۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
رشد بخش مسکن، مثبت شد

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در تابستان سال جاری به رقم ۵.۴ درصد رسیده است، حال آن که در دو فصل پیش از آن رشد این بخش منفی بود.

به گزارش ایمنا به نقل از هیبنا، آخرین آمارهای رشد اقتصادی در فصل تابستان، حاکی از آن است که میزان تولید این بخش در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد رشد داشته است. رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در فصل زمستان به ۲.۱ درصد و در فصل بهار به ۳.۹ درصد رسیده بود و دو فصل رکودی را ثبت کرده بود؛ اگرچه که در کل سال ۹۸، رشد بخش ساختمان با ثبت رقم ۲ درصد مثبت بود، اما روند رکودی در دو فصل زمستان و بهار، قابل مشاهده بود. حال آمارها نشان می‌دهد که در تابستان نیز نشانه‌های خارج از رکود مشاهده می‌شود. بخش ساختمان، یکی از بخش‌های مهم برای سیاست گذاران اقتصادی است.

رشد این بخش به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث حرکت سایر بخش‌ها می‌شود، زیرا بخشی از گروه‌های صنعت و خدمات، به دلیل رشد این بخش منتفع می‌شوند. بنابراین بیشتر شدن تولید بخش ساختمان می‌تواند یک خبر مثبت برای اقتصاد کشور باشد. نکته قابل توجه این است که در تابستان سال جاری، تشکیل سرمایه در بخش ساختمان رشد ۵.۴ درصدی را ثبت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری، رشد ارزش افزوده بخش ساختمان نیز می‌تواند مثبت باشد.

به بیان دیگر، سرمایه تشکیل شده در این گروه روند صعودی داشته و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که پس از آن مرحله، تولیدات این گروه نیز افزایش یابد. یکی از دلایل بهبود تشکیل سرمایه را می‌توان بازدهی بالای بخش ساختمان در ماه‌های اخیر دانست، اگرچه برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که قیمت بخش مسکن دچار اضافه پرش بوده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این روند در تابستان، باعث شده بود که بخشی از سرمایه وارد بازار مسکن شده و در نتیجه تشکیل سرمایه در این بخش افزایش یابد. با توجه به شرایط کنونی انتظار بر این است که با ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن، روند صعودی ارزش افزوده و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان تداوم یابد.

نکته دیگر گزارش مرکز آمار ایران این است که در بخش خدمات؛ زیر گروه مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار دارای رشد مثبت یک درصدی بوده است، این در حالی است که سایر خدمات، مانند امور عمومی، اجتماعی و عمده و خرده فروشی دارای رشد منفی بودند. این موضوع نشان می‌دهد که خدمات مرتبط با بخش مسکن نیز در تابستان سال جاری رشد مثبتی را ثبت کردند. حتی خدمات بخش بهداشت که پیش بینی می‌شد دارای رشد مثبت در تابستان سال جاری باشد، رشد منفی ۵.۱ درصدی را ثبت کرده بود. بر اساس آمار این گزارش، در مجموع رشد اقتصادی در فصل دوم سال جاری به رقم ۰.۲ درصد رسیده است که این رقم پس از هشت مرحله، رشد فصلی منفی ثبت شده است.

کد خبر 459539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.