پلیس چک در جستجوی گوزن فراری مسلح

پلیس در جستجوی گوزن فراری مسلح تا مرگ ۲۵۱ قطعه پرنده بر اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان، الکتریکی شدن تولیدات مازراتی در ۵ سال آینده و رهاسازی حقابه بختگان برخی عناوین بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در هفتمین روز آذرماه است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پلیس جمهوری چک روز سه شنبه اعلام کرد در جستجوی گوزنی وحشی است که با یک قبضه تفنگ شکاری در نزدیکی شهر هورنی پلانا از نزدیک شکارچی گریخته است.

به گفته پلیس تفنگ یک شکارچی در میان شاخ این گوزن گیر کرده است. تلاش پلیس برای یافتن این گوزن تاکنون بی‌نتیجه بوده است. یک شکارچی هنگامی که قصد شکار این گوزن را داشت از سوی این حیوان مورد حمله قرار گرفت. بنا به اعلام پلیس این گوزن وحشی پس از آنکه متوجه حضور یک سگ در محل شد به سوی شکارچی هجوم برد و با عبور از مقابل او آستین چپ کت او را پاره کرد. در همین هنگام تفنگ شکارچی که بر روش شانه چپش قرار داشت بر روی شاخ گوزن افتاد و به این ترتیب این حیوان با تفنگ شکارچی پا به فرار گذاشت.

این شکارچی فرار گوزن وحشی با تفنگش را به پلیس گزارش داد. به گفته پلیس فشنگی در تفنگ شکارچی قرار نداشت. یک شکارچی دیگر گفته حدود یک ساعت بعد در یک کیلومتری محل حادثه گوزنی را با تفنگی که در میان شاخ‌هایش قرار داشت مشاهده کرده است. پلیس جمهوری چک از شهروندان خواسته است تا در صورت مشاهده این گوزن با مسئولان تماس بگیرند.

مرگ ۲۵۱ قطعه پرنده بر اثر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در تالاب میقان

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: به دلیل جلوگیری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در این منطقه، تردد به مناطق اطراف این تالاب نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به بروز اولین نشانه‌ها از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: طبق پایشی که داشتیم و محیط‌بانان ما از سطح تالاب و هشداری که قبلاً سازمان دامپزشکی داده بود، که کشورهای شمالی همسایه ایران درگیر این آنفلوانزای فوق حاد شدند، سازمان محیط زیست پایش گسترده‌ای را در سطح تالاب‌های کشور آغاز کرد.


وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در تالاب میقان این استان، اظهار کرد: پس از بررسی‌های اولیه و بروز نشانه‌هایی از بی‌حالی پرندگان، کارشناسان محیط زیست استان مرکزی به احتمال ابتلای آنها به بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان مشکوک شدند که بلافاصله، لاشه‌ها برای تشخیص قطعی، به دامپزشکی منتقل شدند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پس از انجام آزمایشات لازم بر روی لاشه پرندگان از سوی دامپزشکی، وجود بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در آنها تأیید شد.

میرزایی همچنین از جمع‌آوری لاشه ۲۵۱ پرنده در اطراف تالاب میقان اراک خبر داد و گفت: به دلیل جلوگیری از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در این منطقه، تردد به مناطق اطراف این تالاب نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

مدیریت پسماند شمال کشور ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه می‌خواهد

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هزینه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری مدیریت پسماند شمال کشور گفت: حداقل مبلغی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلار به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیاز داریم تا از پس پسماندهای آنجا برآییم، مردم شمال کشور در مورد این مشکل تلاش زیادی کردند، اما متأسفانه راه به جایی نمی‌برد، چون یک طرف دریاست که اگر آنجا بریزند دریا و رودخانه‌ها آلوده می‌شود و از طرف دیگر جنگل‌ها به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: دو سال پیش ۳/۱ میلیارد تومان بودجه برای موضوع پسماندهای شمال پیش‌بینی کردیم، اما مجلس آن را حذف کرد و دست ما برای این موضوع بسته شد.

خودروهای هیبریدی هم پاک نیستند

مدیرعامل برند مازراتی شرکت فیات-کرایسلر روز سه شنبه اعلام کرد که ظرف ۵ سال آینده تمام خودروهای این برند یا به صورت هیبرید یا تمام الکتریکی خواهند شد.

"دیوید گراسو" در یک برنامه فشن وب که توسط روزنامه ایتالیایی "میلانو فیانزه" برگزار شد، اعلام کرد که "اس‌یووی" (شاسی بلند) جدید مازراتی «گریکل» که سال آینده به بازار خواهد آمد ابتدا به دو صورت احتراقی و هیبریدی عرضه می‌شود.

گراسو با بیان اینکه دو مدل "گرن توریسمو" و "گرن کابریو" نیز الکتریکی خواهند شد، گفت: ظرف پنج سال کل خط تولید آنها الکتریکی خواهد شد. مازراتی اعلام کرده یک نسخه تمام الکتریک "اس‌یووی گریکل" نیز در مراحل بعدی تولید می‌شود.

برنامه مازراتی برای تولید خودروهای هیبریدی در حالی است که برخی مدافعان محیط زیست، حذف خودورهای الکتریکی شارژی را خواستار هستند. آن‌ها معتقدند که میزان آلایندگی خودروهای هیبریدی بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود.

تحقیقات انجمن «حمل ونقل و محیط زیست» روی سه مدل خودرویی که در طول سال جاری فروش رفته‌اند نشان می‌دهد که بین ۲۸ تا ۸۹ درصد آلودگی این خودروها بیش از عددی است که شرکت‌های سازنده اعلام کرده است. آن‌ها موضوع خودروهای الکتریکی که شارژ می‌شوند را با خودورهای دیزلی مقایسه می‌کنند. بنابراین این دسته از فعالان محیط زیست نتیجه می‌گیرند که خودروهای هیبریدی هم می‌توانند پاک نباشند.

کام بختگان شیرین شد

حمیدرضا ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، با بیان اینکه حقابه رها شده ۵۵ میلیون متر مکعب بوده و بخشی از آب مورد نیاز تالاب بختگان را تأمین می‌کند، اظهار کرد: تعیین این میزان از حقابه بختگان به تصویب شورای حفاظت منابع آب استان فارس رسید و با ظرفیت ۳۰ متر مکعب در ثانیه بر اساس دستور استاندار در شورای حفاظت منابع آب استان و بر پایه سیاست‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو و با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست، انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس احیای تالاب بختگان را از اولویت‌های زیست محیطی فارس دانست و تاکید کرد: پیگیری تأمین حقابه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکوسیستمی آن، همواره از دغدغه‌های این سازمان بوده است.

دفن لاشه نهنگ ۵ تنی از گونه "براید" پس از پیدا شدن در کیش

لاشه یک نهنگ مرده روز گذشته در ساحل سیمرغ جزیره کیش ایران، کشف و همان‌جا دفن شد اما طبق گفته مسئولان منطقه آزاد کیش در آینده اسکلت نهنگ به موزه محیط زیست دریایی این جزیره منتقل می‌شود.

مریم محمدی، رئیس اداره محیط زیست کیش گفت: در بررسی‌های اولیه علت مرگ این نهنگ مشخص نشد و با توجه به اینکه حدود پنج روز از مرگ این نهنگ می‌گذشت و هیچ ضایعه‌ای بر روی لاشه مشاهده نمی‌شد و همچنین به دلیل فساد لاشه، امکان نمونه‌برداری جهت تعیین علت دقیق مرگ امکان‌پذیر نبود.

اما این مقام زیست محیطی جزیره کیش درباره مشخصات این نهنگ گفت: این نهنگ ماده به طول ۱۴.۵ متر و از گونه «براید» است که در فهرست دوم سایتس (معاهده حفاظت از جانوران و گیاهان در معرض خطر انقراض) قرار گرفته است. وزن این نوع نهنگ‌های بالن‌دار، پنج تن تخمین زده می‌شود. این نهنگ در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر دسته‌بندی شده است.

رئیس اداره محیط زیست کیش تاکید کرد: برخورد با کشتی‌ها، ریزش مواد نفتی، آلودگی صوتی در اقیانوس‌ها، اکتشاف، تولید و استخراج انرژی از مهم‌ترین علل مرگ این نهنگ‌ها در اقیانوس‌ها است.

مرد نگون‌بخت پس از ابتلاء به مالاریا، تب دنگی و کرونا با نیش مار فلج و نابینا شد

یک مرد بریتانیایی که پیش از این از بیماری‌های مالاریا و تب دنگی جان سالم به در برده و به تازگی نیز به کووید -۱۹ مبتلا شده بود، حالا بر اثر نیش مار شاه‌کبری فلج و نابینا شده است.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا یک مار شاه‌کبری در شمال‌غرب هند این مرد را که «ایان جونز» نام دارد نیش زده است. او اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است؛ مار شاه‌کبری درازترین مار سمی جهان محسوب می‌شود. "ایان جونز" که پیش از این در بخش بهداشت و درمان فعالیت می‌کرده، طی ماه‌های گذشته مسئول یک شرکت فعال در بخش امور اجتماعی در هند بود.

سم مار شاه‌کبری اغلب بر سیستم عصبی بدن انسان تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل منجر به درد شدید، اختلال در بینایی، سرگیجه، خواب آلودگی و در برخی موارد فلج کامل می‌شود. تخمین زده می‌شود که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از افرادی که مار شاه‌کبری آنها را می‌گزد جان خود را از دست بدهند.

علت بوی مشمئزکننده اطراف مترو ایران خودرو

فاطمه برنا معاون محیط زیست استان تهران گفت: با تجمع فاضلاب در نزدیکی مترو ایران خودرو و بوی آزاردهنده ناشی از آن کارشناس محیط زیست استان تهران به منطقه اعزام شد و ضمن بررسی موضوع مشخص شد که فاضلاب رها شده مربوط به یک باشگاه سوارکاری در حوالی ایستگاه مترو است و بنابر بررسی‌های خود منبع را باشگاه اسب سواری نزدیک مترو ایران خودرو اعلام کرد.

وی همچنین ادامه داد: متأسفانه فاضلاب ناشی از شست و شو علوفه و محل نگهداری اسب‌ها به خارج از مجموعه هدایت شده و در پایین دست در محلی در نزدیکی مترو تجمع یافته است و بوی مشمئزکننده‌ای را ایجاد کرده است.

کد خبر 457878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.