دانشمندان هسته‌ ای که ترور شدند چه کسانی بودند؟

اردشیر حسین‌پور، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علی‌محمدی، داریوش رضایی‌نژاد، رضا قشقایی فرد و محسن فخری‌زاده مهابادی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اینها اسامی دانشمندان هسته‌ای است که در ۱۴ سال گذشته به طرق مختلف توسط دشمنان ترور شده‌اند. پس از این ترورها، نه تنها این فرضیه کمرنگ نشده که برخی کشورهای غربی در این اقدامات ضدبشری دخیل هستند، بلکه بیش از همیشه این گمان تقویت شده که سازمان‌های جاسوسی کشورهای غربی در طراحی این ترورها نقش داشته اند.

در مطلب زیر به بررسی برخی از این ترورها می‌پردازیم:

مسعود علی محمدی

وی استاد فیزیک دانشگاه تهران و از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران و نخستین شخص در کشور بود که دکترای خود را در فیزیک دریافت کرد.

وی ده‌ها مقاله در «آی اس آی» (ISI) منتشر کرد و یکی از اولین دانشجویان پسادکترا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بود. تخصص اصلی علی محمدی ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بود و با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت.

وی سرانجام در ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸، در قیطریه تهران و درحالی‌که که قصد خروج از منزلش را داشت بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.

در تاریخ ۲۰ آذر سال ۱۳۸۹، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که موفق به دستگیری عامل این اقدام شده و در همین ارتباط اعترافات تلویزیونی فردی به نام مجید جمالی فشی از تلویزیون پخش شد که فرد یاد شده در آن به نقش خود در ترور شهید علی محمدی اعتراف کرد و گفت که آموزش‌های مورد نیاز برای این ترور را در سفری به اسرائیل و دوره‌هایی را زیر نظر مأموران موساد گذرانده است.

مجید شهریاری

وی استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای بود که از ۸۳ تا زمان شهادت نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی همکار سازمان انرژی هسته‌ای بود.

شهریاری عضویت در انجمن هسته‌ای ایران، مدیریت گروه کاربرد پرتوها، عضویت در شورای آزمایشگاه و شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیئت ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی و برگزاری چهار کمیته علمی و کارگاه آموزش را هم در کارنامه خود داشت. وی در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹، در نتیجه چسباندن بمب مغناطیسی توسط راکب ناشناس موتور سیکلت به خودرویش در تهران ترور شد.

فیل جرالدی، افسر سابق سیا و بخش اطلاعات ارتش آمریکا در یادداشتی در پایگاه خبری «آی‌آرآی سنتر» اذعان کرد که در هشتم آذر ۱۳۸۹ سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری گروهک منافقین اقدام به ترور مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای ایران کردند.

مصطفی احمدی روشن

وی معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز اصفهان بود که به همراه رضا قشقایی فرد، کارمند سازمان انرژی اتمی، از پایه گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود.

احمدی روشن تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هسته‌ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم‌ها داشت که در مدت حضورش به عنوان معاون بازرگانی، کالاها به موقع، به تعداد و با کیفیت تأمین می‌شد.

وی پس از خروج از منزل توسط راکب ناشناس موتورسیکلت با چسباندن بمب مغناطیسی به خودرو شخصی‌اش در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰ در تهران، روبه‌روی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ترور شد و همراه با یکی از کارمندان خود با نام رضا قشقایی به شهادت رسیدند.

وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نیروهای گمنام امام زمان طی سلسله عملیات سنگین توانستند عوامل اصلی ترور مصطفی احمدی روشن را در مکان‌های مختلف شناسایی و به سرعت دستگیر کنند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت ادعا کرد این افراد به صورت مستقیم زیر نظر و با حمایت‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل فعالیت می‌کردند.

داریوش رضایی‌نژاد

وی دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که در تاریخ یکم مرداد ۱۳۹۰ با اصابت ۵ گلوله در مقابل منزلش که یکی از آنها به گردن و دیگری به دست وی اصابت کرد، ترور شد و به شهادت رسید.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت ایران در خصوص ترور وی گفته بود که دانشجوی ترور شده در پروژه‌های هسته‌ای فعال نبوده و ربطی به صنعت هسته‌ای کشور ندارد.

مجله اشپیگل به نقل از یک مقام اطلاعاتی اسرائیل ترور رضایی نژاد را اولین اقدام جدی رئیس جدید موساد اعلام کرد.

محسن فخری‌زاده مهابادی

وی رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بود که صبح روز گذشته در منطقه آبسرد دماوند تهران ترور شد.

فخری زاده از دانشمندان مؤثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده و تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از وی نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترورش یک بار در سال‌های گذشته شکست خورده بود.

رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد گفت ترور (شهید) فخری‌زاده با چراغ‌سبز آمریکا برای ترورهای سیاسی برون مرزی انجام شد.

کد خبر 458016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 31
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • behzaad IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    ما خواهان مجازات قاصران این ترور هستیم.
    • جعفر IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
      انتقامدبگیرید
  • اذرگون IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    12 3
    این دانشمندان ترور شدن بادیگارددرست وماشین درست هم سوار نبودن ، فیلم بادیگارد هم بهتره ببینید
  • ماشاالله سلیمان IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    21 2
    مرگ برآمریکا
  • عرفان IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    2 3
    ستاره 🌟
  • علیرضا اوجانلار IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    3 4
    دلم اتیش میگیره شعله میکشه انگار خفه میشم وقتی مطلبی میبینم در مورد افرادی که میخواستن انیشتین این مردم بشن و ایرانرو قویتر و پیشرفته تر کنن ولی چنتا عوضی ک... تو انگلیس و اسراییل و امریکا میگن نه لازم نیس شما نباس پیشرف کنین تو دلشون میگن بیخود کردین و میان راحت سرمایه واقعی پیرر جوون و بچه ایرانرو میکشن و بریشمون میخندن دلم داره میتتتترکه .نباس انقد راحت یا اصلا نااا راحت کلا نباس این افراد و سرمایه واقعی چندین نسل این کشورو بزاریم راحت چنتا عوضی اونور دنیا ازمون بگیرن. کافیه همه رهبرو بچسبیم و رهاشون نکنیم بخدا حله هرچی نا حله . من نه انچنان مذهبیم نه ... ولی تنها راه نجات مردم ایشونن که الهی قربونشون بشم
  • پورک IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    2 3
    سلام بنظرم ما باید یک حصار نوترونی ایجاد کنیم تا تجهیزات دشمن نتواند وارد بشه.این باعث صرفه‌جویی هم میشود .(دیگر نیازمند پدافند موشکی نخواهیم بود)
  • سید حمیدرضا بلاغی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    سلام خدا بر شهیدان و عند ربهم یرزقون 🌼 🌼 🌼 🌼 🌼 صالحان به وقت انجام رسالتشان مطهر و معطر به الله تعالی می‌پیوندند.