کابینه بایدن در دوراهی جنگ و صلح

رئیس جمهور منتخب آمریکا طی روزهای گذشته نامزدهای کلیدی کابینه خود برای دولت آینده ایالات متحده را اعلام کرده است که حضور چشمگیر اعضای کابینه اوباما و زنان در آن توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، هفته گذشته در حالی که ترامپ، رییس جمهور کنونی، شکست در انتخابات را نپذیرفته بود و مدعی تقلب بود اعضای کابینه خود را معرفی کرد.

بایدن که با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در برابر ۲۳۲ رأی کسب شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا انتخاب شد، در حال آماده کردن تیم خود برای دولت آینده است و در بیانیه‌ای که همزمان با انتشار اعضای انتخاب شده برای کابینه منتشر کرد گفت: من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگترین چالش‌های روبرو متحد کنند. تیمی که بتواند افزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌های ما را فراهم کند.

اعضای کلیدی کابینه بایدن عبارتند از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جان کری نماینده ویژه مبارزه با پدیده گرمایش زمین، لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، آوریل هینس مدیریت سازمان اطلاعات ملی، الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی، جک سالیوان مشاور امنیت ملی و جنت یلین وزیر دارایی آمریکا؛ البته نامزدهای وزارت خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد قانونا باید رأی اعتماد مجلس سنا را -که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است- به دست آورند تا انتصابشان تأیید شود.

با توجه به ترکیب کابینه بایدن به نظر می‌رسد که وی تنوع نژادی، جنسیتی و مذهبی را نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های طراحی کابینه خود قرار داده است. حضور افرادی مانند کاملا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور و لیندا توماس گرینفیلد به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل و آوریل هینس به عنوان مدیریت سازمان اطلاعات ملی در کابینه انتخابی وی نشان دهنده توجه ویژه به حقوق زنان، سیاه‌پوستان و یهودیان آمریکا است

رسانه‌ای نزدیک به جریان دموکرات‌ها با الهام گرفتن از نشان کبوتر حزب دموکرات، وزرای پیشنهادی بایدن را پیام‌آوران صلح معرفی کرد و مدعی شد این افرادی با استناد به دیپلماسی، به دنبال فرو نشاندن تنش‌های بین‌المللی هستند.

انتظار می‌رود با نزدیک شدن به ۲۰ ژانویه -روز مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا- بایدن اعضای بیشتری از کابینه خود را معرفی کند، اما در حال حاضر با معرفی وزرای کلیدی، از هم اکنون گمانه‌زنی درباره عملکرد آتی دولت رئیس جمهور منتخب آمریکا به ویژه در حوزه سیاست خارجی به استناد سوابق حرفه‌ای آنها آغاز شده است.

باید دید جو بایدن و کابینه‌اش تا چه اندازه برای تحقق شعار همیشگی حزب دموکرات که برقراری صلح در جهان است تلاش خواهند کرد و مردم را ترغیب به انتخاب دوباره بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ خواهند کرد؟

بایدن به دنبال خروج آمریکا از انزوای بین‌المللی

علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل در مورد ترکیب کابینه بایدن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا در طول تاریخ به وعده‌های انتخاباتی و خط مشی که پیش از انتخابات مشخص می‌کنند پایبند هستند. یکی از مهمترین مسائلی که توسط بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، بازگشت به معاهده برجام است.

به گفته وی، کابینه انتخابی جو بایدن در راستای وعده‌های انتخاباتی و رویکرد دموکرات‌ها طراحی شده و یکی از مهمترین دلایل انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امورخارجه، سابقه حضورش در وزارت خارجه دولت اوباما و تسلط کامل بر برجام و مذاکرات هسته‌ای ایران است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، کابینه دولت باید بر اساس گفتمان فکری جو بایدن یعنی مصالحه با جهان و خروج آمریکا از انزوای بین‌المللی خواهد بود. اظهارات اخیر آنتونی بلینکن مبنی بر شرایط پناهندگان و مهاجران نشان می‌دهد که دیدگاه مثبتی نسبت به مسائل جهانی به ویژه برجام دارد.

امیدی معتقد است که مسیر بایدن و کابینه وی برای مذاکره با ایران هموار نیست؛ زیرا نیروهای سیاسی تندرو در تهران و واشنگتن دست دولتمردان دو کشور را برای مذاکره محدود کرده‌اند. جو بایدن برای هرگونه بازگشت به توافقات بین‌المللی، موانع قدرتمندی مانند لابی‌های صهیونیست‌ها، شیوخ مرتجع عربی حاشیه خلیج فارس و جناح سیاسی تندرو داخلی آمریکا را سر راه دارد.

به عقیده وی، انتخاب افرادی مانند آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، جان کری به عنوان نماینده ویژه کابینه در امور اقلیمی و جک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی به دلیل تغییر چهره منفی آمریکا در جهان است؛ زیرا دونالد ترامپ با خروج از بسیاری معاهده‌های بین‌المللی، چهره و جایگاه ایالات متحده را در جهان را تضعیف کرده بود.

بایدن برای بازگشت به برجام جدی است

جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن نیز به ایمنا می‌گوید: کابینه انتخابی جو بایدن متشکل از افرادی است که در دولت اوباما سابقه اجرایی داشتند؛ بنابراین وزرای کنونی دولت جدید آمریکا کسانی هستند که از طرحان و متخصصان برجام بوده‌اند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد حضور افرادی مانند کاملا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، جان کری به عنوان نماینده ویژه کابینه در امور اقلیمی و جک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی جو بایدن و باراک اوباما در پشت پرده دولت بایدن نشان می‌دهد، وی برای بازگشت به برجام جدی است.

به گفته سفیر سابق ایران در لندن، ایران در مقابل رویکرد دولت بایدن باید به این نکته توجه داشت باشد که کشورهای اسرائیل و عربستان دنبال مانع تراشی برای بایدن و کابینه وی در جهت بازگشت به برجام هستند و لازم است جناح‌های مختلف سیاسی در تهران منافع ملی را در نظر بگیرند و مسئولان وزارت امور خارجه را تضعیف نکنند.

کد خبر 458708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.