همه آنچه باید درباره سریال شرم بدانید

با پایان سریال صفر بیست و یک که از شبکه سوم سیما روی آنتن می رفت، سریال شرم، تازه ترین ساخته کارگردان سریال پرمخاطب وارش جایگزین آن شد. این سریال ۳۰ قسمتی هرشب ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می شود و تکرار آن فردای همان روز ساعت ۱۴:۳۰ باز پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد کاوری که علاوه بر کارگردانی، دستی هم بر بازیگری و نویسندگی دارد، رگ خواب تماشاگر تلویزیون را به خوبی می‌شناسد. سریال‌هایی همچون دختر گمشده و وارش، از جمله آثار این کارگردان هستند که در زمان پخش، به شدت مورد استقبال واقع شدند. به گونه‌ای که وارش، هم اکنون در باز پخش چندین باره خود تماشاگران فراوانی دارد.

از سیر تا پیاز شرم

سریال شرم، روایتگر داستان زندگی چند خانواده است که هر کدام از شخصیت‌های آن، گرفتاری‌های خاص خود را دارند که در نهایت گویی همه آنها با یک نخ تسبیح به هم وصل می‌شوند. این مجموعه توسط سعید فرهادی به نگارش درآمده که پیش از این سریال‌های پریا و تا ثریا، به قلم او جلوی دوربین رفته بود.

تا ثریا و پریا، هر دو داستانی زنانه داشتند و به نوعی دغدغه نویسنده را پیرامون زندگی زنان و معضلات آنها در جامعه را به تصویر می‌کشیدند. شرم نیز یک ملودرام اجتماعی است که فضایی تلخ و گزنده از نقد جامعه کنونی را نشان می‌دهد.

تصویربرداری این سریال، اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و آبان ماه در پردیس تئاتر خاوران به پایان رسید. جالب است بدانید از آنجا که قرار بود نیمه اول کار در یک هتل بگذرد، به دلیل شیوع گسترده کرونا، این هتل در محل قلعه حسن خان ساخته شد تا مشکل صادر نشدن اجازه فیلمبرداری در هتل‌ها حل شده و وقفه‌ای در جریان تولید ایجاد نشود. به عبارتی کرونا باعث شد تا شرم در حد و اندازه‌های یک کار تاریخی، ساخت و ساز داشته باشد.

در این مجموعه بازیگران سرشناسی همچون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاع کاوه، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سید مهرداد ضیایی، آشا محرابی، الهام طهموری، میلاد میرزایی، نیما نادری، مهرداد جعفری، مهیار شاپوری، سیروس گرجستانی و سیاوش طهمورث به ایفای نقش پرداخته‌اند.

امیرمهدی پوروزیری، تهیه کننده شرم، قبلا اعلام کرده بود که طی توافقی که با کاوری داشتند، به این نتیجه رسیدند تا با توجه به فضای داستان، از بازیگرانی در ترکیب عوامل استفاده کنند که با خود حس نوستالژی همراه داشته باشند.

حضور اردلان شجاع کاوه و ابوالفضل پورعرب از جمله نکات قابل توجه این مجموعه است که به نوعی بازگشت آنها به تلویزیون، بعد از چند سال به شمار می‌آید. شجاع کاوه بعد از گذشت ۱۰ سال به تلویزیون آمده و پورعرب نیز آخرین بار، ۴ سال پیش با روزهای بی قراری، ساخته کاظم معصومی، در تلویزیون حضور داشت. حضور این دو بازیگر توانمند از جمله جذابیت‌های سریال شرم است.

خواندن ترانه تیتراژ این سریال را گرشا رضایی برعهده داشته است که موزیک ویدئوی آن پیش از آغاز پخش این مجموعه منتشر شد.

مورد عجیب سیروس گرجستانی

مرحوم سیروس گرجستانی، یکی از نقش‌های اصلی شرم را برعهده داشت، اما در اواسط کار و در حالی که نزدیک به ۲۰۰ دقیقه از ایفای نقش او جلوی دوربین گذشته بود، براثر حمله قلبی درگذشت تا آخرین نقش آفرینی او در عرصه بازیگری، در این سریال رقم بخورد. درگذشت این بازیگر، سازندگان شرم را با چالشی جدی مواجه ساخت. گزینه‌های مختلفی پیش روی آنها بود که مجبورشان می‌کرد تا دست به انتخاب بزنند. گزینه نخست، حذف نقش بود اما از آنجا که نقش آفرینی مرحوم گرجستانی در این سریال، بسیار دلنشین بود این گزینه منتفی شد.

گزینه بعدی شبیه سازی و بدل سازی بود که با این روش، چند پلان هم گرفته شد، اما برای پیش بردن این نقش و داستان مربوط به این کاراکتر، به یک بازیگر حرفه‌ای نیاز بود که این گزینه را نیز با شکست مواجه کرد.

در نهایت سازندگان این سریال تصمیم گرفتند تا به سراغ گزینه‌ای در حد و اندازه‌های مرحوم گرجستانی بروند و در نهایت، سیاوش طهمورث جایگزین این بازیگر شد تا از قسمت ششم، به جای گرجستانی به کاراکتر عزیز جان دهد.

نظیر این اتفاق پیش از این در سریال نرگس افتاده بود. در نیمه‌های این سریال و بعد از درگذشت زنده یاد پوپک گلدره، ستاره اسکندری جایگزین آن شد تا این سریال بدون حذف کاراکتر نقش آفرینی مرحوم گلدره به پایان برسد.

مرحوم گرجستانی در تئاتر درخشان معرکه در معرکه، به نویسندگی طهمورث و داوود میرباقری و کارگردانی خود طهمورث بازی کرده بود. طهمورث بعد از پذیرفتن این نقش، ابراز امیدواری کرد که بینندگان این سریال تداوم نقش را از سوی او بپذیرند.

کد خبر 459312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    7 1
    حداقل دو تا مهندس رو میدیدن بعد این سریال رو درست میکردن گلی گاف دادن تو این سریال ... به بادبند میگه ستون
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 1
    خدایی این بچه مغول رو از کجا پیدا کردن؟