شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: طراحی و اجرای مدل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استعداد یک توانایی بالقوه است که در وجود هر انسانی به ودیعه نهاده شده و برای شکوفایی و بروز خود نیازمند شرایط و بستر مناسب است؛ چه بسا در صورت فراهم نشدن امکانات و شرایط مناسب هرگز بروز نیابد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: این توانایی بالقوه را می‌توان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد به این صورت که توانایی‌های عمومی در میان انسان‌ها مشترک بوده و البته بسته به اشخاص مختلف دارای شدت و ضعف است و توانایی‌های اختصاصی نیز آنهایی هستند که در بین انسان‌ها متفاوت و گوناگون هستند که همه انسان‌ها از آن برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در روان‌شناسی، آمادگی اولیه جهت داشتن یک استعداد غالباً ارثی است، اما بروز و شکوفایی استعداد حاصل تأثیر عوامل اکتسابی بر عوامل ذاتی است، تصریح کرد: مفهوم شکوفایی استعدادها از این پیش فرض حکایت می‌کند که استعدادها به عنوان اموری سرشتی شناخته می‌شود که از پیش وجود داشته در شرایط مناسب محیطی بروز و ظهور پیدا می‌کند.

نصوحی ادامه داد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به عنوان متولی آموزش فراغتی شهروندان بر خود لازم می‌داند اقدامات ویژه را در جهت فرهنگ سازی شناسایی انواع استعداد در کودکان و نوجوانان برای والدین و ایجاد بسترهای مناسب در راستای شکوفاسازی انواع استعداد به انجام رساند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از طراحی و اجرای مدل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان، ارائه مدل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان شهر است، گفت: اهداف جانبی این حرکت در واقع طراحی مدل بومی استعدادیابی کودکان و نوجوانان، تدوین فرآیند و مراحل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، طراحی ابزارهای پایش انواع استعداد در کودکان و نوجوانان، طراحی محتوا و سرفصل آموزشی پیرامون ایجاد شایستگی در والدین به منظور شکوفاسازی و بالندگی استعداد کودکان و نوجوانان، آموزش مربیان به منظور ایجاد شایستگی در والدین و شناسایی و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان، طراحی محتوا و سرفصل آموزشی برای مراکز فرهنگی مرتبط با هر استعداد و مقایسه نگرش والدین (عاطی-شناختی-رفتاری) قبل و بعد از اجرای مدل استعدادیاب است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان برآورد زمانی طراحی و اجرای مدل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان شهر اصفهان را ۱۲ ماه اعلام کرد و افزود: خروجی مورد انتظار از این اقدام در فاز نخست طراحی مدل بومی استعدادهای کودکان و نوجوانان، ارائه تعاریف و شناسایی انواع استعدادها، ویژگی‌ها و شاخص‌های مرتبط با آن در کودکان و نوجوانان مبتنی بر مطالعات داخلی و خارجی، ارائه مدل بومی مرتبط با انواع استعداد کودکان و نوجوانان، بررسی اعتبار اجرایی مدل استعدادیابی کودکان و نوجوانان، ارائه زمینه‌ها موانع و مشکلات شناسایی و پرورش استعداد، تدوین فرایند و مراحل شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، تدوین فرایند شناسایی و پرورش استعدادها ناظر بر وظایف والدین، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها، ارائه بازه زمانی پایش استعداد در هر رده بندی سنی، طراحی ابزارهای پایش انواع استعداد در کودکان و نوجوانان، طراحی ابزار پایش هر یک از انواع استعداد در بازه سنی چهار تا هفت سال، هشت تا ۱۱۸ سال و ۱۲ تا ۱۵ سال (والد / کودک)، بررسی روایی و پایانی ابزارهای پایش در هر رده بندی سنی و ارائه کلید و نحوه تحلیل هر یک از ابزارهای پایش در هر یک از انواع استعداد در هر رده بندی سنی است.

وی گفت: در فاز دوم طراحی محتوا و سرفصل آموزشی پیرامون ایجاد شایستگی در والدین به منظور شکوفاسازی و بالندگی استعداد کودکان و نوجوانان، تدوین بسته آموزش مسئولیت‌های والدین و حقوق تربیتی فرزند با رویکرد رشد استعداد (مبانی تربیتی)، تدوین بسته آموزش نحوه ایجاد محیط مناسب تربیتی با هدف رشد استعداد، طراحی محتوا و سرفصل آموزشی ویژه والدین به منظور شناسایی و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان، ارائه مفاهیم مرتبط با انواع استعداد (تعاریف و مبانی)، تدوین بسته آموزشی به منظور شناخت و پرورش انواع استعدادها در کودکان و نوجوانان مشتمل بر انواع بازی، سرگرمی و سایر فعالیت‌ها (متناسب با اقشار مختلف) و تدوین بسته آموزشی نحوه استفاده از ابزارهای پایش استعداد (ویژه والدین و گروه سنی ۱۵-۱۲) است.

نصوحی خاطرنشان کرد: در فاز سوم آموزش مربیان به منظور ایجاد شایستگی در والدین و شناسایی و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان، آموزش بسته‌های تدوین شده و نحوه تحلیل و تکمیل ابزارهای پایش، ارزیابی و سطح بندی مربیان آموزش دیده (متناسب با مدرک تحصیلی و نمره دریافتی در آزمون پایانی)، نظارت بر عملکرد آموزشی مربیان (در بازه زمانی قرارداد)، طراحی محتوا و سرفصل آموزشی برای مراکز فرهنگی مرتبط با هر یک از انواع استعداد، تدوین بسته‌های آموزشی (سرفصل، محتوا، تعداد ساعت آموزشی مورد نیاز، ابزار و امکانات محیطی و غیره) و بازبینی و اصلاح دوره‌ها آموزشی و برنامه‌های فعلی سازمان با هدف جهت دهی آن به سمت پرورش استعداد مورد انتظار است.

وی اظهار کرد: ارائه تحلیل نتایج، ارائه ابزار سنجش و تحلیل نگرش والدین (عاطفی، شناختی، و رفتاری) بعد از اجرای مدل استعدادیابی و مقایسه آن با قبل از اجرای مدل، تحلیل آماری نتایج حاصله از پایش استعدادها، تخصص‌های مورد نیاز، روان‌شناسی، مشاوره، برنامه‌ریزی درسی، جامعه مخاطب والدین سه گروه سنی کودکان چهار تا هفت سال، کودکان هشت تا ۱۱ سال و کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال و مربیان جهت آموزش مدل استعدادیابی در فاز چهارم خواهد بود.

کد خبر 459024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.