جزئیات بخشنامه میراث فرهنگی درباره مشارکت تشکل‌ها / جهش بزرگ جامعه مدنی
نشست اعضای شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی با علی‌اصغر مونسان

در این روزها بخشنامه‌ای بسیار مهم از وزارت میراث فرهنگی صادر شده که در آن بر اهمیت تشکل‌های حوزه‌های سه‌گانه این وزارتخانه و حضور فعالان مدنی در متن کارها تاکید شده است بدین ترتیب فعالیت‌های تشکلی در حوزه نفوذ این وزارتخانه به رسمیت شمرده شده و از این پس جوامع مدنی نیز در انجام امور دخیل خواهند بود.

علیرضا صادقی امیری، عضو شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره این بخشنامه به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از مهم‌ترین انگیزش‌ها و اهداف بنیان تشکل‌های مردمی و انجمن‌ها، سوای از حوزه کارکرد و تخصص ایشان، تاثیر گذاری و مشارکت این سازمان‌ها، در تدوین یا تغییر سیاست‌ها در قوانین و حتی بخشنامه‌های اجرایی یا حفاظتی آن حوزه است. همچنین برای آنکه بتوان در این امور مشارکت بهینه، تخصصی و دانشی‌تر داشت، نیاز است تا در جریان ساختار و ساز و کار امور بود.

دبیر انجمن جوانان سپید پارس ادامه داد: این بخشنامه، به شرط اجرایی شدن، دقیقاً همین فرصت و بخت را به تشکل‌های مردم نهاد دارای ایده و دانش می‌دهد که با ورود و همکاری در ساختارهای جزء و کلان تصمیم‌گیری، تاثیری مستقیم در این روند داشته باشند ضمن اینکه تجربه نشان داده در بسیاری از موارد و به ویژه در حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی، باشندگی تشکل‌های مردم نهاد در بدنه تصمیم‌گیری یا مشاوره و نظارت راهکارهای دانشی و کم هزینه و پر بهره‌تری را ایجاد و اجرا نموده است.

وی در پاسخ به اینکه "حضور فعالان مدنی در این امور چه تاثیرات مثبتی برای جامعه مدنی و بخش دولتی دارد"، توضیح داد: انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی عموماً از بدنه متخصص، کوشا و دلسوز جامعه تشکیل می‌شوند. بی‌گمان حضور این دست از افراد آن هم در قالب یک سازمان مردمی می‌تواند ثمرات و تاثیرات غیر قابل انکاری را در حوزه کلان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کند.

صادقی امیری تاکید کرد: قطعاً تحول بزرگی در پیش خواهد بود، انجمن‌های مردم نهاد این حوزه به واسطه اینکه خود مستقیم با بدنه مردمی و جوامع محلی هر منطقه در پیوند هستند و بنا بر جنس اعتماد ایجاد شده، می‌توانند بزرگترین مشکلات همسو را با کمترین هزینه‌ها و تبعات ممکن حل و فصل نمایند. همچنین با فراخوان و شناسایی کنشگران مستقل، بخشی از ناتوانی و کاستی‌های منابع انسانی را در مقاطع زمانی و اجرایی و مکانی گوناگون مرتفع سازند.

وی درباره نقش شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صدور این بخشنامه، اظهار کرد: این موفقیت و پیروزی مرهون و متعلق به همه تشکل‌ها و کنشگران دلسوز این حوزه، در دو دهه گذشته است، منتها با پروایی به سیاست و نگاه بنیادین شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که همان دفاع صنفی و حقوقی و تثبیت جایگاه تشکل‌های مردم نهاد این حوزه است، باید یادآوری کرد که دستور کار این روند در همان آغاز فعالیت شورا کلید خورده و فراز و نشیب‌ها و موفقیت و عدم موفقیت‌های مقطعی را کسب کرده بود که سرانجام در دوره سوم هیات رئیسه شورای هماهنگی، با تلاش و پیگیری بسیاری از دوستان و همکاری نزدیک در دفتر امور مجامع و تشکل‌های وزارتخانه و در واپسین نشست نمایندگان شورای هماهنگی با علی‌اصغر مونسان و دیگر معاونان و مدیران کل حوزه وزاتخانه مذکور، این مطالبات جدی‌تر و مستندتر مطالبه و ارائه شد. در پایان تمام این تلاش‌ها منتج به اعلام بخشنامه اجرایی به همه دستگاه‌های همسو و ذیربط وزارتخانه مذکور گردید، و قطعاً این نقش شورای هماهنگی بسیار درخور و قابل ستایش است.

امیری با اشاره به گام‌های بعدی برای اجرایی کردن و به نتیجه رساندن مفاد این بخشنامه، تصریح کرد: گام مهم و نخست که همان تصویب و ابلاغ بود را پشت سر گذاشتیم، و اکنون زمان آن است که کلیه هموندان زیر مجموعه شورای هماهنگی و همچنین دیگر تشکل‌های مردم نهاد کوشا و با تجربه و متخصص این مطالبه جدی و به حق خود را از ادارات کل استان‌ها بنا بر استناد این بخشنامه داشته باشند و البته با ارائه راهکارهای تخصصی و به دور از هیجان و تعامل‌زدگی جایگاه حقیقی و مشروع خودشان را به ثبات مجدد برسانند.

وی تاکید کرد: هیات رئیسه دور سوم شورای هماهنگی نیز همانند گذشته با تشکیل گروه پیگیری مصوبات و مطالبات این بخش، روند هرچه زودتر اجرایی شدن بخشنامه را تسهیل خواهند کرد و این مهم نیازمند همدلی و همکاری تک تک انجمن‌های هموند و حتی غیر عضو شورای هماهنگی و همچنین همراهی مضاعف دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزاتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

کد خبر 458242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.