بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اصفهان

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بر پایه آمار بدست آمده در این استان میزان فرار مالیاتی که قابلیت وصول دارد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

بهروز مهدلو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در استان اصفهان در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی به ویژه در مورد شرکت‌های کاغذی و سوء استفاده از هویت افراد بی بضاعت اقدامات خوبی شده است، اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی اصفهان جزء نخستین اداراتی بود که از یک سال و نیم پیش برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقدام کرد و به این منظور یک اداره امور مالیاتی جدید ایجاد شد؛ همچنین در روزهای آینده نیز اداره دیگری برای ممانعت فرار مالیاتی ایجاد خواهیم کرد و شماری از پرسنل را به این بخش اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: دستاوردهای بسیار خوبی درباره ممانعت فرارهای مالیاتی در استان اصفهان داشته‌ایم که سبب شد بخشنامه‌هایی در سطح کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود؛ به همین منظور تمام دستگاه‌های استانی، نظارتی و امنیتی از نیروی انتظامی و اطلاعات، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و استانداری با سازمان امور مالیاتی هماهنگ هستند.

شناسایی ۷۰۰ شرکت کاغذی در استان اصفهان

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درباره میزان مبلغ فرار مالیاتی در این استان، گفت: آمار مختلفی در مورد میزان فرار مالیاتی در کشور بیان می‌شود و آمار دقیقی در کل کشور وجود ندارد رقم فرار مالیاتی در سراسر کشور بین ۳۰ هزار میلیارد تومان تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود ولی در استان اصفهان بر اساس آماری که تاکنون به دست آمده است میزان فرار مالیاتی که قابلیت وصول دارد بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

مهدلو با بیان اینکه فرار مالیاتی در چند بخش می‌تواند وجود داشته باشد، ادامه داد: یک بخش آن استفاده از شرکت‌های کاغذی است یعنی اینکه افراد سودجو از هویت مردمی که بضاعت مالی ضعیف و سواد کمی دارند و یا افرادی که نابینا هستند، استفاده می‌کنند و این افراد را مدیرعامل چند شرکت می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون ۷۰۰ شرکت در استان اصفهان وجود دارد که مدیرعامل آن یک شخص موجه اقتصادی نیست بلکه یک کارگر، کشاورز، نابینا یا فردی بی سواد است؛ سودجویان این شرکت‌ها را ایجاد می‌کنند و سپس با دخالت در معاملاتی که دو فرد با یکدیگر دارند یکی از طرفین معامله حذف می‌شوند و در حقیقت بار مالیاتی از مودی واقعی بر گردن فردی می‌افتد که از هویت او سوء استفاده شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اضافه کرد: مواردی وجود دارد که از هویت شخصی افراد نیز استفاده می‌شود با استفاده از کد ملی افراد بی بضاعت معامله می‌کنند؛ طبق آخرین اقدامات ما و آمارهای به دست آمده میزان فرار مالیاتی استان بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که شامل جرایم و ارقام است و اداره امور مالیاتی استان از طریق اسناد و مدارکی که به دست می‌آورد و با همکاری سایر دستگاه‌ها، ذینفع واقعی را شناسایی کرده و مالیات از او گرفته می‌شود؛ در حقیقت مالیات از آن شرکت کاغذی و فرد بی بضاعت رفع تعرض می‌شود و افراد بی بضاعت که مورد سوءاستفاده قرار گرفتند و حتی یارانه آنها قطع شده است آزاد شده و مالیات از ذینفع یا دلال وصول می‌شود.

مهدلو افزود: یک بخش از فرار مالیاتی نیز افرادی هستند که برای مثال ۱۰۰ واحد فعالیت کردند اما سال‌های قبل ۵۰ واحد ابراز کردند و ۵۰ واحد کتمان دارند که اداره امور مالیاتی در این بخش نیز اطلاعات خوبی به دست آورده و پرونده‌های بسیار زیادی تشکیل شده است که طبق پیش بینی در مجموع این موارد نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی می‌توان وصول کرد.

وصول ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی

وی با بیان اینکه تاکنون مبلغ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی وصول شده است، ادامه داد: این مبلغ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان فاصله زیادی دارد و برای این مهم انتظار داریم همه مسئولان و رسانه‌ها حمایت و همکاری کنند هر چند که هم اکنون بیش از ۹۷ درصد مسئولان اصفهان با ما همکاری می‌کنند اما امیدوارم که در سایر استان‌ها نیز بتوانیم مبالغ فرار مالیاتی را وصول کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این سازمان برای جلوگیری از فرار مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار کرد: تعداد زیادی از همکاران در سازمان امور مالیاتی استان از سال گذشته تاکنون بازنشسته شده‌اند و همچنین در دو سه ماه آینده تعدادی دیگر نیز بازنشسته خواهند شد؛ این موضوع تهدیدی است که با کم شدن نیروها، خدمات دهی به مردم کاهش یابد و هم امکان سازمان دهی نیروها برای مباحث فرار مالیاتی را نداشته باشیم از این رو اداره امور مالیاتی استان برنامه‌هایی را تهیه و ارائه کرد که مورد استقبال سازمان نیز قرار گرفت.

امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی رسیدگی می‌شود

مهدلو افزود: ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور مکلف بودند همه اظهارنامه‌های مالیاتی که مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهند رسیدگی کنند؛ در استان اصفهان حدود ۲۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی حقیقی و حقوقی وجود داشت که قرار بود همه اینها حتی مشاغل خرد، متوسط، بزرگ و اشخاص حقوقی رسیدگی شود.

وی ادامه داد: براساس ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، باید به سمت بکارگیری اطلاعات و ریزداده‌ها رفت و براساس اطلاعات مودیان مالیات نوشته شود؛ به همین منظور مقرر شده تا بسیاری از اظهارنامه‌های مودیان بدون رسیدگی مورد تأیید قرار گیرد. این خبر خیلی خوب است زیرا ممکن بود وقتی اظهارنامه‌ها رسیدگی می‌شود همکاران مالیاتی در هنگام نوشتن سلیقه‌ای کار کنند و مردم نیز معترض شوند برای همین تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این اظهارنامه‌ها رسیدگی و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آنها قطعی می‌شود و آنچه که مودی ارائه کرده است می‌پذیریم مگر آنها با اطلاعات ما مغایرت داشته باشد.

رسیدگی به اظهارنامه‌های مودیان در صورت مغایرت با اسناد اداره مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: تنها اظهارنامه‌های مودیانی رسیدگی می‌شود که اطلاعاتی که ارائه داده‌اند با اطلاعات ما مغایرت داشته باشد؛ این مهم با هدف اعتمادسازی در استان اجرا می‌شود و به همه فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی که نیمه امسال یا سال آینده قصد ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند، درآمدها و هزینه‌های واقعی خود را بنویسند و اگر با بانک‌های اطلاعاتی ما مغایر نباشد، پذیرفته می‌شود؛ سال آینده نیز بیشتر دقت خواهیم کرد و شاید چهار تا پنج درصد اظهارنامه‌ها رسیدگی خواهد شد.‌

مهدلو بر اهمیت فرهنگ سازی و لزوم اعتماد به مردم تاکید کرد و گفت: پیش‌تر ۵۰۰ نیروی در اداره امور مالیاتی به اظهارنامه‌ها رسیدگی می‌کردند اما با این اقدام به ۳۰۰ نیرو کاهش می‌یابد و ۲۰۰ نیروی انسانی را برای خدمات دهی بهتر به مردم جایگزین همکاران بازنشسته سازمان خواهیم کرد.

وی افزود: خدمات دهی ادارات امور مالیاتی نسبت به سال قبل بیشتر خواهد شد؛ همچنین از محل آزاد شدن نیروها برای کوچک سازی پرونده‌ها، اسکن و امحا و جدا کردن پرونده‌های گذشته و سبک سازی واحدهای مالیاتی انجام شده و بسیاری از پرونده‌ها که فعال نیستند و بدهی ندارند از سیستم خارج می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: از تمام مودیان به ویژه آنهایی که تاکنون فرار مالیاتی داشتند، درخواست می‌شود که خودشان اعلام کنند، ما نیز تا جایی که ممکن باشد به آنها کمک خواهیم کرد که حق و حقوق مردم و دولت وصول شده و به خزانه واریز شود و به شهرداری‌ها و دهیاری و دوباره به مردم بازگردد.

مهدلو با بیان اینکه یک درصد از ارزش افزوده ما به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود، اظهار کرد: با افرادی که از این پس می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشد با جدیت برخورد خواهیم کرد و طبق ماده ۲۷۴ از طریق دستگاه قضائی پیگیری خواهد شد اما فرهنگ و نگاه جامعه به حدی رسیده است که فرار مالیاتی را ضایع کردن حق و حقوق عمومی و جامعه می‌دانند.

کد خبر 459454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.