جدیدترین گجت‌های ویژه معلولان+ کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها

روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ هر سال در تاریخ ۳ دسامبر در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هدف از برگزاری روز جهانی معلولان بالا بردن سطح آگاهی افکار عمومی در زمینه انواع معلولیت‌ها و تسهیل حضور افراد معلول فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ میلادی ۳ دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولان انتخاب کرد تا در این روز به بررسی مسائل و مشکلات این افراد پرداخته شود. شعار روز جهانی معلولین در سال جاری " ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت، فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار" است. در دنیای امروز پیشرفت فناوری و تکنولوژی به افراد معلول کمک کرده است تا کارهای روزمره خود را به راحتی و بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهند. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از این تکنولوژی‌های می‌پردازیم:

ساعت هوشمند Dot

Dot یک ساعت هوشمند است که اطلاعات را به صورت زبان بریل برای نابینایان نشان می‌دهد. این گجت به نابینایان کمک می‎‌کند در هر زمانی به پیام‌ها، توئیت‌ها و حتی کتاب‌ها و مجلات دسترسی داشته باشند. گجت جدید از طریق بلوتوث به هر گوشی هوشمندی متصل می‌شود و سپس متن مورد نظر را برای کاربر به زبان بریل ترجمه می‌کند. شرکت سازنده این محصول ادعا کرده است که با هر بار شارژ کردن ساعت Dot می‌توان برای مدت پنج روز از آن استفاده کرد.

گوشی هوشمند Sesame

برخی معلولان به دلیل مشکلات جسمی خاصی که دارند، قادر به حرکت دادن دست و پای خود نیستند. گروهی از محققان نوعی گوشی هوشمند به نام Sesame طراحی کرده‌اند که با اشارات حرکت سر کاربر، می‌تواند فرامین او را اجرا کند. این گوشی با استفاده از دوربین سلفی و فناوری ردیابی حرکات سر، کاربر را تحت نظارت قرار می‌دهد. بنابراین افراد معلول می‌توانند بدون لمس کردن گوشی، از آن استفاده کنند. علاوه بر این فناوری کنترل صدا نیز به گوشی Sesame اضافه شده است.

برنامه Be My Eyes

Be My Eyes یک اپلیکیشن شگفت‌انگیز است که به افراد نابینا کمک می‌کند دنیا را ببینند. کاربر نابینا یا کم بینا با استفاده از این برنامه از یک داوطلب بینا درخواست کمک می‌کند و آن فرد از طریق تلفن همراه خود از این موضوع باخبر می‌شود. سپس فرد بینا می‌تواند با برقراری تماس تصویری به فرد نابینا یا کم بینا کمک کند. در صورتی که داوطلب مورد نظر نتواند به این تماس پاسخ دهد، درخواست تماس به داوطلب در دسترس بعدی هدایت می‌شود. این اپلیکیشن به کمک معلولان نابینا نیز می‌آید.

قاشق Liftware

Liftware یک دستگیره تثبیت کننده است که می‌توان آن را به چنگال یا قاشق متصل کرد. این محصول برای افرادی که از پارکینسون و دیگر مشکلات حرکتی رنج می‌برند و دچار لرزش دست هستند ، مفید است. Liftware مانع ریختن مواد غذایی از قاشق یا چنگال پیش از رسیدن به دهان بیمار می‌شود. حسگری در این گجت تعبیه شده است که حرکات دست کاربر را به صورت سه بعدی تشخیص می‌دهد و بر اساس حرکت دست، سر قاشق را می‌چرخاند یا سر آن را خم می‌کند. گجت Liftware قابل شارژ بوده و با هر بار شارژ کردن می‌توان هفت وعده غذایی از آن استفاده کرد. Liftware را می‌توان مانند دیگر ظرف‌ها به آسانی شست.

نقشه AXS

بسیاری از مکان‌های عمومی به تجهیزاتی مانند رمپ ویلچر مجهز نیستند. بنابراین افراد معلول نمی‌توانند به راحتی در این مکان‌ها رفت و آمد کنند. نقشه AXS اطلاعاتی را در مورد وجود تجهیزات مخصوص ویلچرنشینان در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید در اختیار افراد معلول قرار می‌دهد.

کد خبر 458959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.