واکنش‌های بین‌المللی به ترور شهید محسن فخری ‌زاده

ظهر جمعه محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی کشور در منطقه آبسرد دماوند ترور شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر روز گذشته خبر ترور محسن فخری زاده از دانشمندان هسته‌ای کشور در منطقه دماوند تهران منتشر شد که واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به دنبال داشت.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان در زمینه دفاعی و هسته‌ای بیانیه ای منتشر کرد. در این بیانیه با اشاره به ترور فخری زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می‌کند. نماینده عالی اتحادیه اروپا به اعضای خانواده افرادی که در این اقدام جان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می‌گوید و برای کسانی که احتمالاً در این حادثه مجروح شده اند، آرزوی سلامتی کامل دارد. در چنین شرایطی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که تمام طرف‌ها خونسردی خود را حفظ کنند و از هر گونه درگیری که به نفع هیچکس نخواهد بود، پرهیز کنند.

حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز ترور شهید فخری زاده را اقدامی بزدلانه خواند و اعلام کرد که پیشرفت علمی ایران متوقف شدنی نیست.

فرحان حق سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه دراین‌باره گفت: ما گزارش‌هایی درباره ترور یک دانشمند در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم.

نالدی پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن محکومیت این اقدام تروریستی اظهار کرد که این دومین شهروند برجسته ایرانی است که در سال ۲۰۲۰ به این روش کشته شد.

وی تاکید کرد: قتل هدفمند ایرانی‌ها منجر به صلح نمی‌شود، بلکه ناآرامی‌های منطقه را بیشتر می‌کند و عاملان اینگونه اقدامات باید محاکمه شوند. ما علی رغم ادامه هدف‌گیری ناعادلانه و دخالت خارجی در امور داخلی ایران، از خویشتنداری دولت ایران تمجید می‌کنیم.

وی بار دیگر بر تعهد آفریقای جنوبی به صلح و امنیت در خاورمیانه مطابق با رعایت کامل قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با دعوت همه کشورها به گفت‌وگو به جای تقابل جهت برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه افزود: آفریقای جنوبی آماده کمک در این زمینه است.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: اثر انگشت قلدری آمریکایی-صهیونیستی در ترور محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران واضح است. این عملیات در راستای تلاش برای فلج کردن توسعه بشری در ایران انجام شد.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در واکنش نشان داد و عنوان کرد: قتل محسن فخری‌زاده، بسیاری از سوالات همچنان درباره شرایط کشته شدن (شهادت) او وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به شهادت محسن فخری زاده تاکید کرد که ترور دانشمند هسته‌ای ایران اوضاع منطقه را بدتر می‌کند و بدون اشاره به طرف خاصی، از همه طرف‌ها خواست از تشدید تنش‌ها خودداری کنند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را به رهبری، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت. در بیانیه حزب الله آمده است: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه خواهیم ایستاد. ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود. حزب الله همچنین تاکید کرد که ایران توانایی مقابله با تروریسم دولتی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان سیاسی آن را دارد.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز ترور شهید فخری زاده را اقدامی هولناک و با هدف تضعیف دیپلماسی توصیف کرد و در توئیتی نوشت: «این اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی بین دولت آینده آمریکا و ایران است. زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه (تنش‌ها) متوقف شود».

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) مستقر در واشنگتن با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد تا روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا زمان زیادی برای واشنگتن و تل‌آویو مانده تا آسیب سختی به ایران تحمیل کنند.

همچنان که تقریباً دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن باقی مانده، زمانی زیادی برای آمریکا و اسرائیل مانده تا آسیب سختی به رژیم ایران وارد کنند و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این زمینه در حساب توئیتری خود نوشت، «آنچه در گزارش روزنامه نیویورک تایمز می‌خوانیم بازتابی از آمادگی آمریکا برای دادن چراغ‌سبز به ترورهای سیاسی فرامرزی است. این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.

خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا هم در پیامی توئیتری ترور فخری زاده را قویاً محکوم کرد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی به محمدجواد ظریف شهادت شهید محسن فخری زاده را تسلیت گفت و تاکید کرد که این جنایت توسط رژیم صهیونیستی طراحی شده بود که از قدرت علمی ایران هراس دارد.

کد خبر 458217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.