اصولی برای طراحی خیابان‌های موفق

خیابان‌ها فضاهایی عمومی به شمار می‌روند و باید به گونه‌ای طراحی شوند که نیاز تمام شهروندان نظیر دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و رانندگان را برآورده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، راهنمای جهانی طراحی خیابان‌ها رویکرد جدیدی است که به منظور برطرف کردن چالش‌های امروزی و نیازهای آینده، بهترین ایده‌ها را در زمینه طراحی خیابان‌ها ارائه می‌دهد. در این رویکرد، روش‌ها و فنونی توسط مشهورترین طراحان و معماران شهری جهان ارائه شده است که پیروی از آن‌ها می‌تواند به بهترین شکل ممکن، تردد را برای تمام اعضای جامعه به امری خوشایند تبدیل کند. بدیهی است که در یک بافت شهری، طراحی خیابان‌ها باید به گونه‌ای باشد که نیاز تمام شهروندان نظیر عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، صاحبان کسب و کار، ارائه دهندگان خدمات شهری، افراد سوار بر وسایل حمل و نقل عمومی و رانندگان را برطرف کند. در ادامه به شرح اصولی اساسی برای طراحی چنین خیابان‌هایی پرداخته می‌شود.

توجه به نیاز کاربران

خیابان‌ها باید به طور برابر و فراگیر در اختیار تمام اعضای جامعه قرار گیرد و رفع نیازهای تمام کاربران نظیر کودکان، بزرگترها، افراد دارای معلولیت جسمی و رانندگان را مورد توجه قرار دهد. طراحی این فضاهای عمومی باید به گونه‌ای باشد که مردم صرف نظر از درآمد، جنسیت، فرهنگ، زبان و اینکه کاربر در حال حرکت است یا ایستاده، در اولویت قرار گیرند. در واقع در طراحی خیابان‌ها ابتدا باید مردم و خواسته‌های آنان مورد توجه باشد و تسهیل تردد وسایل حمل و نقل موتوری در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

طراحی خیابان‌های ایمن

برنامه‌ریزان شهری هنگام طراحی خیابان‌ها باید تامین ایمنی و راحتی تمام کاربران را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دهند. در این زمینه تامین ایمنی عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه نظیر کودکان، افراد دارای معلولیت و سالمندان در اولویت قرار دارد. در خیابان‌های امن، سرعت حرکت وسایل حمل و نقل عمومی کم است که همین امر، منجر به کاهش ناآرامی‌های اجتماعی، ایجاد حمایت طبیعی و اطمینان خاطر کاربران در حین حرکت می‌شود.

کاربری چند منظوره

شهرها باید متناسب با فضا و زمان طراحی شوند چرا که مکان‌هایی پویا و چندمنظوره به حساب می‌آیند که در آن‌ها، مردم احساسات خود را تجربه می‌کنند. اگرچه طراحی منطقه خیابان از اهمیت بالایی برخوردار است با این حال، حاشیه‌های خیابان و سایبان‌ها نیز نقش مهمی در شکل دادن مناسب محیط یک خیابان ایفا می‌کنند.

فضاهایی برای سلامت

برنامه‌ریزان شهری موظفند در طراحی خیابان‌ها، سلامت و سبک زندگی شهروندان خود را به دقت مورد توجه قرار دهند. اگر در طراحی خیابان‌ها، ایده‌های مفیدی برای حمل و نقل فعال و استراتژی‌های مربوط به زیرساخت‌های سبز پیاده شود، آن‌گاه، کیفیت هوا و آب بهبود خواهد یافت. علاوه بر این، پیامدهای فوق، کاهش سطح استرس شهروندان و بهبود سلامت روان آنان را برایشان به ارمغان خواهد آورد.

محیط عمومی

توجه به کیفیت خیابان‌ها به عنوان فضاهای عمومی و مسیرهایی برای افزایش پویایی شهری در حین طراحی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این فضاها نقش مهمی در زندگی عمومی شهرها و جوامع ایفا می‌کنند و در نتیجه باید به عنوان مکان‌هایی برای نمایش فرهنگ، تعامل اجتماعی، برگزاری جشن‌ها و نمایش‌های عمومی طراحی شوند.

اکوسیستم‌های شهری

چنانچه مدیران شهری در طراحی خیابان‌ها اقداماتی برای افزایش زیرساخت‌های سبز در پیش گیرند، آن‌گاه به بهبود تنوع زیستی و کیفیت اکوسیستم شهری کمک زیادی خواهند کرد. در تمام طراحی‌ها، زیستگاه‌های طبیعی، آب و هوا، مکان‌نگاری، منابع آبی و دیگر مشخصه‌های طبیعی به دقت مورد توجه قرار گیرد.

تعیین ارزش املاک

خیابان‌هایی که از کیفیت مناسب برخوردار هستند رونق اقتصادی را برای منطقه به ارمغان می‌آورند و بر ارزش املاک آن‌جا می‌افزایند. در واقع، خیابان‌هایی که به خوبی طراحی شده باشند مردم را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شود عابران پیاده، مدت زمان زیادی را صرف قدم زدن و بازدید از مراکز تجاری منطقه کنند. این کار بدون شک بر افزایش فروش مراکز خرید و به تبع رونق اقتصادی خیابان کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 459709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.