گزارش یک ترور

ترور شهید فخری‌زاده و اظهارات احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی ویدیویی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هشتم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جبهه‌بندی جدید در رابطه با ایران» به بررسی تأثیر انتخاب جو بایدن بر فضای سیاسی ایران پرداخت و نوشت: روز دوشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا شش عضو کابینه خود را معرفی کرد که در میان آن‌ها مقام‌های ارشد وزارت خارجه دوره باراک اوباما دیده می‌شوند؛ از جمله جان کری، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌های آمریکا در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است. آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر خارجه جدید و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن هم از مقام‌های ارشد وزارت خارجه در دوره باراک اوباما هستند که هر دو در گفت‌وگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران نقش داشتند.

بایدن که با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در برابر ۲۳۲ رأی کسب شده از سوی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا در حال آماده کردن تیم خود است روز دوشنبه، در بیانیه‌ای که همزمان با انتشار اعضای انتخاب شده برای کابینه منتشر کرد، گفت: «من به تیمی نیاز دارم که از همان روز اول به من کمک کنند تا دوباره جایگاه آمریکا در صحنه جهانی را تثبیت کنم و بتوانند جهان را برای مقابله با بزرگترین چالش‌های رو به‫ رو متحد کنند. تیمی که بتواند افزایش امنیت، بهروزی و پاسداشت ارزش‌های ما را فراهم کند.»

چینش کابینه امنیت ملی بایدن کاملاً در جهت ادامه سیاست‌های باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی است. با این کابینه به نظر می‌رسد کار برای بازگشت ایالت متحده به برجام آسان‌تر شده است. همه اعضای این تیم از موافقان برجام و حتی می‌توان گفت طراحان آن هستند.

در همین حال وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام روز دوشنبه برای زنده نگه داشتن امیدها برای حفظ توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در برلین گردهم آمدند.

وزارت امور خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که در این نشست وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا وضعیت کنونی توافق هسته‌ای وین را مورد ارزیابی قرار دادند و در گفت‌وگوهای خود نسبت به دمیده شدن جان تازه‌ای به این توافق بین‌المللی پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ابراز امیدواری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم گفت: «ما اطمینان داریم که رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای وین می‌تواند به طور قابل توجهی دور منفی کنونی تعامل با ایران را از بین ببرد و چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام بگشاید.»

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تله تنش» به بررسی ترور شهید فخری زاده پرداخت و نوشت: ناگهان خبرهایی ضد و نقیض در برخی خبرگزاری‌های جریان اصولگرا منتشر شد. خبری که سایر رسانه‌ها برای بازنشر آن دو دل بودند و منتظر گذر زمان برای مشخص شدن صحت و سقمش. خبر ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای با نام محسن فخری‌زاده. نامی آشنا برای بنیامین نتانیاهو که چندی پیش از او در سخنرانی‌اش نام برده بود و او را یکی از رهبران اصلی برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرده بود؛ البته زمانی که خیلی‌ها واکنش بهروز کمالوندی را نسبت‌به خبر ترور او دیدند، این تصور را پیدا کردند که ممکن است این خبر آنگونه هم که در رسانه‌های جریان اصولگرا منتشر شده نباشد، چراکه کمالوندی اطمینان داد که همه دانشمندان هسته‌ای در سلامت کامل به سر می‌برند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرده بود که برای هیچ‌یک از دانشمندان هسته‌ای کشورمان حادثه‌ای پیش نیامده است، اما ظاهراً موضوع جدی‌تر از اینها بود چراکه اندکی بعد روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از به شهادت رسیدن رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی خبر داد و اعلام کرد: «بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح خودروی حامل محسن فخری‌زاده رئیس‌سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری، تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری‌زاده به‌شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد.  تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رانده شده در پی بازگشت به قدرت» به بررسی اظهارات احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی ویدئویی پرداخت و نوشت: احمدی‌نژاد در کلام همان احمدی‌نژاد سال ۸۴ شده است. در شعار کم نمی‌گذارد. اظهاراتش تنه به تنه شعارهای انتخاباتی می‌زند که برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم بر زبان می‌آورد. با این تفاوت که امروز و در این نقطه سیاهه اعمالش برای قضاوت، پیش روی مردمی قرار دارد که او در جای جای مصاحبه به آنها اشاره می‌کند و حقوق آنان را یادآور می‌شود.

مرور کارنامه ۸ سال دولت «مهرورز»، تبیین اندیشه جریان متبوعش، نقد دولت وقت و البته دور فشرده و تازه مصاحبه‌ها با رسانه‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد که او می‌خواهد چیزی بیش از یک رئیس‌جمهوری پیشین باشد؛ احتمالاً هم داعیه رهبری یک جریان فکری_سیاسی را دارد و هم سهم خودش یا به عبارتی اندیشه و روش دولت‌داری متبوعش را از قدرت طلب می‌کند و حتماً در مقابل نامه و نهی و رد صلاحیت کرنش نمی‌کند.

این رویه را می‌توان به وضوح در آخرین مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه از او منتشر شد، دید. روز پنجشنبه گفت‌وگویی تصویری با محمود احمدی‌نژاد منتشر شد که بخش‌هایی از آن بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ نه به دلیل مصاحبه با احمدی‌نژاد که این روزها در هر شبکه و رسانه و پلتفرمی دیده می‌شود و نه به دلیل سوالات مصاحبه‌ کننده که مهدی نصیری، سردبیر پیشین روزنامه کیهان پرسید و اتفاقاً در جای جای مصاحبه همدلی و همراهی ویژه‌ای با رئیس دولت نهم و دهم داشت، بلکه بیشتر به همان دلیل همیشگی؛ اظهاراتی که به شعارهای انتخاباتی بر زمین مانده می‌ماند و در نگاه مردم مدام حرف و عملش با یکدیگر در حال قیاس. او از حاکمیت رانده و از مردم مانده، تلاش دارد تا از آب گل‌آلود این روزها ماهی خود را صید کند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجادله بر سر باطله‌های طلایی» به بررسی واگذاری بدون مناقصه کیک پسماند پرداخت و نوشت: دولت که برای تصاحب باطله‌های شهرک صنعتی زنجان کوشیده است و با حکم دادگاه، مالک پسماند این کارخانه‌ها شده است، ظاهراً بدون برگزاری مزایده کار بازیافت این پسماند را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار کرده است، با این توجیه که برای بازیافت این پسماند، به تکنولوژی خاص نیاز است اما گویا توان قرارگاه با دیگر شرکت‌های ایرانی تفاوت چندانی ندارد و اگر مناقصه‌ای برای بازیافت باطله برگزار می‌شد، کنسرسیوم‌های چندملیتی در مناقصه شرکت می‌‎کردند.

شنیده‌ها حاکی است درآمد حاصل از باطله‌های کارخانه‌های سرب و روی در راستای رفع بدهی ۱۱۰ میلیاردتومانی دولت به قرارگاه بابت ساخت سد مشمپا، واگذار شده است. این در حالی است که حرف‌وحدیث‌های زیادی هم درباره مکان‌یابی نادرست سد مشمپا در زنجان بر سر زبان‌ها جاری است. ضمن آنکه تعیین محل دپوی باطله‌های خروجی مجتمع صنعتی زنجان و مالکیت آن نیز حاشیه‌ساز شده است. روستاییان منطقه از اینکه باطله‌های این شهرک صنعتی در کنار خانه و کاشانه‌شان رها شود و سلامتشان را به خطر بیندازد، نگران‌اند. آنها به مقامات نامه می‌نویسند که شاید صدایشان شنیده شود، اما راه به جایی نمی‌برند.

زنجان کم‌آب، به قطب تولید سرب و روی کشور تبدیل شده است. این استان ۸۰ درصد شمش روی ایران را تولید می‌کند. از کیلومترها دورتر و از کرمان، سنگ معدن به کارخانه‌های فرآوری که در زنجان توسعه یافته‌اند، منتقل می‌شوند و بخشی از مواد مورد نیاز این کارخانه‌های فرآوری هم از داخل استان و معدن انگوران تأمین می‌شود؛ اما باطله‌های خروجی این واحدها که در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان متمرکز شده‌اند تا مدت‌ها محل مناقشه دولت و بخش خصوصی بود تا اینکه ایرنا در ۱۷ اردیبهشت ۹۹ به نقل از حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان، گزارش می‌دهد که هشت میلیون باطله کیک روی که ده‌ها سال بلاتکلیف مانده بود، با رأی دستگاه قضا در اختیار دولت قرار گرفته است تا هزار میلیارد تومان ارزش ریالی آن به نفع مردم استان زنجان هزینه شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم در برابر چشم؛ صهیونیست‌ها منتظر باشند» نوشت: عصر دیروز ساعت از ۱۴ گذشته بود که در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند صدای انفجاری مهیبی به گوش رسید و پس از آن رگبار گلوله‌ها باریدن گرفت. یک خودرو هدف این تیراندازی‌ها بود. خودرویی که حامل محسن فخری زاده از دانشمندان برجسته کشور بود. تیراندازی پس از آن انجام شد که یک خودروی نیسان خود را مقابل خودروی حامل فخری‌زاده منفجر کرد. تصاویر منتشره از محل درگیری نشان می‌دهد، خودروی نیسان به مشتی آهن پاره تبدیل شده است.

فخری زاده که در این عملیات تروریستی مورد اصابت چهار گلوله قرار گرفته بود با بالگرد به بیمارستان منتقل شد اما تلاش‌های تیم پزشکی نتیجه نداد و این دانشمند بزرگ که برای دشمنان کشور شناخته‌تر شده از ایرانیان بود، به شهادت رسید.

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست چند سال قبل در گزارشی نوشته بود هویت فخری زاده توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۳ فاش شده است.

اوایل سال ۱۳۹۷، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است. در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیش‌تر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند نتانیاهو تلویحاً مشارکت احتمالی این رژیم در ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را تأیید کرد. نتانیاهو گفته است در این هفته کارهایی انجام دادم که نمی‌توانم در مورد آنها سخن بگویم اما منطقه وارد دوران پرتنشی شده است.

گفتنی است از شب گذشته جریان تحریف در سطح بین‌المللی فعال شده و در حال طرح این ادعا هستند که شهید فخری زاده مسئول برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران بوده است. ترامپ هم شب گذشته دو توئیت یک خبرنگار رژیم اسرائیل را بازنشر کرد. یوسی ملمن در این توئیت‌ها که به زبان انگلیسی و عبری منتشر شده می‌گوید فخری زاده سال‌ها تحت تعقیب موساد و جزو اهداف آن بوده است.

کد خبر 458024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.