میراث فرهنگی و هنری کانون اصلی گردشگری خلاق

یک محقق و پژوهشگر گفت: بازار میراث فرهنگی، اختراعات و ابداعات هنر بشر به عنوان مهم ترین کانون گردشگری خلاق است؛ براساس گزارش یونسکو گردشگری و میراث فرهنگی و هنری بیشترین رشد بین المللی را دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حافظ مهدنژاد در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی "گردشگری خلاق و مبلمان شهری" اظهار کرد: گردشگری خلاق یعنی سفر برای تجربه جدید و نوین و درک عمیق و دیدن آنچه که مردم فکر می‌کنند مانند آداب و رسوم، فرهنگ‌ها، سنن و عادت‌های مختلف بشری، همچنین آنچه که مردم انجام می‌دهند و می‌سازند. گردشگری خلاق پایگاه اصلی رشد شهر خلاق است. یکی از مهم‌ترین مشخصه اقتصاد خلاق نیز مبلمان شهری است که توانسته خود را تبدیل به صنعت سودآور کند. آمار سرعت و رشد بالایی گردشگری خلاق در صحنه بین‌المللی دارد.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد امروز ۳۷ درصد سفرهای بین‌المللی دارای یک مشخصه یا یکی از شاخص‌های گردشگری خلاق است و در واقع بر اساس همین آمار قدرت رشد سالانه صنعت گردشگری در جهان به ۱۵ درصد رسیده است‌. مطالعات اتحادیه اروپا بیانگر این است که گردشگری خلاق در کشور و شهرهای مختلف این اتحادیه از ۱۷ درصد به ۳۷ درصد رسیده است همچنین مطالعه آمریکای شمالی نشان دهنده این است که ۳۲ درصد سفرهای صورت گرفته به علت وجود یکی از مؤلفه‌های اقتصاد خلاق است.

این محقق و پژوهشگر مسائل شهری ادامه داد: بازار میراث و فرهنگ و اختراعات و ابداعات هنر بشری به عنوان مهم‌ترین کانون گردشگری خلاق است. بر اساس گزارش یونسکو گردشگری و میراث فرهنگی و هنری به در حال رشدترین بخش بین‌المللی صنعت تبدیل شده است به طوری که در سال ۲۰۱۵ گردشگری خلاق ۴۰ درصد گردشگری جهانی را در برگرفته است.

مهدنژاد تصریح کرد: شهر خلاق باید دارای سه ویژگی باشد ۱. تکنولوژی یا فناوری یعنی شهر باید به لحاظ زیر ساخت دیجیتالی، هوشمند و توسعه پایدار در یک تراز و استاندارد بین‌المللی باشد ۲. تلنت یعنی داشتن زیرساخت‌های علمی اعم از دانشگاه، مراکز رشد، شرکت دانش بنیان مراکز فناوری مختلفی که فارغ‌التحصیلان بعد از دانشگاه و کسب تجربه می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی‌هایی که دارند مشغول شوند ۳. مدارای اجتماعی که مهمترین بخش شهر خلاق است. با وجود این سه ویژگی یک شهر می‌تواند ادعای شهر خلاق بودن را داشته باشد.

وی افزود: آمریکا در سال ۱۹۹۰ سوال چه چیز ممکن است در آینده ابر قدرت بودن آمریکا را تهدید کند را مطرح کرد. صاحب نظران و سیاست مداران پس از طرح این سوال در نهایت به سه ویژگی مطرح شده رسیدند تا بتوانند نخبگان جهان سوم را جذب کنند و اگر کشوری بتواند این نخبگان را به سمت خود جذب کند آمریکا را با مشکل روبرو خواهد کرد. به همین علت به سمت ارزیابی وجود این سه ویژگی در شهرها رفتند و ادعا کردند که خیلی از شهرها تلنت و تکنولوژی را دارند اما فاقد تسامح و پذیرش اجتماعی هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در شهرهای ایران، تهران مقصد اول نخبگان است چرا که مدارای اجتماعی در سطح قابل قبولی قرار دارد که معنای ساده فهم از مفهوم شهر خلاق است. بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سمت فرایند ارتقای تکنولوژی، تلنت و مدارای اجتماعی در حال حرکت‌اند تا این سه ویژگی مبنای اقتصاد جهانی و قدرتمندی در آینده را، در شهر و کشور خود داشته باشند.

مهدنژاد تصریح کرد: محله سیروس تهران تبدیل به مکان بروز آسیب اجتماعی شده، چرا که در روز روشن مواد مخدر تزریق می‌شود و فضای ناامن اجتماعی را به لحاظ کاستی احساس امنیت عینی و ذهنی برای کسانی که در آن محله زندگی می‌کنند به وجود آورده است. از نظر بنده این محل دیگر جای سکونت هیچ خانواده عزت‌مند نیست اما از طرف دیگر این محل نقطه استراتژیک تهران که ۳۰۰ هکتار است و مرکز نوآوری تهران و پتانسیلی که دانشگاه‌های تهران دارند باید به محل نوآوری دانشگاه‌های کلانشهر تهران تبدیل شود و آن محل را به اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور تبدیل کنند.

وی افزود: به تناوب آن محله شوش تهران محل تجمع آسیب اجتماعی در سطح شهر تهران است و احساس امنیت ذهنی در این مکان وجود ندارد. در صورتی که آنجا باید به شهرک گردشگری سلامت تبدیل شود. در منطقه‌ای که همسایگان و بازار و بیشترین توانمندی پزشکی در سطح شهر تهران را دارد اما یک شهرک سلامت که امروز به عنوان المان مهم گردشگری خلاق است، در این محله وجود ندارد.

این پژوهشگر مسائل شهری خاطرنشان کرد: طرح گردشگری سلامت المان‌های مختلفی دارد و می‌تواند فازهای مختلفی مانند بیمارستان هتلی تا ساخت پارکینگ و مجهزترین مراکز درمانی، داشته باشد. در این زمینه بازآفرینی بافت مهم است.

کد خبر 458725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.