شیوه جدید ضد عفونی کردن محیط‌های پرخطر کرونایی کشف شد

محققان راهکار جدیدی برای نابودی ذرات کرونا ویروس معلق در هوا در فضاهای بسته نظیر بیمارستان‌ها یافتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساخته شدن لباس هوشمند برای کنترل سلامت انسان، عرضه تست خون برای تشخیص ابتلاء به آلزایمر، پیشی گرفتن آمار فروش موبایل شیائومی از اپل و استفاده از نور ماورا بنفش در استریل کردن محیط‌های پرخطر کرونایی را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

لباس هوشمند برای کنترل سلامت انسان ساخته شد

محققان سنگاپوری موفق به تولید لباس هوشمندی شده‌اند که با گوشی تلفن همراه کنترل می‌شود و بر علائم حیاتی بدن افراد نظارت می‌کند. این لباس می‌تواند به صورت لحظه به لحظه شاخص‌هایی مانند دمای بدن را بررسی و کنترل کند و به ورزشکاران حرفه‌ای امکان دهد تا از عملکرد اعضای بدن خود آگاه شوند و در صورت وجود شرایط غیرعادی از پزشکان بخواهند تا برای درمان آن‌ها اقدام کنند.

لباس هوشمند مذکور بر مبنای ردگیری علائم حیاتی بدن و نحوه حرکات دست‌ها و پاها، قادر به تشخیص دادن جراحات مختصر عضلانی و استخوانی است و بدین منظور حسگرهایی روی این لباس نصب شده‌اند که با استفاده از فناوری ان اف سی با اپلیکیشن گوشی ارتباط برقرار کرده و انرژی خود را نیز به همین شیوه تأمین می‌کنند.

این لباس فعلاً در مرحله آزمایشی است و انتظار می‌رود در آینده علاوه بر ورزشکاران، بیماران نیز در بیمارستان‌ها از آن استفاده کنند.

تست خون ابتلا به آلزایمر عرضه شد

یک شرکت آمریکایی تستی برای شناسایی ابتلا به آلزایمر به بازار عرضه کرده است. به گفته محققان این تست ارزان‌تر و قابل دسترسی‌تر از ابزارهای تشخیصی فعلی در بازار است.

این تست خون به پزشکان کمک می‌کند ابتلای فرد به بیماری آلزایمر را ارزیابی کنند. طبق بیانیه شرکت توسعه دهنده، این تست نشانگرهای زیستی را که به طور معمول نشان دهنده وجود پلاک‌های آمیلیوئید در مغز انسان هستند اندازه‌گیری می‌کند. این پلاک‌ها نشان دهنده بیماری مذکور در بدن و همچنین نسخه‌ای از ژن هستند که ریسک ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

در حال حاضر تست جدید برای استفاده آزمایشگاهی ارائه شده است. این تست هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید نشده و برای آزمایشگاه‌های تجاری به فروش می‌رسد. علاوه بر این شرکت توسعه دهنده باید اطلاعات مربوط به صحت تست را منتشر کند.

پیشی گرفتن آمار فروش موبایل شیائومی از اپل

بازار جهانی تلفن هوشمند در حال بهبود نسبت به روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا است و در همین راستا تغییری به وجود آمده است. گزارش جدید شرکت گارتنر نشان می‌دهد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی شیائومی در حوزه فروش موبایل جایگاه اپل را به خود اختصاص داده است. این شرکت ۴۴.۴ میلیون دستگاه در تابستان ۲۰۲۰ فروخته و ۱۲.۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

این در حالی است که شیائومی سال گذشته در همین سه ماهه ۳۲.۹ میلیون موبایل فروخته بود و ۸.۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. اپل در سومین سه ماهه سال جاری میلادی ۴۰.۶ میلیون موبایل فروخته که اندکی کمتر از آمار ۲۰۱۹ این شرکت است. این شرکت ۱۱.۱ درصد از بازار موبایل جهانی را در اختیار دارد.

جایگاه صدر فهرست بزرگترین فروشنده موبایل جهان به سامسونگ تعلق دارد. این شرکت کره‌ای در سومین سه ماهه ۲۰۲۰ میلادی ۸۰.۸ میلیون دستگاه فروخته و ۲۲ درصد بازار جهانی موبایل را در اختیار دارد. از سوی دیگر میزان فروش هواوی در این سه ماهه با کاهش روبرو شد و ۵۱.۸ میلیون دستگاه موبایل فروخته است. این شاخص در سه ماهه سوم ۲۰۱۹ میلادی ۶۵.۸ بود که با توجه به تحریم‌های آمریکا این امر چندان تعجب برانگیز نیست.

در کنار این موارد گارتنر در گزارش خود اشاره می‌کند بازار جهانی موبایل در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافته است، هرچند میزان فروش همچنان ۵.۷ درصد کمتر از آمار مربوط به همین بازه در ۲۰۱۹ میلادی است، اما در مقایسه سالانه نسبت به کاهش‌های ثبت شده سه ماهه اول و دوم ۲۰۲۰ کمتر است.

استفاده از نور ماوراء بنفش در ضد عفونی محیط‌های کرونایی

مدل‌سازی محاسبه‌ای محققان دانشگاه کرنفیلد انگلستان نشان می‌دهد که استفاده از نور ماورا بنفش با دوز پایین می‌تواند برای ضدعفونی کردن فضاهای بسته استفاده شود و در مقایسه با دستگاه‌های تهویه، میزان ضدعفونی کردن را ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش می‌دهد. برخلاف UVC عادی که برای نابودی میکروارگانیزم‌ها استفاده می‌شود، اما بی‌نهایت برای انسان مضر است و احتمالاً موجب cataracts و سرطان پوست می‌شود، شواهد نشان داده است که استفاده از UVC با دوز پایین ایمن و مطمئن است.

«لیانگ یانگ»، سرپرست تیم تحقیق در این باره گفت: در محیط‌های بسته که امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، ذرات کرونا ویروس معلق در هوا که با نفس کشیدن در هوا پخش می‌شود، احتمال گسترش بیماری را افزایش می‌دهد.

این تحقیقات نشان داده است که نور UVC با دوز پایین می‌تواند روشی جایگزین، ایمن و ارزان برای کاهش انتقال کرونا ویروس باشد، همچنین نور UVC با دوز پایین در فضاهای با تهویه ضعیف می‌تواند به اندازه ماسک‌های متداول N۹۵ در پیشگیری از انتقال بیماری مؤثر باشد.

نور UVC زیرمجموعه یکی از سه نوع تابش الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه‌تر از اشعه نور مرئی و با سرعت ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر (nm)، طول موج UVC کوتاه‌تر از UVA و UVB است. UVC با دوز پایین که برای انسان بی‌خطر است، می‌تواند توسط لامپ‌های ویژه تولید شود و به عنوان ضد عفونی کننده عوامل بیماری زا استفاده شود.

کد خبر 459051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.