۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کم شنوایی شغلی چیست؟

یک کارشناس ارشد شنوایی سنجی گفت: در علم شنوایی شناسی، نوعی کم شنوایی به نام کم شنوایی شغلی یا کم شنوایی صنعتی وجود دارد؛ کم شنوایی شغلی برای افرادی اتفاق می‌افتد که در محیط‌های پر سروصدا کار می‌کنند.

علیرضا آقادوست در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نویز زیاد محیط صنعتی و شغلی باعث تخریب سلول‌های مویی حلزون گوش و آسیب بر عصب شنوایی می‌شود که نتیجه آن کم شنوایی فرد شاغل در این گونه محیط‌هاست.

وی افزود: آلودگی‌های صوتی و مواجه شدن با سروصدای زیاد عواملی است که باعث آسیب دیدن گوش و ایجاد کم شنوایی می‌شود. افرادی که در معرض فرکانس‌های بالای صدا هستند، مستعد کم شنوایی و احساس وزوز گوش می‌شوند.

این کارشناس ارشد شنوایی سنجی گفت: میزان و نوع افت شنوایی در این موارد بستگی به شدت صدای نویز محیط و همچنین مدت زمان قرارگیری در معرض صدا دارد، هرچقدر این دو عامل بیشتر باشد، میزان افت شنوایی و احساس وزوز گوش فرد نیز بیشتر می‌شود.

وی افزود: وقتی فردی در معرض دریافت نویز محیطی قرار می‌گیرد در چند روز ابتدایی می‌توان جلوی عوارض حاصل از کم شنوایی ناشی از این پدیده را گرفت، اما اگر زمان بگذرد و فرد هنوز در مواجهه با نویز باشد، این کم شنوایی ماندگار و دائمی می‌شود و نیاز است فرد برای بهبود شنوایی از سمعک استفاده کند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود افرادی که در کارخانه و محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند از محافظ‌های شنوایی استفاده کنند و حتماً هر ۶ ماه یکبار شنوایی‌سنجی شوند.

آقا دوست با اشاره به نقش اثرات مخرب دیگر عوامل بر سطح شنوایی افراد خاطر نشان کرد: گوش کردن به موسیقی با صدای بلند به خصوص با استفاده از هندزفری و هدفون به حلزون و عصب گوش آسیب زده و در طولانی مدت باعث بروز کم شنوایی و وزوز گوش می‌شود. در صورت الزام به استفاده از هدفون باید صدا کم و مدت استفاده نیز محدود باشد.

وی ادامه داد: صدای ترقه یا شنیدن صدای شلیک اسلحه به خصوص در افراد نظامی باعث ایجاد مشکلی به نام ضربه صوتی می‌شود. این حالت باعث ضعف شنوایی و سوت کشیدن گوش شده و فرد را آزار می‌دهد.

کد خبر 458706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.