صف طولانی شرکت‌ها برای عرضه در بورس

بازار سرمایه این هفته را پرقدرت شروع کرد و آرام به پایان رساند؛ حاصل فراز و فرودهای این هفته رشد ۷.۵ درصدی شاخص کل در پایان هفته نسبت به چهارشنبه گذشته بود.

به گزارش ایمنا، معاملات دو روز پایانی هفته حالت تعادلی را پشت سر گذاشت و در این شرایط سرمایه گذاران از موقعیت مناسبی برای بهینه سازی پورتفوی خود بر اساس بررسی، مطالعه و تحلیل برخوردار شدند؛ رشد شاخص هم وزن نیز در این هفته بیش از ۷ درصد بود؛ نزدیکی تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن نشان از حرکت یکنواخت در میان سهم کوچک و بزرگ بازار دارد.

چراغ عرضه‌های اولیه نیز مجدداً با عرضه شرکت صنایع چوب خزر کاسپین روشن شد؛ سهام این شرکت که از مجموعه شرکت‌های تأمین اجتماعی می‌باشد و به قیمت هر سهم ۲۵,۰۰۰ ریال عرضه گردید که با مشارکت قریب به ۴.۵ میلیون شخص حقیقی و حقوقی به هر کد ۷ سهم اختصاص پیدا کرد.

به این ترتیب این شرکت با ارزش بازار ۵ هزار میلیارد ریال در رده ۶۱۱ جدول ارزش بازار شرکت‌های بازار سرمایه و در میان شرکت‌های مرجان کار و لعابیران قرار گرفت و به این ترتیب در شرایط فعلی بازار می‌توان آن را از کوچک‌ترین سهم‌های بازار دانست؛ اگر چه بر اساس گزارش ارزش گذاری تهیه شده توسط تأمین سرمایه لوتوس برای این سهم ارزش ذاتی آن در همین احد ارزیابی شده است و معمول بازارهای مالی دنیا برای عرضه اولیه، عرضه سهم به قیمتی کمتر از ارزش ذاتی برای کسب سود توسط سرمایه گذاران است، اما با توجه به روش فعلی عرضه‌های اولیه که راجع به معایب آن بارها صحبت کرده‌ایم، انتظار می‌رود سهام تازه عرضه شده با توجه به اندازه کوچک نسبت به قیمت عرضه شده رشد قابل توجهی را تجربه کند.

با توجه به اخذ حداقل کارمزد ۲۰ هزار ریال برای هر معامله توسط کارگزاران و با توجه به مبلغ پایین سرمایه گذاری در این سهم و در نظر گرفتن کارمزد مشابه برای فروش سهم، خریداران زمانی از این خرید این سهم سود کسب خواهند کرد که سهم حداقل ۲۳ درصد رشد کرده و قیمت آن از مبلغ ۳۰,۷۱۴ ریال به ازای هر سهم فراتر رفته باشد؛ اگر چه "چخزر" در بازار ۵,۰۰۰ میلیارد ریال قیمت خورده است اما با توجه به رویه جاری اخذ کارمزد توسط کارگزاران این شرکت در ارزش ۶,۱۴۳ میلیارد ریال در بازار خریداری شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده و مصاحبه‌های مسئولان هلدینگ خلیج فارس، انتظار می‌رفت سهام پتروشیمی بوعلی نیز در این هفته به بازار عرضه گردد که این امر محقق نشد و عرضه این شرکت به هفته آینده موکول شد. بنا بر گزارش پایگاه خبری نفت ما، مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران است که لیسانس واحدهای آن از AXENS فرانسه، KRUPP UHDE آلمان، SINOPEC چین بوده و در حال بهره برداری می‌باشد.

مجموع سرمایه گذاری برای راه اندازی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که قرار است هفته آینده در بورس با نماد "بوعلی" عرضه شود، ۱,۳۷۰ میلیارد ریال و ۳۰۰ میلیون دلار می‌باشد که سرمایه گذاری ارزی از طریق فاینانس بلژیک و فرانسه و سرمایه گذاری ریالی از طریق مشارکت بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام گرفته است.

شرکت پتروشیمی بوعلی محصولات متنوعی نظیر بنزن با ظرفیت تولید ۱۸۰,۰۰۰ تن در سال برای مصارف استایرن مونومر و LAB، گاز مایع (LPG) با ظرفیت تولید ۴۰,۰۰۰ تن در سال برای مصارف خوراک واحدهای الفین، برش سبک نفتا با ظرفیت تولید ۳۵۰,۰۰۰ تن در سال برای مصارف خوراک واحدهای الفین و برش سنگین نفتا با ظرفیت تولید ۴۹۹,۰۰۰ تن در سال برای مصارف سوخت، نفت سفید، LAB و حلال های صنعتی و ریفرمیت با اکتان +۹۸ با ظرفیت تولید ۷۰۰,۰۰۰ تن در سال برای مصارف سوخت یورو ۴، سوپر و معمولی را تولید می‌کند.

شرکت‌های دیگری که در صف پذیرش قرار دارند و یا درج نماد شده‌اند نیز مورد توجه بازار هستند و در بعضی موارد بر روی سهام شرکت‌های مادر خود تأثیر گذاشته‌اند؛ از جمله این شرکت‌ها کسب و کارهای استارتاپی نظیر دیجی کالا، شیپور، دیوار، تپسی و کافه بازار هستند.

با انتشار اخباری از عرضه احتمالی دیجی کالا در آینده نزدیک سهام سرمایه گذاری توسعه صنعتی به عنوان سهامدار شرکت مادر استارتاپ‌های دیجی کالا، دیوار، کافه بازار و شیپور مورد توجه بازار قرار گرفته است. بر اساس اظهار توسعه صنعتی در صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، گروه توسعه صنعتی مالک ۵.۲ درصد از سهام شرکت نت تجارت اهورا (مالک سایت شیپور) است که طبق گزارش کارشناسان رسمی دادگستری ارزش آن شرکت ۲۲۷۵ میلیارد برآورد گردیده است.

همچنین گروه توسعه صنعتی اظهار کرده است که مالکیت ۱۲.۵۴ درصد از سهام شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس را در اختیار دارد؛ بر اساس گزارش حسابرسی شده شرکت سرآوا در سال مالی منتهی به اسفند ۹۷، سود شرکت بیش از ۱,۴۰۰ میلیارد ریال بوده است، اگر چه شرکت اطلاعاتی در خصوص سود سال ۹۸ و درآمد سال ۹۹ منتشر ننموده است اما با رشد بازار خدمات اینترنتی در سال ۹۸ و بویژه در شرایط حاکم به واسطه بیماری کرونا که این کسب و کارها در تمام دنیا رشد نمایی داشته‌اند برآورد می‌گردد سودآوری سرآوا به مراتب بیش از سال ۹۷ باشد. نبود اطلاعات مالی از سرآوا پارس و زیر مجموعه‌های آنکه حداقل ۲۶ استارتاپ کوچک و بزرگ مملکت را در بر می‌گیرد به شایعات مختلف در باره ابعاد و ارزش این شرکت و درآمدهای آن دامن زده است که از جمله آن فروش سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار برآوردی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

این اعداد در نبود اطلاعات شفاف قابل صحت سنجی و تأیید مستقل نیست اما آنچه مشخص است اظهار نظر حمید محمدی از بنیانگذاران دیجی کالاست که اظهار کرده است در روز اول جشنواره فروش اخیر شرکت بیش از ۱ میلیون کالا توسط کسب و کارهای ایرانی با استفاده از امکانات دیجی کالا به فروش رسیده است که با تعمیم این عدد به فروش کل سال این شرکت می‌توان تا حدودی مبنای برآوردهای فعالان بازار را درک نمود.

از دیگر موارد با اهمیتی که در خصوص "وتوصا" میان فعالان بازار نقل می‌گردد سهم پایین سهامدار عمده از سهام شرکت است؛ گروه فیروزه با سهمی بین ۲۷ تا ۳۰ درصد از شرکت کنترل هیئت مدیره توسعه صنعتی را با انتخاب سه عضو هیئت مدیره در اختیار دارد؛ شرکت‌های سرمایه گذاری استانی موسوم به سهام عدالت نیز کنترل ۲ کرسی دیگر هیئت مدیره را در اختیار دارند؛ با توجه به در معرض توجه قرار گرفتن سهام "وتوصا" به واسطه نقش آن در کنترل کسب و کارهای اینترنتی اکنون احتمال دعوای مدیریتی بر سهام این شرکت و تلاش برای کنترل مدیریت آن توسط گروه‌های مختلف در بازار دهان به دهان می‌چرخد و حجم و ارزش بالای معاملات سهام شرکت نیز که هر عرضه‌ای را در خود هضم می‌کند نشان از اتفاقاتی در آتیه این سهام می‌دهد. متأسفانه ساختار پیچیده و تو در توی شرکت‌های گروه توسعه صنعتی از سویی و حجم بالا و غیر شفاف دارایی‌های غیر بورسی این مجموعه محاسبه خالص ارزش دارایی هر سهم را برای این شرکت دشوار می‌کند اما با توضیحاتی که داده شد تعقیب معاملات و اتفاقات "وتوصا" از داستان‌های هیجان انگیز بازار سرمایه طی ماه‌های آتی خواهد بود.

توجه: این نوشته حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نمی‌باشد و صرفاً بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده می‌باشد. مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران می‌باشد.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس‌

کد خبر 459190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.