دسترسی معلولان به ورزشگاه‌ها باید آسان‌تر شود

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: محدودیت‌هایی که برای حضور افراد با کم‌توانی ذهنی و جسمی جهت حضور در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد را باید کاهش دهیم.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی، دکتر علی کاشی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه و پژوهشگر حوزه توانبخشی ورزشی در آستانه روز جهانی معلولان در خصوص جمعیت افراد با نیازهای ویژه، اظهار کرد: این افراد به دلیل داشتن برخی از کم‌توانی‌های ذهنی و یا جسمی در اجرای کارهای روزمره خود دچار مشکلاتی هستند، بنابراین به توجه خاصی نیاز دارند. به صورت میانگین حدود ۶-۵ درصد از جمعیت هر جامعه‌ای شامل افراد با نیازهای ویژه هستند که این تعداد در کشور ایران، حدود ۳-۵ میلیون نفر است.

وی درباره میزان فعالیت بدنی این افراد گفت: طبق نرخ سازمان بهداشت جهانی، در سطح بین‌الملل حداقل ۴۰ درصد افراد با نیازهای ویژه از افراد عادی یک جامعه، کمتر فعالیت می‌کنند و این آمار در کشور ما، حتی پایین‌تر نیز هست و بسیاری از آنها، فعالیت بدنی کافی و مناسبی ندارند. محدودیت‌هایی که برای حضور افراد با کم‌توانی ذهنی و جسمی جهت حضور در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد را باید کاهش دهیم و اماکن و فضاهای ورزشی گوناگون طوری ساخته شود که امکان استفاده از ورزشگاه‌ها برای این گروه از جامعه نیز بیشتر میسر شود.

کاشی با بیان اینکه امکان دسترسی به سالن‌ها و باشگاه‌های اختصاصی برای افراد با نیازهای ویژه در تمامی شهرها و محله‌های کشور وجود ندارد، گفت: می‌بایست امکان حضور این افراد را در باشگاه‌های ورزشی عمومی فراهم کنیم. در کشور ما نیز می‌توان از الگوی سیستم آموزش فراگیر استفاده کرد که در برخی کشورهای دنیا در حال استفاده و ترویج است. در این سیستم، افراد کم‌توان در مدارس و باشگاه‌های ورزشی در کنار افراد عادی جامعه، مشغول به تحصیل و یا فراگیری مهارت‌های ورزشی، می‌شوند، بنابراین از منزوی شدن و گوشه‌گیری آنها، جلوگیری خواهد شد.

وی در پایان افزود: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی آمادگی دارد تا به عنوان مشاور علمی وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی در توسعه آموزش فراگیر در ورزش سیاست گذاری و ارائه خدمت نماید.

کد خبر 459115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.