننده و نصب تابلو و علائم مربوطه همچنین خط‌کشی توسط همکاران اداره ترافیک منطقه شش انجام و تکمیل شده است، اظهار می‌کند: اجرای مسیرهای دوچرخه سواری در منطقه شش براساس اهمیت اولویت بندی شده است.

برکت خاطرنشان می‌کند: از مهمترین این مسیرها می‌توان به مسیرهای دوچرخه‌سواری خیابان‌های چهارباغ بالا، شیخ صدوق شمالی و جنوبی، خیابان آزادی، نیکبخت شرقی، آبشار اول و دوم، هزار جریب و مسیر ۳۳ پل تا پل شهرستان به طول چهار کیلومتر اشاره کرد که با اجرای این مسیرها دوچرخه سواران با امنیت خاطر مسیرهای درون شهری خود را طی خواهند داد.

مسیر ۳۵ کیلومتری برای دوچرخه سواران در منطقه ۷

«علی اصغر شاطوری» مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای حدود ۳۵ کیلومتر خطوط درجه یک، دو و سه مسیر دوچرخه در این منطقه با صرف اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: احداث مسیر دوچرخه در خیابان مدرس قدیم به طول یک‌هزار متر به صورت درجه یک دو طرفه با جدا کننده در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسیرهای دوچرخه این منطقه در خیابان ساکت اصفهانی به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به صورت درجه یک دو طرفه با جدا کننده خواهد بود، اظهار می‌کند: احداث مسیر دوچرخه در خیابان هسا به صورت مسیری درجه یک دو طرفه با جدا کننده همچنین مسیر دوچرخه در خیابان مولوی به صورت درجه سه با خط‌کشی در پیاده رو یا سمت چپ لاین پارک اجرایی می‌شود.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: اجرای مسیر درجه سه دوچرخه با خط کشی در پیاده‌رو یا سمت چپ لاین پارک در خیابان‌های شاهد، آل محمد، سردار کمالی، نخل، خردمند، فرزانگان، غرضی و گلستان اجرا خواهد شد.

اهتمام جدی برای ایجاد مسیری ویژه دوچرخه‌ها

«محمد کیهانی» مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان می‌گوید: امسال در این منطقه مسیرهای دوچرخه در خیابان بهارستان حدفاصل خیابان‌های امام خمینی (ره) و کاوه به طول شش هزار و ۸۰۰ متر، خیابان آیت الله صادقی حدفاصل خیابان رباط و بزرگراه شهید ردانی پور به طول یک‌هزار و ۴۰۰ متر، خیابان نوبهار حدفاصل خیابان‌های بهارستان و گلخانه به طول دو هزار و ۶۰۰ متر، خیابان سپاه حدفاصل میدان پنج طبقه تا خیابان رزمندگان به طول یک‌هزار و ۲۰۰ متر، خیابان نوبهار حدفاصل میدان نگهبانی تا فلکه نوبهار به طول ۳۵۰ متر و در خیابان باهنر (مسیر ویژه اتوبوس دو طرف) به طول یک هزار و ۸۰۰ متر ایجاد می‌شود.

وی تصریح می‌کند: برای اجرای این مسیرهای دوچرخه اعتباری افزون بر ۳۱ میلیارد و ۳۷ هزار میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: برای آنکه احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری از سوی شهرداری با استقبال بیشتر مردم رو به رو شود، همزمان با توسعه مسیرها باید در موضوع فرهنگ‌سازی استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک در بین شهروندان  اقدامات اساسی بشود.

فراهم کردن زیرساخت‌ها برای رکاب زدن شهروندان

«علیرضا رفیعی» مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در این منطقه ۲۲ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، می‌گوید: مسیر ۲۰ کیلومتری در خیابان‌های کهندژ، قدس، بهشت، نبوی‌منش، آتشگاه و میرزا طاهر اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر دوچرخه در کندرو بزرگراه شهید خرازی نیز اجرا خواهد شد، می‌افزاید: پیوستگی و ممتد بودن مسیر حرکت دوچرخه و فراهم ساختن زیرساخت‌های آن بسیار دارای اهمیت بوده و مورد توجه مدیران شهری است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: ایجاد زیرساخت‌ها و احداث مسیر ویژه دوچرخه، همچنین پدیدار ساختن شرایط مطلوب در محدوده‌های در نظر گرفته شده برای ایجاد حلقه بزرگ دوچرخه‌سواری در شهر با توجه به توسعه شهر و افزایش جمعیت ساکن در آن بسیار حائز اهمیت است.

دوچرخه‌سواری ضرورتی برای توسعه پایدار شهرها

«حمید شهبازی» مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: با توجه به ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روزافزون آن در مسائل شهری، امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جا به جایی در کنار پیاده روی، روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مزایای منحصر به فرد دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل شهری، امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا شناخته شده است، تاکید می‌کند: این وسیله نقلیه سالم، مفید و با صرفه در سفرهای کوتاه و متوسط شهری به عنوان یک جایگزین برای اتومبیل سواری مطرح شده است.

وی از ایجاد شش کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح منطقه ۱۰ خبر داده و تصریح می‌کند: اولویت اجرای این مسیرها در خیابان‌های پروین و دشتستان است که برای اجرای آن ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

ایجاد مسیرهای دوچرخه در خیابان‌های لیمجیر و ابوذر

«حمید اشرفی» مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای منطقه ۱۲ کیلومتر مسیر دوچرخه در نظر گرفته شده و در دو فاز اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: در فاز نخست مسیرهای دوچرخه در خیابان‌های لیمجیر و ابوذر ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فاز دوم، خیابان‌های آیت الله اشرفی اصفهانی و امام رضا (ع) دارای مسیرهای ویژه دوچرخه سواری می‎‌شود، تصریح می‌کند: ۵۰ درصد مسیرها به صورت دو طرفه و ۵۰ درصد به صورت یک‌طرفه خواهد بود.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان می‌افزاید: برای ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در این منطقه بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بهره‌مندی شهرک نگین از مسیر ویژه دوچرخه‌سواری

«علی باقری» مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک هزار و ۶۰ متر مسیر دوچرخه سواری در این منطقه اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: مسیر مورد نظر برای اجرا در شهرک نگین طراحی شده است.

وی تصریح می‌کند: مسیر دوچرخه‌سواری منطقه ۱۲ از خیابان میدان مادر و خیابان علم الهدی تا خیابان دانش و میدان نگین اجرایی می‌شود.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روز افزون آن در مسائل شهری، امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جا به جایی در کنار پیاده‌روی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این امر از آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی که از ارکان مهم توسعه پایدار هستند به شدت تحت تأثیر حمل و نقل شهری قرار دارد.

ایجاد ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۱۳

«محمد شرفا» مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان از ایجاد ۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به اینکه اصفهان شهری است که در بسیاری از روزهای سال با آلودگی هوا مواجه است، باید فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل پاک را در میان مردم بیش از پیش گسترش دهیم، از همین رو نیاز دارد مسیر ایمنی برای دوچرخه سواران ایجاد شود.

وی می‌افزاید: در راستای ایجاد تحول ۷۷۷ کیلومتری شهر اصفهان، ۲۰ایجاد  کیلومتر مسیر دوچرخه با هزینه ۴ میلیارد تومان در منطقه ۱۳ در دستور کار قرار گرفت.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: این مسیر ایمن که از میدان سهروردی تا خیابان‌های سهروردی، جانبازان و بانو علویه همایونی، میدان ۹ دی و خیابان کشاورزی ادامه دارد، لوپی است که ۲۰ کیلومتر را کامل می‌کند و مردم می‌توانند یک فضای امنی را برای دوچرخه سواری در منطقه ۱۳ داشته باشند.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های شده در حوزه ترافیک منطقه در سال‌جاری ۱۰ کیلومتر این مسیر اجرا خواهد شد، ادامه می‌دهد: در سال آینده نیز ۱۰ کیلومتر دیگر تکمیل خواهد شد.

شرفا با بیان اینکه عرض مسیر حدود دو متر و طول هم ۲۰ کیلومتر است، می‌گوید: در قسمت‌هایی از مسیر ممکن است با خط کشی جداسازی انجام شود، اما در اکثر طول مسیر با یک جداکننده این کار انجام می‌شود و امیدوارم با همت شهرداری و استقبال مردم بتوانیم فرهنگ دوچرخه‌سواری را در منطقه ۱۳ و در شهر اصفهان گسترش دهیم و سهمی در کاهش آلودگی کلانشهر اصفهان داشته باشیم.

اجرای مسیرهای دوچرخه منطقه ۱۴ در دو فاز

به گفته «علی شمسی» مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان، در این منطقه مسیرهای دوچرخه سواری در دو فاز طراحی شده که فاز نخست آن در سال‌جاری و فاز دوم در سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی می‌افزاید: فاز نخست مسیر ویژه دوچرخه سواری در منطقه ۱۴ به طول شش کیلومتر در خیابان‌های ابوریحان، فلاطوری و ایمان اجرایی خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: سال آینده فاز دو این مسیرها به طول حدود شش تا هشت کیلومتر در خیابان‌های آل‌یاسین، آل بویه، بعثت و گلستان و اتوبان چمران ایجاد خواهد شد.

وی می‌گوید: در مجموع برای اجرای دو فاز مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در منطقه ۱۴ اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اجرای ۵۰ کیلومتر مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در منطقه ۱۵

«مسعود قاسمی» مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از اجرای ۵۰ کیلومتر مسیرهای ویژه دوچرخه در منطقه ۱۵ خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: امروزه استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی، موضوعی است که در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است و در کشور ما نبود زیرساخت‌های مناسب و مطمئن برای آن، عاملی است که موجب شده تا استقبال چندانی از این شیوه حمل و نقل صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه رشد روز افزون شهر نشینی، جمعیت شهری و به تبع آن رشد عبور و مرور و رفت و آمدهای ساکنان شهر با وسایل نقلیه موتوری، مشکلات بسیاری را در سیستم حمل و نقل ایجاد کرده است که برای کاهش معضلات ترافیک، حمل و نقل و آلودگی هوا، برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی از سوی مدیران شهری اجرا می‌شود، می‌گوید: یکی از برنامه‌هایی که با اجرای عملی و صحیح آن می‌توان تا حد قابل توجهی آرامش را به سیستم حمل و نقل و عبور و مرور شهری باز گرداند، توسعه حمل و نقل انسان گرا و فراهم نمودن امکانات و شرایط مناسب از جمله ایجاد مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در این راستا و با توجه به ابلاغ شهردار اصفهان مبنی بر احداث مسیر ویژه دوچرخه و همچنین ابلاغ طرح فاز صفر مسیر و تعیین معابر جهت احداث مسیر ویژه از طرف معاونت حمل و نقل و ترافیک این منطقه، ارزیابی جزئیات اجرای مسیر ویژه در معابر سطح منطقه و برآورد هزینه احداث که مبلغی حدود هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است، برای پیگیری تأمین اعتبار انجام شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: این منطقه نسبت به مکاتبه با شرکت مهندسان نیک‌اندیش جهت احداث مسیر ویژه دوچرخه در خیابان جی به عنوان فاز اول احداث اقدام کرده و تا پایان سال‌جاری این منطقه برای اجرای ۳۰ درصدی این پروژه در معابر تعیین شده، برنامه‌ریزی و اقدام  کرده است.

قاسمی اظهار می‌کند: مسیرهای ویژه به دو صورت جدا کننده‌های فیزیکی با جداول بتنی و جداکننده‌های غیر فیزیکی با خط کشی اجرا خواهد شد و متراژ کل مسیرهای ویژه در سطح این منطقه به طول ۵۰ کیلومتر و شامل ۴۰ کیلومتر جدا کننده فیزیکی و ۱۰ کیلومتر جداکننده غیر فیزیکی برآورد شده است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 460204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 2
    با سلام، پس از این همه تلاش شهردار محترم و شهرداران‌مناطق که البته قسمتی از انها اجرا نشده، گیرم که تماما اجرا شود، کاش بدنبال این تلاشها طرز فکر مسوولین شهر را برای ممنوعیت استفاده از دوچرخه عوض می شد.موفق باشید
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      0 0
      سلام، به نظر شهر وندان عزیز این رقم۷۷۷ چطور بدست آمده؟عدد۵۵۵ چطوره؟
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    10 3
    کار با ارزشی است. اما متاسفانه این مسیر ها به علت استفاده موتورسیبکلت ها همچنان برای دوچرخه سواران نا امن است. تا این مشکل و پارک اتومبیبل ها در برخی مسیر ها مانند خیابان عباس آباد حل نشود تنها برای موتور سواران مفید خواهد بود!
  • میلاد IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    11 3
    عکس آخر که در آن یک موتور سیکلت در حال حرکت در مسیر دوچرخه ها هست، خود بیانگر همه چیز هست.
  • نسرین IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    7 4
    کاش دانش آموزان دختر هم اجازه داشتند از دوچرخه برای حضور در مدرسه استفاده کنند ،نصف سرویس ها حذف میشد ،کاهش هزینه ،افزایش سلامتی و.. را به همراه داشت.
  • محمدعلی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 2
    باسلام امیدوارم بیشتر شرق اصفهان مورد توجه قرارگیرد که سالها ازاین امکانات دور بوده است
  • الهام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 3
    باسلام، فکر نکنم منعی در قانون برای دوچرخه سوار شدن خانمها وجود داشته باشد، البته با پوشش مناسب، و چه بسا از لحاظ فرهنگی وساختاری باید از طرف ارگانهای مسئول از دو چرخه سوار شدن خانمها حمایت شود.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    4 3
    درود بر شهردار شهر خودمون اصفهان... خسته نباشید برادر
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 2
    با سلام کاش شرق اصفهان که این قدر در این زمینه فقیر هست رسیدگی می شد
  • ناشناس IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    10 1
    با سلام،اگه کاری کنید که موتور هم توی این مسیر دوچرخه رفت وآمد نکنه خیلی خوبه
  • FR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    6 1
    دلم برا خودم میسوزه چون زنم و همیشه در تبعیض خخخ باغ فدک پیست زدند براخانما کی میره این همه راه و من با حجاب مخالف نیستم محجبه هستم ولی تاب این بی عدالتیها رو ندارم این حق منه که برای سلامتی خودم تو کوچه ها یا تا مسیر کارم دوچرخه سواری بکنم به کسی مربوط نمیشه
  • مراد US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    7 1
    با سلام و تشکر اما تا وقتی که جلوی ورود موتورسیکلت به این مسیرها و پارکها گرفته نشود این اقدامات و هزینه ها هیچ فایده ای ندارد.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 0
    سلام، کار خوبی است ولی کاش مسیرهای موجود را هم مستمر بازدید میکردند که آیا امکان دوچرخه سواری راحت وجود دارد. چون در برخی از مسیرهای شاخه های درختان مانع است یا در خیلی از مسیرها ی در جلو کوچه ها یا جدول بصورت پله دارند یا همیشه ماشین پارک شده که عملا دوچرخه سواری را ناممکن کرده و مجبور به استفاده از خیابان ناایمن میشویم.
  • محمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    2 0
    به اسم دوچرخه ‌سواران به کام موتور سواران
  • نریمان IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    به امیدروزی که زمینه برای دوچرخه سواری همه شهروندان آماده شودنه پنجاه درصد از اونا!ممنون از خبرنگار محترم.
  • M IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    سلام کاش خانم ها هم بتوانند دوچرخه سوار بشن برای آلودگی هوا هم خوبه وبه خصوص حالا تو این وضعیت کرونا چرخ سوار شدن خیلی بهتره تا سوار تاکسی و اتوبوس بشیم و همه درگیر کرونا بشیم
  • بانو IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    1 1
    لطفا در انتخاب مخاطبان دقت بفرمایید، در استفاده از کلمه مردم بهتر است بگویید مردها،،،، در استفاده از کلمه شهروند نیز قید کنید بجز بانوان، زیرا بانوان نیمی شهروند محسوب می‌شوند،،،، برای من جای سوال هست که در اصفهان و استان اصفهان نشستن زن پشت سر مرد و ترک موتور بیش از هر استانی در کشور مرسوم هست،ماندم ترک موتور با ترک دوچرخه چه فرقی دارد؟؟؟ یا اگر برگردیم به صدر اسلام، نشستن زن بر کوهان شتر یا زین اسب چه فرقی با ترک دوچرخه دارد؟؟؟
  • کارمند یکی از ادارات شهر هستم IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    به امید تحقق این وعده بزرگ و تشکر ویژه از گزارشگر خوبتان برای تهیه این گزارش کامل. با این گزارش جامع همه شهروندان در هر گوشه شهر در جریان مسیرهای مشخص شده قرار گرفتند؛احسنت
  • مهدی بابایی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    خیلی عالیه ولی تقریبا بدون استفاده است داری با دوچرخه میری بعد ۵متر یه ماشین خودش رو بزور لای فضای پیاده رو جا داده دوباره داری میری فست فودیه صندلی هاش رو چیده تو مسیر دوچرخه داری میری یه تیکه رو کندن انشالله یک روزی درست بکنند داری میری یکی قشنگ روی جدول و شمشاد و مسیر دوچرخه پارک کرده( تمام این مشکلات رو توی فقط چند متر نزدیک میدان نقش جهان خیابان حافظ از نزدیک برید ببینید) موتوری هام که فکر کردند اینجاها مختص پارک موتوره قشنگ میزارند وسط مسیر جوری که ادمم رد نشه. کاش این مشکلات فرهنگش زودتر بیاد و حل بشه
  • محمد IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    تنها چاره برای مسدود کردن مسیرها برای موتورسوارها، نصب مانع در ابتدا و انتهای هر قطعه از مسیرها مانند ورودی پارکها است