دور باطل حمایت از کارگران

اختلاف میان اصولگرایان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، تاثیر افزایش حقوق و دستمزد بر معیشت کارگران، شایعات رسانه‌های مخالف نظام درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب و بررسی طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۸ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان با یک مینی‌بوس نامزد انتخاباتی!» به بررسی تفرقه گسترده جناح راست برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: اصولگرایان که تنها دلیل مشکلات کشور را وابسته به قوه‌مجریه می‌دانند و بعضاً معتقدند که پیروز نهایی انتخابات ۱۴۰۰ خواهند بود، صفی طولانی از نامزدهای انتخاباتی تشکیل داده‌اند که حضور نظامیان در میان آنها از همیشه پررنگ‌تر است. در این میان به‌نظر می‌رسد، عده‌ای نیز طمع کرده‌اند تا به‌عنوان جریان سوم در انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر شوند.

سال‌هاست نام محسن رضایی با انتخابات ریاست‌جمهوری گره خورده است. رضایی که فرماندهی سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد، نامزد دوره ششم مجلس شورای اسلامی و دوره‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم ریاست‌جمهوری بوده و اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی از احتمال حضور او در انتخابات دولت سیزدهم، روز گذشته (یکشنبه ۱۷ آذر) کرم‌رضا پیریایی، قائم‌مقام جبهه ایستادگی با بیان این نکته که مردم به برنامه نامزدهای انتخاباتی نگاه می‌کنند گفت: «مدتی است مراجعات قابل‌توجهی به محسن رضایی می‌شود که جنس این مراجعات از همان مقوله ضرورت‌ها و واقعیت‌هاست؛ در این مراجعات درخواست‌ها فقط درخواست این نیست که رضایی نامزد شود، عمده صحبت این است که به هر شکل او در چاره‌اندیشی برای واقعیت‌ها و توجه به ضرورت‌های قطعی موجود، ورود کاملاً مؤثری داشته باشد؛ بنابراین چه در جلسات و فعالیت‌های جبهه ایستادگی و احزاب عضو جبهه که البته بخشی از فعالیت مداوم همراهان محسن رضایی به حساب می‌آید، این دغدغه‌ها و مباحث، بیشتر شده است. البته چون محسن رضایی شخصیت فراجبهه‌ای و فرا حزبی است؛ دامنه‌ای ارتباطات بسیار گسترده دارد.»

این اظهارنظر که رسانه‌ها آن را زمینه‌سازی برای حضور رضایی در انتخابات ۱۴۰۰ دانستند، احتمال حضور این فرد در انتخابات پیش رو را افزایش می‌دهد. به همین علت نام محسن رضایی اکنون در کنار دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات و در کنار دیگر چهره‌های نظامی مانند حسین دهقان، محمدباقر قالیباف و سعید محمد قرار می‌گیرد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دور باطل حمایت از کارگران» به بررسی تأثیر افزایش حقوق و دستمزد بر معیشت جامعه کارگری پرداخت و نوشت: تورم، متناسب نبودن حقوق و دستمزد و حالا هم مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا گذران زندگی را بیش از هر زمان دیگری برای کارگران دشوار کرده است، به طوری که در این شرایط حتی نمی‌توانند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند. به گفته برخی فعالان کارگری اگر شرایط به این شکل ادامه پیدا کند خطرات جدی معیشت کارگران را در سال آتی تهدید خواهد کرد.

دغدغه تأمین حداقل‌های زندگی برای کارگران داستانی تکراری است و کم‌توجهی به این مسئله ماجرایی تکراری‌تر. در این میان عده‌ای معتقدند تا عزم جدی برای حمایت از کارگران به وجود نیاید گره‌ای از مشکلات این جامعه باز نخواهد شد. برخی از کارشناسان و فعالان در نظر گرفتن طرح‌های حمایتی از کارگران در بودجه سال آتی را راهی برای جبران کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری می‌دانند.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا بر لزوم پیش‌بینی اعتبار خاص برای حمایت از کارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: «درست است که نمی‌توانیم پرداخت دستمزد کارگران را در بودجه ببینیم ولی باید در شرایط خاص اقتصادی کمک‌های اجتماعی برای گروه‌های کارگری حتی کارمندی در نظر بگیریم. بودجه همیشه با نگاه اقتصاد کلان در کشور نوشته می‌شود و این مسئله که نتوانیم حقوق گروهای اجتماعی مختلف را در آن تأمین کنیم یک ضعف و اشکال اساسی است.»

لزوم گنجاندن طرح‌های حمایت از کارگران در بودجه سال ۱۴۰۰ در حالی مطرح می‌شود که اما و اگرهایی در خصوص میزان افزایش دستمزدها برای سال آتی کارگران به میان آمده است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی با دروغ» به بررسی شایعات رسانه‌های مخالف نظام درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: طی ۴۸ ساعت گذشته چند رسانه خارجی اخبار متفاوتی از سلامتی رهبر انقلاب اسلامی منتشر کردند و نوشتند که ایشان به خاطر شدت یافتن بیماری‌شان برخی ملاقات‌های خود را لغو کرده است. برخی از این رسانه‌ها حتی پا را فراتر گذاشتند.

خبرگزاری فارس دراین‌باره نوشت که این بار هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در حساب توئیتری خود، خبر از وخامت وضع جسمی رهبر انقلاب داد! توهم این رسانه آنقدر بالا گرفت که موضوع انتقال قدرت را هم مطرح کرد! همزمان با بازنشر این شایعات، دیروز مطلبی منتشر شد مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری جلسه فوری تشکیل داده است. برخی از کانال‌ها تصویری منتشر کردند که نشان می‌داد شبکه خبر این خبر را در یک زیرنویس خبری اعلام کرده است. اما بررسی خبرنگار همدلی نشان داد که این یک تصویر ساختگی است.

خبری که روی آن این زیرنویس درج شده بود مربوط به روز یکشنبه و گزارش خبری شبکه خبر از کشف محموله قاچاق اسلحه است. این گزارش خبری که عصر روز یکشنبه چند بار پخش شده نشان می‌دهد که چنین زیرنویسی نداشته است و تمام زیرنویس‌های قرمز رنگ آن مربوط به موضوع کرونا بوده است. دراین‌باره نیز شبکه خبر در خبر کوتاهی، توضیح داد که تصویری که در شبکه‌های اجتماعی درباره زیرنویس شبکه خبر از جلسه فوری مجلس خبرگان، پخش شده، ساختگی است و چنین خبری صحت ندارد.

با این حال دیروز در واکنش به این خبرسازی‌ها، ابتدا یک فرد نزدیک به دفتر رهبر معظّم انقلاب در توئیتی، از سلامتی کامل رهبر انقلاب خبر داد و شایعه رسانه‌های خارجی را تکذیب کرد. مهدی فضایلی نوشت: «به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و دعای خیر ارادتمندان حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول هستند.»

همچنین صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پست اینستاگرامی خود از وضعیت سلامتی مقام معظم رهبری اطلاع‌رسانی کرد. او نوشت: «من معمولاً سعی کرده‌ام سکوت اختیار کنم و ساختار تشکیلات رهبری سیستم اطلاع‌رسانی خود را دارد و دلیلی ندارد فردی مثل من اظهارنظری کند اما به دلیل انبوه تماس‌هایی که با من گرفته شد این پست را می‌گذارم. امروز برای جلسه‌ای در بیت معظم‌له بودم و ناهار را در آنجا صرف کردم و با یکی از نزدیکان حضرت آقا صحبت داشتم. بحمدالله حال مبارک ایشان عالی و سرشار از انگیزه و انرژی هستند. به شایعات دروغ و فرافکنی‌ها توجه نشود. کل سناریو ساخته و پرداخته شایعه افکنان و دروغ‌پردازان خارجی است و بس.»

البته مجلس خبرگان رهبری نیز دراین‌باره توضیح داد. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، خبر برگزاری جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری را جعلی دانست و اعلام کرد که از صبح امروز تصویری ساختگی با موضوع جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری در شبکه‌ها دست به دست می‌شود. این تصویر جعلی است و خبرگان رهبری هیچ جلسه‌ای نداشته است. اما اخبار جعلی درباره سلامتی رهبر انقلاب از کجا آب می‌خورد؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس می‌تواند دولت را مجازات کند؟» به بررسی طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت:

بهارستانی‌ها که به دنبال خروج از برجام قبل از بازگشت آمریکا هستند، با تصویب طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرده‌اند در مدت دو ماه بعد از ابلاغ این طرح اگر تحریم‌ها لغو نشد، باید مطابق تصمیم مجلس عمل کند و اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اجرا نکند مجازات شود.

ضمانت اجرای تعیین‌ شده براساس ماده ۹ این طرح مجازات زندان است. در این ماده مقرر شده است: «مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.»

نعمت احمدی، حقوق‌دان در این زمینه معتقد است: اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، مجازات و حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس یازدهم است؛ زیرا در قوانین ما آمده است که اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود.

وی درباره تعیین حبس و مجازات در صورت استنکاف از طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: مجلس حق قانون‌گذاری دارد؛ اما میزان مجازات در قانون مجازات اسلامی تعیین و درجه‌بندی شده است. اینکه نمایندگان در متن قانون در صورت عدم اجرای قانون حبس ۲۵ ساله معین کرده‌اند، چگونه می‌خواهند این را با مجازات‌های طبقه‌بندی‌شده قانون مجازات اسلامی تطبیق دهند.

این حقوقدان ادامه داد: قوانین بسیاری در کشور وجود دارد که اجرایی نمی‌شود. احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری بود که بسیاری از قوانین را اجرایی نمی‌کرد. اینکه دلیل نمی‌شود. مجلس مسئول نظارت بر اجرای قانون است. مجلس هم اجازه دارد قانون را ابلاغ کند و این به شخص بستگی ندارد. تعجب می‌کنم که این مصوبه چگونه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.

احمدی تصریح کرد: اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، مجازات و حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس یازدهم است؛ زیرا در قوانین ما آمده است اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود. این مصوبه مجلس و تعیین حبس جای تأمل دارد و اصل مطلب اینکه آیا مجلس می‌تواند در این زمینه، قانون‌گذاری کند، به باور حامل حقوقی موضوع یعنی شورای عالی امنیت ملی برمی‌گردد و مجلس نمی‌تواند.

وی افزود: اگر قرار باشد کسی مخالف با اجرای مصوبه باشد و ۲۵ سال حبس در انتظارش باشد، می‌تواند استعفا دهد. امیدوارم این شگرد قانون‌گذاری باشد تا در مقابل غرب از آن استفاده کنیم؛ اما در عمل، امکان اجرا ندارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خداحافظ! مردی که اشک‌هایت بر فاجعه برجام در تاریخ ثبت شد» به بررسی اقدامات علی اصغر زارعی، نماینده اسبق مجلس شورای پرداخت و نوشت: علی‌اصغر زارعی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جانشین سابق پدافند غیرعامل شب دوشنبه بعد از جراحی سر و بستری شدن در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفت.

این جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌هایی چون فرماندهی ستاد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران، ریاست دانشکده فنی دانشگاه امام حسین (ع) و جانشینی سازمان پدافند غیرعامل را نیز در کارنامه خود داشت.

اشک‌های دکتر زارعی پس از تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس از خاطرات سیاسی ماندگار سال‌های اخیر بود. در جریان تصویب جزئیات طرح اجرای برجام در مهرماه سال ۹۴، مرحوم علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درحالی که نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشت شروع به اشک ریختن کرد و جمعی از نمایندگان اطراف وی حضور یافتند، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این نماینده غیور که اوضاع مساعدی نداشت به اورژانس مستقر در مجلس منتقل شد تا تحت نظارت پزشکان قرار بگیرد. جمعی از نمایندگان هم به عیادت وی رفتند.

برخی روزنامه‌ها فردای آن روز تصویر او را با تیترهایی گزنده و تمسخرآمیز منتشر کردند و البته بعدها روشن شد که حق با چه کسی بوده و چه کسی حامی منافع ملی و مردم بود و چه کسانی ساده‌لوحانه دل به دشمن بسته بودند.

روز گذشته خبر درگذشت نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت؛ واکنش‌هایی که نقطه مشترک آنها یادآوری اشک‌های مرحوم زارعی در صحن علنی مجلس در زمان تصویب برجام بود.

اسماعیل کوثری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت‌های مرحوم زارعی در زمینه مذاکرات برجام و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای آن در مجلس گفت: ایشان در مسئله تصویب برجام در مجلس زحمات فراوانی کشید، مرحوم زارعی می‌دید آن صداقتی که در تصویب برجام باید وجود داشته باشد نیست، چون خودش در جریان تمام توافقاتی که صورت گرفته بود قرار داشت اما می‌دید که در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌شود.

کوثری با اشاره به اینکه گریه‌های وی به خاطر بی‌صداقتی با مردم بود تاکید کرد: وقتی حال و روز مرحوم زارعی فضای مجلس را متحول کرد بنده به جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس رفتم و به رئیس مجلس گفتم که ۱۸۶ پیشنهاد در این باره مطرح شده و شما می‌توانستید بررسی برجام را تا ظهر ادامه بدهید. متأسفانه در پاسخ گفتند من رئیس هستم و این چنین تصمیم می‌گیرم، مرحوم زارعی رفتارها را در تصویب برجام طاقت نیاورد و اشک از چشمانش جاری شد.

سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در توئیتر خود نوشت: بزرگا مردا که او بود… روح بلند دکتر اصغر زارعی، استاد انقلابی و نماینده جانباز مجلس نهم به سوی معبود شتافت. خدا بر درجاتش بیفزاید؛ آن خواهش‌های خاضعانه و اشک‌های دلسوزانه‌اش در روز تأیید ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس، برای همیشه نماد عزت و بصیرت و روشن‌بینی خواهد ماند.

کد خبر 460164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.