سیاست‌های ارزی مهم‌تر از نوسان نرخ‌های جهانی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوسان نرخ کامودیتی ها است؛ اما مهم تر از آن سیاست های اتخاذی در برابر ثبات قیمت ارز در کشور است.

به گزارش ایمنا به نقل از سنا، محمد مهدی ناسوتی فرد اظهار کرد: به طور طبیعی بخش عمده بازار سرمایه وابسته به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است و از صنایع بزرگ و تأثیر گذار که پتروشیمی‌ها، سنگ آهنی‌ها و … هستند تا برخی صنایع کوچک ارتباط مستقیمی با این قیمت‌ها دارند در نتیجه اگر قیمت‌ها رشد کند، وضعیت بورس بهتر می‌شود و افت آن نتیجه عکس دارد.

وی افزود: همیشه زمانی که دست دولت باز بوده، یعنی امکان صادرات نفت یا فرآورده‌های آن وجود داشته است قیمت ارز هم به صورت کنترل شده پایین بوده است؛ از طرفی واردات بی رویه منجر به ضرر و زیان تولید کنندگان داخلی می‌شد، اما در دوره‌های تحریم که فشار اقتصادی زیادی بر کشور وارد شد، قیمت دلار بالا رفت و صادرات با استقبال روبرو شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طی چند سالی که فروش نفت تقریباً ناممکن بود، تولید کنندگان با صادرات محصولاتشان راه نجات کشور بودند و به نوعی ضربه تحریم‌ها را کاهش دادند، از طرفی توسعه فعالیت شرکت‌های صادراتی منجر به سودآوری و وضعیت مطلوب آنها شده است که در بازار سرمایه هم با اقبال عمومی همراه هستند.

ناسوتی فرد اضافه کرد: نوسان نرخ‌های جهانی پارامتری مهم و تأثیر گذار برای بورس است اما نکته مهم‌تر از آن سیاست اتخاذی در برابر قیمت ارز در کشور است.

وی در خصوص برابری نرخ دلار و ریال در بودجه سال آینده کشور گفت: به نظر بنده این نرخ اهمیتی ندارد چون از آن استفاده چندانی نمی‌شود و بیشتر صوری است؛ مؤلفه اصلی که اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد نرخی است که در سامانه نیما و در بازار آزاد اعلام می‌شود؛ سامانه‌ای که راه اندازی آن یک اقدام ضروری برای کشور بوده و صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن کامل ارز به داخل کشور می‌کند.

به گفته ناسوتی فرد، پیگیری این موضوع و تداوم سیاست‌های صحیح ارزی از مهمترین عوامل برای اقتصاد امروز کشور است.

کد خبر 458574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.