کاهش ۱۵ درصدی مرگ‌ومیر بیماران کرونا در آذر/پیشنهاد علوم پزشکی برای بازگشایی اصناف

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی مرگ ومیر کرونا در آذرماه نسبت به آبان‌ماه، گفت: اگر مردم مجدداً به عادی انگاری وضعیت برسند ممکن است موج‌های بعدی شیوع کرونا در استان سنگین تر شود و قطعاً باید قواعد کنترل بیماری رعایت شود تا شاهد کاهش تعداد بیماران در استان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با ابراز خرسندی از همکاری خوب اصناف و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو هفته گذشته، اظهار کرد: این رعایت‌ها به بهبود وضعیت و کنترل بیماری در استان کمک کرده است و علاوه بر اصناف، سیاست مداران و ستاد کرونای استانی و ملی نیز با ارائه راهکارها و اعمال محدودیت‌ها به کنترل بیماری کمک کردند، مردم نیز طی دو هفته گذشته به خوبی پروتکل‌های مربوط به کرونا را رعایت کردند و خروجی این همراهی‌ها منجر به یک اتفاق خوب شده است.

وی ادامه داد: طی ۱۰ روز گذشته ورودی اورژانس‌ها در سطح استان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد با روندی کاهش روبه‌رو بوده و بستری بیماران در استان نیز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است و در روزهای آخر آبان که به روزهای بحرانی نزدیک شده بودیم و تعداد بیماران به حدود دو هزار و ۲۰۰ بیمار رسیده بود و تنها ۳۰۰ بیمار تا شکنندگی ساختار درمان فاصله داشتیم اما در حال حاضر یک هزار و ۵۵۰ بیمار بستری در استان داریم و حدود ۳۰ درصد از بیماران در حوزه بستری کاهش پیدا کرده است.

آثار محدودیت‌های اخیر هفته آینده مشخص می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح اینکه در حال حاضر در بیمارستان الزهرای اصفهان کمتر از ۴۰۰ بیمار بستری داریم، افزود: با حرکت در این مسیر آمار بهتری در زمینه مبتلایان کرونا به دست خواهیم آورد و آثار محدودیت‌های اخیر از هفته آینده مشخص می‌شود و اعدادی که اکنون اعلام می‌کنیم ناشی از محدودیت‌های آبان ماه است و امیدواریم تا پایان آذر اعداد و ارقام شیب نزولی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید به عادی انگاری که در اردیبهشت ماه داشتیم برسیم، تصریح کرد: اگر مردم مجدداً به عادی انگاری وضعیت برسند ممکن است موج‌های بعدی سنگینی را در استان تجربه کنیم و قطعاً باید قواعد کنترل بیماری رعایت شود تا شاهد کاهش تعداد بیماران در استان باشیم.

کلیدری با تأکید بر اینکه معیشت مردم و اصناف نباید آسیب ببیند، گفت: پیشنهاد دانشگاه این است که اگر بخواهیم بازگشایی‌ها را داشته باشیم آن را به صورت مرحله‌ای انجام دهیم و بهتر است اصناف در بازگشایی‌ها با محدودیت زمانی فعالیت کنند، چیزی که در آبان ماه تجربه کردیم بیشتر بیماران مبتلا در جمع خانوادگی بودند که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند پس لازم است محدودیت‌های شبانه نیز در بازگشایی‌ها به عنوان آخرین مرحله آزادسازی در نظر گرفته شود تا با منع تردد شبانه از حجم دورهمی‌های خانوادگی و گسترش بیماری بین خانواده‌ها کاسته شود.

۳۵۰۰ فوت شده مثبت کرونا در استان اصفهان

وی در خصوص آمار بیماران بستری، تصریح کرد: از ابتدای شروع کرونا تا روز سه‌شنبه یازدهم آذرماه حدود ۶۳ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری داشته‌ایم که از این تعداد حدود شش هزار و ۷۰۰ نفر فوت کردند که این تعداد فوتی شامل بیماران تست مثبت و منفی کرونا بوده و بیماران با تست مثبت فوت شده هم بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر بودند و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد هم در مراکز مختلف در بیماران بستری فوت کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه ۲.۷ درصد از کل مبتلایان کرونا از ابتدای شیوع تاکنون از دست رفته‌اند، اظهار کرد: در آذرماه شرایط در حال بهتر شدن است و آمارها طی ۱۰ روز اول آذرماه نشان دهنده کاهش ۱۵ درصدی مرگ ومیر نسبت به آبان ماه است و انتظار داریم که در نیمه آذرماه آمار مرگ ومیر کاهش داشته باشد.

عادی انگاری شرایط ما را به تجربه ماه‌های قبل بازمی‌گرداند

وی با اشاره به آمار مادران باردار مشکوک و مبتلا به کرونا خاطرنشان کرد: ۶۵۰ مادر باردار مشکوک و مبتلا به کرونا بستری شدند و ۱۱ مادر باردار از ابتدای شیوع کرونا ویروس در استان اصفهان فوت کرده‌اند.

کلیدری با تأکید بر اینکه شرایط بسیار شکننده است و عادی انگاری شرایط ما را به تجربه تلخ تیر، مرداد و شهریورماه باز می‌گرداند، ادامه داد: افراد باید به رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا پایبند باشند، از ابتدای بحران کرونا تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ نفر از کادر درمان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر از همکاران مختلف در رده‌های مختلف را از دست دادیم.

وی افزود: ۶۳ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری داریم که حدود شش هزار و ۷۰۰ نفر فوت و از مابقی افراد که در بیمارستان‌ها بستری بودند حدود ۳۰ هزار و ۳۷۰ نفر مرد و ۲۶ هزار نفر زن به روند بهبودی رسیده‌اند همچنین سه هزار و ۸۰۰ نفر مرد و دو هزار و ۹۰۰ نفر زن طی این مدت فوت کردند.

فوت ۱۶۶ دانش‌آموز مبتلا به کرونا در استان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آمار فوتی‌ها در گروه سنی زیر ۱۸ سال، افزود: در این گروه سنی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۱۶۶ نفر که اکثر آنها دانش‌آموز بودند فوت شدند.

وی با بیان اینکه در آبان‌ماه با توجه به سیر صعودی بیماری آرایش جدیدی از تخت‌های بستری را در بیمارستان‌ها اجرایی کردیم، افزود: بیمارستان الزهرا و شریعتی را به حداکثر ظرفیت خود برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی رساندیم، همچنین بیمارستان‌های دیگری مانند بیمارستان صدوقی نیز به چرخه درمان اضافه شد، در بین بیمارستان‌های خصوصی نیز بیمارستان میلاد، خانواده و عسگریه به بیماران کرونایی خدمات لازم را ارائه دادند.

اضافه شدن ۱۱ آزمایشگاه خصوصی به چرخه نمونه‌گیری کرونا

وی تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ بیمار به طور میانگین در روزهای آبان‌ماه بستری شده‌اند که از این تعداد ۳۰۰ بیمار در مراکز درمانی خصوصی و حدود یک هزار بیمار در بیمارستان‌های دولتی استان بستری شدند.

کلیدری با اشاره به اینکه ۱۱ آزمایشگاه خصوصی به چرخه نمونه‌گیری بیماران کرونایی اضافه شده‌اند، اضافه کرد: آزمایشگاه‌های خصوصی ظرفیت قابل قبولی را برای ما ایجاد کردند و در آبان‌ماه حدود سه هزار تست در روز انجام می‌شد که حدود ۶۰ درصد از تست‌های انجام شده مثبت بود و در آبان‌ماه آمارها تا حدی بالا بود که گاهی حدود یک هزار و ۸۰۰ بیمار داشتیم اما این روزها به طور میانگین حدود یک هزار و ۵۰۰ تست انجام می‌دهیم و مراجعه برای انجام تست تا حدودی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از تست‌ها مثبت می‌شوند، افزود: اگر مجموعه‌های آزمایشگاهی اعلام نیاز کنند و بخواهند تست پی سی آر انجام دهند حتماً به آنها کمک می‌کنیم، با توجه به فعال شدن بخش خصوصی انجام ظرفیت تست پی سی آر بالاترین ظرفیت را در اصفهان به خود اختصاص داده است، به طوری که حدود ۲۵ هزار تست در آبان‌ماه در کشور انجام شد که در استان اصفهان سه هزار تست روزانه در آبان‌ماه از بیماران گرفته می‌شد و حدود ۱۲ درصد تست‌های کشور در استان اصفهان انجام می‌شد.

همکاری بسیج در طرح محله‌محور "شهید قاسم سلیمانی"

وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در استان حدود ۹۰ درصد است، گفت: همه خطر را احساس کردند و محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند، محدودیت‌ها تنها شامل مراکز تهیه مایحتاج مردم نمی‌شود و توصیه می‌کنیم مردم برای تهیه مواد غذایی و مایحتاج خود تجمع نکنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از تعداد بیماران بدحال نیاز به خدمت، کاسته شده و همراهی خوبی بین حوزه بهداشت و سازمان بسیج اتفاق افتاده که نزدیک به یک هزار تیم تحت عنوان طرح "شهید قاسم سلیمانی" که طرحی محله محور برای شناسایی بیماران است در اصفهان فعال شدند.

زمان جوابدهی تست سریع ۲۰ دقیقه است

وی با اشاره به اینکه اصفهان تولیدکننده تست سریع است که جوابدهی آن حدود ۲۰ دقیقه است، خاطرنشان کرد: این تست‌ها در اختیار تیم‌های فعال در طرح شهید قاسم سلیمانی قرار داده می‌شود تا از آن برای شناسایی بیماران استفاده کنند.

کلیدری در خصوص این طرح، تصریح کرد: مهمترین ویژگی این طرح این است که مشخصات فرد مبتلا وارد سامانه‌های مربوطه می‌شود و افراد بسیاری در این طرح شناسایی خواهند شد، برخی افراد نیز در مراکز ۱۶ ساعته و برخی با مراجعه به مطب‌ها و کلینیک‌های اختصاصی کرونا شناسایی می‌شوند که تمام این اطلاعات و آمارها باید به معاونت بهداشتی ارجاع داده شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از شناسایی افراد یک پیامک اولیه اخطار به آنها ارسال می‌شود، توضیح داد افراد باید دوره محدودیت بیماری خود را سپری کنند و از منزل خارج نشوند بدین منظور و برای پیگیری رعایت بیماران تماس‌های مکرری با افراد از طرف معاونت بهداشتی و افراد فعال در طرح شهید قاسم سلیمانی انجام می‌شود و اگر فرد در منزل نباشد اخطار معرفی به مراجع قضائی را دریافت خواهد کرد، البته با توجه به آمارها می‌توان گفت که محدودیت‌ها مؤثر بوده است.

لزوم پاسخگو بودن طب سنتی در عملکرد خود

وی در خصوص دلایل قرمز ماندن وضعیت استان، گفت: عواملی مانند برداشت محصول و برگزاری مراسم عزا و عروسی و استفاده از کارگران فصلی دیگر استان‌ها سبب شده که موج بیماری در شهرستان‌های استان زیاد شود و در وضعیت قرمز باقی بمانند، جمعیت شمال استان جمعیت مسن‌تری است که افراد بیماری‌های زمینه‌ای نیز دارند و این اتفاق می‌تواند باعث شدت ابتلاء و مرگ ومیر در این مناطق شود بنابراین محدودیت‌ها باید در این مناطق ادامه یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: مراجعه به موقع بیماران به مراکز درمانی، تأمین اکسیژن کافی برای بیماران بستری و مراقبت از بیماری‌های زمینه‌ای بیماران عامل کاهش مرگ ومیر در بیماران مبتلا به کروناست، این موارد طبق بررسی‌ها یک هزار و ۷۰۰ پرونده مرگ در اصفهان بوده است، همچنین مهم‌ترین عامل مرگ بیماران کرونایی در استان اصفهان ابتلاء به دیابت مهار نشده بوده است.

کلیدری ادامه داد: دنیا طب آکادمیک و سنتی را پذیرفته و هر دو نیز باید فعالیت خود را داشته باشند همچنین باید بدانیم افراط گری در هر دو حوزه خطرناک است و نقض گروه متقابل نیز غلط است و اگر بر مبنای علمی حرکت شود حوزه طب سنتی نیز می‌تواند در کنترل بیماری کرونا فعال باشد، مهم است که افراد پاسخگوی عملکرد خود در طب سنتی باشند.

کد خبر 459037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.