فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۱؛ از خودروهای بدون راننده تا چاپ ۳ بعدی

فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۱ شامل خودروهای بدون راننده، پردازش زبان طبیعی، بازیافت پلاستیک، حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی، بیوانفورماتیک و چاپ سه بعدی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه همه‌گیری بیماری کرونا تغییرات زیادی را در سراسر دنیا به وجود آورده است، اما مگاترندهای (megatrends) کلیدی که آینده را شکل می‌دهند، پابرجا هستند. فناوری‌هایی که از این تغییرات حمایت می‌کند مانند خودروهای بدون راننده، پردازش زبان طبیعی و پرینت سه بعدی به حرکت خود ادامه می‌دهند. در ادامه به بررسی چند فناوری برتر که بیشترین تاثیر را روی زندگی افراد خواهد داشت می‌پردازیم:

خودروهای بدون راننده

ویژگی قابل توجه خودروهای بدون راننده این است که بخش قابل توجهی از کنترل خودرو از دست انسان‌ها خارج شده است و عملاً کامپیوترها خودرو را کنترل می‌کنند. خودروهای بدون راننده شامل مجموعه پیچیده‌ای از حسگرها، رادارها، و اسکنرها هستند تا بتوانند شرایط محیطی و درونی را با جزئیات کامل برای پرازنده‌های قوی خود مخابره کنند و سپس آن پردازنده‌ها دستورات لازم را به خودرو اعلام کنند. قطعاً استفاده از این نوع خودروها باعث کاهش حوادث رانندگی می‌شود، زیرا بخش زیادی از این حوادث به دلیل خطاهای انسان رخ می‌دهد.

پردازش زبان طبیعی

ابزارهای و تکنیک‌های مورد استفاده برای پردازش، تجزیه و تحلیل زبان و تولید متن یکی از فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۲۱ است. این فناوری شامل دستیارهای صوتی، ترجمه ماشینی و ربات سخنگو می‌شود. فناوری پردازش زبان طبیعی با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده است و به نظر می‌رسد که در آینده در زمینه درک زبان‌های زنده دنیا تقریباً شبیه انسان عمل خواهد کرد. شاید این تکنولوژی فقط به زبان‌های انسانی محدود نشود و فراتر از آن عمل کند.

بازیافت پلاستیک

فناوری دیگری که به بهبود چرخه اقتصاد و کاهش آلودگی کمک می‌کند، بازیافت پلاستیک است. به نظر می‌رسد با استفاده از این فناوری می‌توان زباله‌های پلاستیکی را به محصولات باارزش مختلفی تبدیل کرد. از آنجایی که میزان تولید زباله‌های پلاستیکی افزایش پیدا کرده است، تقاضا برای نوآوری‌هایی که می‌توانند زباله‌های پلاستیکی را به محصولات با ارزش تبدیل کند، بسیار زیاد است.

حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد شرکت‌های زیادی در حال توسعه یا استفاده از حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی هستند و از این طریق درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. در حال حاضر وقتی انواع مختلف حسگرها با یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی ترکیب شوند، بینش تاثیرگذاری ارائه می‌دهند. پیشرفت‌های اخیر در این زمینه توسعه‌ دهندگان و اپراتورها را قادر می‌سازد تا ارزش واقعی حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی را درک کنند.

بیوانفورماتیک

بیوانفورماتیک علم نوینی است که طی آن تلاش می‌شود از طریق کامپیوتر، نرم افزارهای کامپیوتری و بانک‌های اطلاعاتی، به مسائل بیولوژیکی به ویژه در زمینه سلولی و مولکولی پاسخ داده شود. در حال حاضر، بیشترین کاربرد بیوانفورماتیک در زمینه اکتشافات دارویی است، اما فرصت‌های جدید و گسترده مانند ارزیابی خطر، ایمنی، شخصی سازی، تشخیص و ردیابی باعث شده است که بیوانفورماتیک بر صنایع مختلف مانند غذا و کشاورزی تاثیر زیادی بگذارد. علاوه بر این با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰، بیوانفورماتیک در کشف دارو به ویژه در مراحل اولیه نقش مهمی دارد.

چاپ سه بعدی

پرینت سه بعدی یا ساخت افزایشی به فرآیند تولید قطعات سه بعدی از طریق کامپیوتر و پرینتر سه بعدی گفته می‌شود. فرآیند تولید افزایشی یک قطعه، با قرار دادن لایه‌های متوالی از مواد اولیه به وجود می‌آید و این روند تا کامل شدن یک شی ادامه پیدا می‌کند. مهمترین کاربرد پرینت سه بعدی، نمونه‌سازی‌های اولیه برای دستیابی به اطمینان کامل از تولید قطعات است. با استفاده از این فناوری می‌توان مدل‌های پیچیده را در کمترین زمان پرینت کرد. تحلیلگران معتقد هستند که نتایج دو روند اصلی پایداری و تحول دیجیتال را در دهه آینده می‌بینیم.

کد خبر 457653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.