چگونه گردشگری آلودگی شهرها را تشدید می‌کند؟

شهرهای توریست‌پذیر معمولاً روزانه میزبان گردشگران بسیاری هستند که این افراد طی بازدید از مکان‌های مورد علاقه خود، مقدار قابل توجهی مواد آلاینده و زائد بر جای می‌گذارند. متخصصان سهم قابل توجهی از آلودگی هوا را به فعالیت‌های گردشگران نسبت داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه به طور کلی گردشگری عاملی مؤثر بر رشد اقتصادی یک کشور به شمار می‌رود، با این حال، بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این باورند که گردشگران نقش بزرگی در آلودگی هوای جهان ایفا می‌کنند. در واقع، در پی یافته‌های تحقیقی که در یک مجله مربوط به تغییرات اقلیمی طبیعت منتشر شده است بیش از هشت درصد انتشار گازهای آلاینده هوا در اثر گردشگری اتفاق می‌افتد که ۹۰ درصد آن حاصل از حمل و نقل است.

در بسیاری از شهرهای جهان، روزانه هزاران گردشگر از مکان‌های تاریخی، سواحل و سایر جاذبه‌ها دیدن می‌کنند که تردد آن‌ها از طریق وسایل حمل و نقل موتوری از یک سو و مواد زائدی که در طبیعت رها می‌کنند از سوی دیگر اثرات جبران‌ناپذیری بر محیط زیست بر جای می‌گذارد. علیرغم تمام مزایایی که گردشگری می‌تواند برای یک شهر به ارمغان آورد با این حال، اگر مشکلات فوق توسط مراکز گردشگری و سرمایه‌گذاران صنایع مورد بررسی قرار نگیرد، آنگاه صنعت گردشگری پیامدهای منفی زیادی را برای جهان و محیط زیست در پی خواهد داشت.

گردشگران زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند

در بسیاری از سواحل، فضاهای سبز یا سایر مکان‌های یک شهر توریست‌پذیر به کرات دیده می‌شود که گردشگران مواد زائد و زباله‌های خود را در محیط اطراف خود رها می‌کنند. بسیاری از سواحل معروف دنیا، که روزانه میزبان صدها یا حتی هزاران مسافر از نقاط مختلف دنیا هستند، مملو از موادی پلاستیکی است که به سمت دریاها روانه می‌شود و آلودگی زیاد آب را در پی دارد. این مواد که اغلب قابل تجزیه در طبیعت نیستند، نه تنها چشم‌اندازی زشت در طبیعت به وجود می‌آورند بلکه با آلوده کردن آب دریاها، منجر به مرگ بسیاری از حیوانات آبزی می‌شوند. رها کردن مواد زائد در سواحل تنها یک نمونه از آلودگی‌های ناشی از تفرج گردشگران است، گاهی ما در مکان‌های تاریخی نیز شاهد وجود زباله‌هایی هستیم که گردشگران از خود به یادگار گذاشته‌اند.

بعضی از هتل‌ها آب‌های آلوده خود را در اقیانوس‌ها تخلیه می‌کنند

کارشناسان محیط زیست طی تحقیقات خود متوجه شده‌اند که بسیاری از هتل‌های سراسر جهان، حتی هتل‌های شناخته‌ شده و محبوب، لوله‌هایی از ساختمان خود تا اقیانوس‌ها کار گذاشته‌اند تا فاضلاب خود را در آب اقیانوس‌ها تخلیه کنند. پساب‌ها اغلب حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که با آلوده کردن آب اقیانوس‌ها، باعث نابودی حیوانات دریایی و گیاهان آبزی می‌شوند و در نتیجه اکوسیستم محیط پیرامون را به خطر می‌اندازند. در نتیجه وارد شدن آب آلوده به اقیانوس‌ها، سطح اکسیژن در آن‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند که همین امر به سهم خود تبعات زیادی برای طبیعت دارد.

گردشگری به انتشار بیشتر گاز دی اکسید کربن منجر می‌شود

بر اساس نتایجی که در یک مجله مربوط به تغییرات اقلیمی منتشر شده است، بیش از هشت درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای به خاطر گردشگری اتفاق می‌افتد که ۹۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل مسافران خارجی در شهرهای میزبان است. شواهد حاکی است که سفرهای هوایی بیشترین سهم را در تولید گازهای آلاینده در هوا دارند با این حال، تردد گردشگران در شهر میزبان از طریق وسایل حمل و نقل موتوری نیز افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا را در پی دارد. کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان در زمینه تردد گردشگران به حساب می‌آیند.

گردشگری منجر به جنگل‌زدایی می‌شود

در بسیاری از شهرهای توریست‌پذیر جهان که با کمبود فضای کافی برای ایجاد سازه‌هایی نظیر هتل مواجه هستند، از جنگل‌ها برای احداث مراکز تفریحی و هتل‌ها استفاده می‌شود. در واقع، بسیاری از جنگل‌های جهان با درخت‌هایی که بیش از هزاران سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، برای توسعه سازه‌هایی نظیر زمین‌های بازی، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و دیگر امکانات لازم برای گردشگران از بین رفته‌اند. حتی در بسیاری از شهرهای جهان، درختان جنگلی قطع می‌شوند تا در فضای آن‌ها پارکینگ و پارک تفریحی احداث شود که این کار خود آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت هوا را در پی دارد.

کشتی‌های مسافربری آب آلوده تولید می‌کنند

بر اساس یافته‌های صندوق جهانی طبیعت، کشتی‌های مسافربری سالانه ۷۰ هزار تن آب آلوده تنها به دریای کارائیب وارد می‌کنند و به همین دلیل، آب این دریا روز به روز آلوده‌تر از قبل می‌شود. کشتی‌های بسیار بزرگ که اغلب هزاران گردشگر را در مسیرهای مختلف حمل می‌کنند برای محیط آبی و حیوانات دریایی بسیار مضر هستند چرا که به طور قابل توجهی باعث آلودگی آب‌ها می‌شوند. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا لیستی از کشتی‌های مسافربری تهیه کرده است که بیش از سایر کشتی‌ها باعث وارد کردن فاضلاب و آب‌های ناشی از سرویس‌های بهداشتی به اقیانوس‌ها می‌شوند و آلودگی زیاد آن‌ها را در پی دارند.

کد خبر 459473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.