کنترل HIV  به همبستگی جهانی نیاز دارد

اول دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز است که در آن برای آگاهی‌سازی عمومی و آموزش کنترل این بیماری یک شعار جهانی اعلام می‌شود. شعار جهانی امسال "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" است و هدف آن ایجاد یک عزم و همکاری جهانی برای کنترل بیماری‌هایی نوپدیدی مانند ایدز و کرونا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همسر اولم معتاد بود و با داشتن یک دختر از او جدا شدم، در ازدواج دومم صاحب دختری شدم که مدام به دهان او آفت می‌زد و بیمار بود، با برخی تشخیص‌های اشتباه بنیه دخترم ضعیف شد و بعد از نتیجه بخش نبودن همه درمان‌ها یکی از پزشکان معالج دخترم به داشتن اچ آی وی مشکوک شد و از او آزمایش خون گرفت، حدس پزشک درست بود، من و همسرم با دیدن جواب آزمایش شوکه شدیم.

من و همسرم نیز آزمایش دادیم، من مبتلا بودم اما همسرم نه، اکنون با این بیماری کنار آمده‌ام، اما نگرانی بزرگم درباره فهمیدن دخترم است، چون او هنوز نمی‌داند که چرا دارو مصرف می‌کند و مشاوران هنوز اجازه اطلاع دادن به وی را به ما نداده‌اند، تأمین داروهای بیماری برای ما رایگان است و از این نظر مشکلی نداریم، بیشتر از نظر پیدا کردن شغل و مسائل اقتصادی مشکل داریم.

خانواده همسرم از بیماری ما خبر ندارد و فقط همسرم این موضوع را می‌داند و به خاطر ترس از طرد شدن و بهم ریختن زندگی‌ام از گفتن به دیگران خودداری می‌کنیم، زیر نظر پزشک یک فرزند سالم به دنیا آوردم و خوشحالم که او سالم است. این‌ها حرف‌های زنی میانسال و مبتلا به اچ آی وی است که امید بالایی به زندگی دارد و از طریق همسر اولش که معتاد تزریقی بوده به این بیماری مبتلا شده است.

همچنین فرد مبتلای دیگری به نام مرتضی هم به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حدود ۱۵ سال است که به اچ آی وی مبتلا شده و دلیل ابتلای خود را استفاده از سرنگ مشترک تزریق عنوان می‌کند. او در زندان معتاد تزریقی بوده، اما حالا اعتیادش را ترک کرده و حتی ازدواج هم کرده و یک فرزند سالم دارد.

او کرونا را بیشتر از جنبه اقتصادی خطرناک می‌داند و می‌گوید: " داروهای اچ آی وی احتمال ابتلا به کرونا را کم می‌کند، اما من تمام نکات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را رعایت می‌کنم، کرونا بیشتر جیب ما را تهدید می‌کند تا جان ما را، از نظر معیشتی در مضیقه هستم و در یک قهوه فروشی به سختی کار پیدا کردم، اگر بیمه افراد اچ آی وی مثبت را درست می‌کردند بسیاری از مشکلات ما برای درمان بیماری‌های دیگرمان مثل دیابت و بیماری‌های دهان و دندان حل می‌شد. "

بیماری اچ آی وی قابل کنترل است

مرجان مشکوتی، کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر این بیماری به موقع شناسایی شود، قابل کنترل و درمان است، البته مانند بیماری دیابت درمان قطعی ندارد، اما کنترل می‌شود، در صورتی که افراد مبتلا زود شناسایی شوند، می‌توانند سال‌ها زندگی کنند و حتی وارد فاز ایدز نشوند، چرا که HIV با ایدز متفاوت است، ایدز مرحله نهایی بیماری و HIV مرحله ابتدایی بیماری است.

وی ادامه می‌دهد: این بیماری عفونی اگر به موقع شناسایی شود، قابل کنترل است، بنابراین باید همه افرادی که در معرض ابتلا به HIV هستند، به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری جهت انجام مشاوره و تست HIV مراجعه کنند و تمام خدمات به صورت رایگان و با حفظ اطلاعات افراد انجام می‌شود.

کاهش شدید شناسایی بیماران اچ آی وی در پاندمی کرونا ویروس

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می‌کند: توصیه می‌کنیم افرادی که سابقه تزریق مواد مخدر دارند و یا سابقه ارتباط جنسی بدون وسایل پیشگیری دارند، برای انجام آزمایش HIV به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند، مرکز بهداشتی درمانی نواب صفوی در خیابان بزرگمهر، مرکزهای مشاوره بیماری‌های رفتاری اصفهان و نجف‌آباد، مرکز خدمات جامع سلامت مخابرات در شاهین‌شهر برای مشاوره‌های بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه برآورد می‌شود در کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران شناسایی شده باشند، می‌افزاید: اگر احتمال دهیم که در استان اصفهان نیز حدود ۳۰ درصد بیماران شناسایی شدند و بقیه بیماران به خاطر ترس، انگ اجتماعی و ناآگاهی برای انجام تست مراجعه نمی‌کنند. در سال ۹۹ نیز به دلیل وجود پاندمی کرونا شناسایی بیماران افت شدیدی داشته و مراجعه به مراکز مشاوره حدود یک سوم شده است و این نشان دهنده کاهش شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی است.

مشکوتی با تاکید بر اینکه برای کنترل شیوع اچ آی وی هدفی تحت عنوان ۹۰، ۹۰، ۹۰ تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده است، اظهار می‌کند: این بدین معناست که ۹۰ درصد بیماران شناسایی شوند، ۹۰ درصد تحت درمان قرار گیرند و ۹۰ درصد بیماران بار ویروس در خون‌شان کم و بیماری را کنترل کنند و برای رسیدن به این هدف شناسایی سریع بیماران بسیار مهم است، اما در شناسایی بیماران مشکل داریم و رسیدن به ادامه هدف نیز دچار چالش است، برای رسیدن به این هدف باید آموزش افراد را جدی بگیریم.

آیا احتمال ابتلا به کرونا ویروس در بیماران ام آی وی کمتر است؟

وی با توضیح اینکه غربالگری در شناسایی بیماران مبتلای اچ آی وی معنایی ندارد، چرا که افراد باید با تغییر نگرش به صورت داوطلبانه برای انجام تست مراجعه کنند، ادامه می‌دهد: ۹۶ درصد افراد تحت مراقبت درمان‌های لازم را دریافت می‌کنند، حدود ۹۰ درصد بیماران نیز بار ویروسی در بدنشان کنترل و کم شده و این باعث کاهش انتقال بیماری می‌شود.

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رویکرد نوین آموزش درباره اچ آی وی باید هراس انگ بیماری را کاهش دهد، اضافه می‌کند: اچ آی وی یک بیماری قابل کنترل است و اگر بیمار به موقع شناسایی شود می‌تواند یک عمر طبیعی داشته باشد، باید بدانیم اچ آی وی با ایدز تفاوت دارد و ایدز مرحله نهایی بیماری است و درمان آن سخت خواهد بود، همچنین تمام مادرانی که تحت درمان قرار گرفتند، نوزادان سالم به دنیا آورده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای شیوع کرونا تصور می‌شد چون بیماران اچ آی وی نقص سیستم ایمنی بدن دارند، در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند، تصریح می‌کند: با انجام تحقیقات مشخص شد که درباره بیماران اچ آی وی مثبت شواهد کمتری درباره احتمال ابتلای بیشتر آنها به کرونا وجود دارد و بیمارانی که تحت درمان ضد ویروسی هستند، با احتمال کمتری در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند، اما افراد باید تمام پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند، چرا که بیماری کرونا نوپدید است و احتمال دارد بعداً موارد دیگری درباره آن مشخص شود و همچنین با سیستم ایمنی ضعیفی که بیماران اچ آی وی دارند، ممکن است هر اتفاق جدیدی درباره کرونا، سلامت آن‌ها را تهدید کند.

شعار روز جهانی ایدز امسال "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک"

مشکوتی با توضیح اینکه در زمینه درمان بیماری ایدز شرایط خوب است، اضافه کرد: تمام خدمات درمان و مراقبت بیماران HIV در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی به نام مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری رایگان است و از افراد برای انجام آزمایش‌ها هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

وی می‌گوید: شعار روز جهانی ایدز در سال ۲۰۲۰، "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" است و این شعار نشان دهنده این است که مردم سراسر جهان باید با یکدیگر متحد شوند، از افرادی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند، حمایت کنند، توجه همه افراد در سال ۲۰۲۰، به همه‌گیری بیماری کرونا و نحوه تأثیر آن بر زندگی معطوف شده است و شیوع بیماری کرونا بار دیگر به همه ثابت کرد که در طول دوران همه‌گیری تا زمانی که همه افراد از آن در امنیت نباشند، هیچ فردی ایمن نخواهد بود، شعار روز جهانی ایدز نیز به همین دلیل انتخاب شده است، اتحاد و همبستگی افراد با یکدیگر برای پایان دادن به همه گیری‌هایی مانند ایدز و کرونا ضروری خواهد بود، کرونا و ایدز بیماری‌های نوپدیدی هستند که یک عزم جهانی برای کنترل آن نیاز است و همه جوامع باید همکاری همه جانبه داشته باشند تا بیماری‌های نوپدید کنترل شود و در این راستا تمام افراد باید مسئولیت پذیر باشند و در کنترل شیوع ایدز و کرونا کمک کنند.

شایع‌ترین راه انتقال اعتیاد تزریقی است

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: تا آذر ماه ۹۹ حدود ۷۵۵ بیمار مبتلا به اچ آی وی در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۶۰۷ بیمار مرد و ۱۴۸ بیمار زن هستند و حدود ۳۱۶ بیمار نیز فوت شده‌اند، تقریباً حدود ۲۰ درصد بیماران زن و حدود ۸۰ درصد بیماران مرد هستند، حدود ۱۰ سال پیش اکثراً بیماران مرد و تنها حدود پنج درصد آن‌ها زن بوده‌اند، افزایش بیماران زن نشان دهنده همه‌گیری اچ آی وی در گروه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه سال‌های قبل عمده‌ترین راه انتقال اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک بود، می‌افزاید: طی سال‌های اخیر و در موارد جدید ابتلا بیشترین راه انتقال تزریقی و حدود ۲۱ درصد از طریق ارتباط جنسی است، همچنین به خاطر کنترل ابتلا از طریق اعتیاد با کاهش آسیب‌ها از طریق توزیع سرنگ انتقال این بیماری از طریق اعتیاد کم شده است.

کارشناس مسئول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه به طور کلی شایع‌ترین راه انتقال اعتیاد تزریقی است، می‌گوید: حدود ۵۹ درصد موارد ابتلا به طور کلی از طریق اعتیاد تزریقی، ۲۹ درصد از طریق ارتباط جنسی، دو درصد از طریق انتقال مادر به کودک، هفت درصد از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده که در سال‌های اخیر این مورد را دیگر نداریم، ۹.۵ درصد از موارد ابتلا نیز نامشخص است، چرا که برخی افراد راه انتقال را بیان نمی‌کنند.

انگ اجتماعی ناشی از ابتلا به اچ آی وی بیماران را آزار می‌دهد

همچنین فاطمه رضایی، مدیر باشگاه مثبت ایدز اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مهم‌ترین مشکل بیماران مبتلا به اچ آی وی دید منفی جامعه به این بیماران و انگ ناشی از این بیماری است که به شدت آن‌ها را رنج داده و باعث می‌شود این افراد نتوانند به زندگی عادی خود در جامعه ادامه دهند.

وی با بیان اینکه اعضای خانواده و فامیل، یک بیمار اچ آی وی را از جمع خود طرد می‌کنند، اضافه کرد: این افراد در سطح جامعه هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند به این صورت که از کار اخراج شده و گاهی روند تحصیل آن‌ها در مدرسه و دانشگاه با مشکل مواجه می‌شود و احتمال دارد به دلایل روحی و روانی تحصیل را کنار بگذارند.

مدیر باشگاه مثبت ایدز اصفهان تصریح می‌کند: باید خارج از اینکه این بیماران از طریق چه رفتاری به این بیماری مبتلا شده‌اند جهت فرهنگ‌سازی تغییر این نگرش غلط تلاش کنیم، انگ ناشی از بیماری عامل ترس مردم از بیماران مبتلا است و دلیل اصلی که گفته می‌شود این بیماری یک بیماری وحشتناک است و مردم از بیماران اچ آی وی می‌ترسند، همین دید غلط و انگی است که به این بیماران زده می‌شود، استفاده از گروه‌های همسان برای کاهش ابعاد روانی در بیمارانی که به تازگی متوجه مبتلا بودن به اچ آی وی می‌شوند، بسیار کاربردی است و زمانی که افراد با سایر بیماران آشنا می‌شوند بهتر با بیماری خود کنار می‌آیند.

وی با توضیح اینکه انگ ناشی از بیماری ایدز و تبعیضی که مردم نسبت به این بیماران قائل می‌شوند به پیشرفت برنامه شناسایی بیماران و کنترل بیماری آسیب می‌زند، اظهار می‌کند: گاهی افراد دارای سابقه رفتارهای پرخطر برای انجام آزمایش و تشخیص بیماری خود به راحتی به مراکز بیماری‌های رفتاری مراجعه نمی‌کنند، تلاش ما باید در جهت مبارزه با بیماری اچ آی وی و کنترل شیوع آن در سطح جامعه باشد، نه اینکه با بیماران مبارزه کنیم و آن‌ها را از حضور در اجتماع طرد کنیم.

بیماران به حمایت‌های مادی و روانی نیاز دارند

رضایی با اشاره به اینکه بیماران به شدت به حمایت‌های مادی و روانی احتیاج دارند، تاکید می‌کند: بیماران اچ آی وی اکثراً از طبقه‌ای هستند که یا سابقه اعتیاد داشته یا به دلیل دید غلط جامعه از کار اخراج شده‌اند، به همین دلیل با مشکلات اقتصادی درگیر بوده و به شدت به حمایت‌های مادی، معیشتی و اجتماعی احتیاج دارند، مشکلات اقتصادی بیماران ایدز به خصوص در مواقعی که سرپرست خانوار مبتلا به بیماری است، بر فرزندان خانواده تأثیرات بدی خواهد گذاشت و بستر را برای آسیب‌پذیری اجتماعی آن‌ها فراهم می‌کند.

وی می‌گوید: آگاه‌سازی باید با آموزش مهارت‌های زندگی همراه شود تا افراد با تقویت این مهارت‌ها در خود توانایی تصمیم گیری در شرایط مختلف را به دست آورند تا به سمت رفتارهای پرخطر گرایش پیدا نکنند، چرا که این بیماری یک بیماری مرتبط با رفتار است و اگر فردی رفتارهای پرخطر داشته باشد احتمال ابتلای او به اچ آی وی بیشتر خواهد شد.

کد خبر 458727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 1
    سلام و ممنون از گزارشتون، اما نکته ای که وجود داره و مبهم بود؛ ابتدای گزارش خانمی سرگذشت و تجربه خودش رو گفته که از ازدواج اول یک دختر داشته و بعد جدا شده و از ازدواج دوم هم صاحب دختری میشه که اون دختر با اچ آی وی بدنیا میاد و از اون متوجه میشه که خودش هم که مادر اون دختر هست مبتلا است و گفته که من و همسرم آزمایش دادیم من مبتلا بودم اما همسرم نه! یکی از راههای اصلی انتقال ویروس اچ آی وی روابط جنسی محافظت نشده است؛ سوالم اینه آیا پس از زندگی مشترک این خانم با همسر دومش و بچه دار شدن میشه ویروس به مرد منتقل نشده باشه اما فرزند مبتلا بدنیا بیاد؟! چون مواردی بوده که پدر و مادر اچ آی وی مثبت بودند فرزندشون که بدنیا آمده سالم بوده...
    • الهه IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 0
      خب خانمه از همسر اولش که معتاد بوده مبتلا شده و فرزندش هم از مادر یا به واسطه شیر خوردن و یا هنگام زایمان مبتلا شده و زود متوجه شدن و همسر دوم با پیشگیری مبتلا نشده، به نظر من واضحه
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    خوبه که چالش های مربوط به کرونا رو مطرح کردید