همه چیز درباره فیلم سراسر شب

گرچه اکران آنلاین گزینه ایده آلی برای نمایش فیلم های ایرانی نیست، اما به نظر می رسد برای فیلم سراسر شب که سینماداران چندان روی خوشی به اکران آن در سالن ها در طول دو سال گذشته نشان ندادند، تنها گزینه ممکن و در دسترس باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی سراسر شب، به کارگردانی فرزاد موتمن که در سال ۹۶ جلوی دوربین رفت، بالاخره بعد از امتناع سینماداران از اکران آن و کش و قوس‌های فراوان، هفته گذشته روانه اکران آنلاین شد. موتمن سراسر شب را تنها فیلم سینمایی کارنامه خود می‌داند و از دیگر آثارش به عنوان سیاه مشق‌هایی در دنیای حرفه‌ای خود نام می‌برد. شاید به این دلیل که سراسر شب، تنها ساخته این کارگردان است که نگارش فیلمنامه آن را نیز بر عهده داشته است و به شدت به سینمایی که در ذهن خود دارد نزدیک است.

درباره فیلم

سراسر شب، فیلمی به کارگردانی فرزاد موتمن، تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و نویسندگی زامیاد سعدوندنیا و فرزاد موتمن است که در آن بازیگرانی همچون الناز شاکردوست، امیر جعفری، افسانه چهره آزاد، سینا حجازی، آزاده صمدی، مهدی سلطانی، امیر حسام شجاعی و سحر نظام دوست ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهتاب برای یافتن ردی از داوود مرادی که آخرین فرد مرتبط با خواهرش مریم، پیش از خواب طولانی مدتش بوده است، به محل زندگی وی می‌رود تا پاسخی برای سوالاتش پیدا کند. ایده فیلمنامه سراسر شب در سال ۹۰ در ذهن موتمن شکل گرفته است و پس از الهام از رمان پس از تاریکی، نوشته هاروکی موراکامی، در سال ۹۶ به همراه زامیاد سعدوندنیا، شروع به نگارش آن می‌کند.

موتمن ساخت یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران، یعنی شب‌های روشن را در کارنامه خود دارد، فیلمی که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. اما بر خلاف نظر منتقدان و مخاطبان، این کارگردان، سراسر شب را بهترین ساخته خود می‌داند. فیلمنامه سراسر شب، تجربه‌ای است که دربرگیرنده علایق شخصی و دنیای ذهنی نویسنده آن است. موتمن علاقه زیادی به سینمای کلاسیک دارد و این علاقه در فیلم سراسر شب، نمادی بیرونی دارد.

فیلم، چند داستان مختلف را با هم روایت می‌کند که در دل تاریکی شب رخ می‌دهد و کاراکترهایی را مقابل تماشاگر قرار می‌دهد که هر کدام، دنبال گمشده‌ای در وجودشان هستند. روایتی که برای مخاطب عام، تا حدودی گنگ است. البته موتمن، خود به این موضوع اشاره کرده است که فیلمش برای مخاطب خاص، قابل فهم تر است.

ماجرای دختری که خواهرش می‌خواسته بازیگر شود را می‌توان جذاب‌ترین سوژه سراسر شب دانست. اما موتمن آنقدر داستان‌های فرعی و شاخ و برگ‌های اضافی به این خط داستان اضافه کرده است که فیلم را از نفس انداخته است.

این کارگردان در نخستین تجربه نویسندگی خود، تصویری واحد از آنچه در ذهنش می‌گذرد ارائه داده و همه دانش خود از تاریخ سینما را به دل فیلمنامه کشانده است. درست مثل یک وصله ناجوری که فیلم، سنجاق شده باشد. برای همین به نظر می‌رسد کاراکترهای فیلم، گاه در فضایی واقعی و گاه در فضایی سورئال قرار دارند  و موتمن نتوانسته بین آنها تعادلی به وجود آورد و ارتباطی منطقی بین آنها ترسیم کند. در همه فیلم سراسر شب، دیالوگ‌های پر طمطراق جریان دارد، بدون آنکه در پشت آنها قصه‌ای روایت شود. به همین دلیل، نتیجه چیزی جز یک فیلم آشفته نیست.

درباره کارگردان

فرزاد موتمن کودکی و نوجوانی را در آبادان گذراند و پس از اتمام تحصیلات در مقطع متوسطه، برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. در سال ۱۹۷۹، تحصیل در رشته سینما را رها کرد و به ایران بازگشت. بعد از آن به عکاسی، فیلمبرداری و مستند سازی روی آورد. همچنین از سال ۱۳۷۸ به ساخت فیلم‌های سینمایی و به طور همزمان، تدریس در دانشگاه سوره و دانشگاه پاریس مشغول شد.

هفت پرده، نخستین ساخته سینمایی موتمن در مقام کارگردان است. بعد از آن شب‌های روشن، باج خور، جعبه موسیقی، انتهای جاده، صداها و بیداری را ساخت. شرایط، موتمن را به سمت ساخت فیلم‌های تجاری سوق داد و پوپک و مش ماشاالله را در جریان کمدی آن روزها جلوی دوربین برد. سایه روشن، خداحافظی طولانی، آخرین بار کی سحر را دیدی؟ و سراسر شب، دیگر آثار این کارگردان هستند. موتمن چشم و گوش بسته را بعد از سراسر شب، کارگردانی کرد اما زودتر به اکران رسید.

موتمن تاکنون ۲ بار برای فیلم‌های آخرین بار کی سحر را دیدی؟ و خداحافظی طولانی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شده است. این کارگردان همچنین، ساخت سریال نون و ریحون را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

درباره بازیگران

به نظر می‌رسد موتمن در هدایت و بازی گرفتن از بازیگرانش، موفق عمل کرده است. هر چند بازیگرانی که نقش‌های اصلی سراسر شب به آنها سپرده شده است، خود کوله باری از تجربه در این عرصه دارند. الناز شاکردوست، به عنوان شخصیت اصلی سراسر شب، پیش از این سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای نقش آفرینی در فیلم تحسین شده شبی که ماه کامل شد، از آن خود کرده است و در این فیلم نیز، به خوبی به کاراکتر مهتاب، جان بخشیده است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امیر جعفری آن است که هم در ایفای نقش‌های طنز و هم کاراکترهای جدی، توانمند است و برای مخاطب به راحتی باورپذیر می‌شود. در سراسر شب نیز کاراکتری جدی را به بهترین شکل ممکن خلق کرده است.

یکی از موارد قابل توجه در ترکیب بازیگران این فیلم، حضور سینا حجازی به عنوان بازیگر است. او پیش از این به عنوان خواننده و نوازنده شناخته می‌شد و با خواندن تیتراژ مجموعه تلویزیونی مسیر انحرافی، بیش از پیش، صدایش طرفدار پیدا کرد. او خواندن تیتراژ برنامه ویتامین ۳ و همچنین سریال شهرک جیم را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. حجازی اما در فیلم سراسر شب، در قامت بازیگر ظاهر شده و در طول فیلم نیز قطعاتی موزیکال اجرا کرده است.

کد خبر 457875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    7 1
    حيف وقت و پول كه ادم اين فيلم را ببيند
  • میترا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    3 0
    افتضاح نمیدونم چرا الناز شاکر دوست بازی کرده تو این فیلم مسخره
    • حسین IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 2
      خیلی ها به مؤتمن ایراد میگیرن که چرا از الناز با اون سابقه ی زرد استفاده کرده وو فیلم به این قشنگی. اما من هم با نظر شما مخالفم و هم با نظر اونا. فیلم بسیار زیباست و بازی الناز هم