۱۴ سال دیگر مجبور به حذف مجدد صفر از پول ملی خواهیم شد

یک کارشناس ارشد اقتصاد گفت: کشوری مثل ایران که تورم دو رقمی دارد، در صورت حذف صفر از پول ملی، بعد از ۱۴ سال دوباره مجبور به حذف صفر از پول ملی می‌شود.

میلاد ترابی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از سال ۱۹۶۰ تا کنون، در ۷۱ مورد دولت‌های در حال توسعه مجبور به حذف چندین صفر از پول ملی خود شده‌اند؛ رکورددار حذف صفر از پول ملی، کشور برزیل است که طی ۶ مرحله مجموعا ۱۸ صفر را از پول ملی خود حذف کرده است؛ این اقدام در کشورهای مختلف متفاوت بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال زیمباوه ۱۰ صفر از پول ملی خود ( دلار زیمباوه ) حذف کرده است؛ حذف صفر در دنیا مرسوم است ولی میزان آن در کشورهای مختلف متفاوت است. برزیل آخرین بار پس از اصلاحات اقتصادی این کار را انجام داد و بعد از آن دیگر مجبور به حذف صفر از پول ملی خود نشد.

این کارشناس ارشد اقتصادی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کشوری مثل ایران که تورم دو رقمی دارد، در صورت حذف صفر از پول ملی بعد از ۱۴ سال دوباره مجبور به حذف صفر از پول ملی می‌شود؛ اگر بحران تورمی کشور را بتوان کنترل کرد در سال‌های آینده مجبور به حذف صفر از پول ملی نخواهیم بود.

ترابی‌فرد اظهار کرد: هزینه‌ای که برای اجرای این طرح محاسبه شده است رقمی حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که شامل هزینه‌های نرم افزاری می‌شود؛ یعنی باید در نرم افزارهای حسابداری تمام ارگانهای دولتی و خصوصی صورت گیرد؛ همچنین یک سری هزینه‌ جزئی بر بودجه دولت تحمیل می‌شود؛ به تناسب صفرهایی که حذف می‌شود ریال‌های پول هم حذف می‌شود؛ به طور مثال در یک حساب بانکی مبلغ ۱۰۲۲۲۲ ( ۱۰ هزار و دویست و بیست و دو تومن و دو ریال ) ثبت شده است که در صورت حذف صفر از پول ملی دو ریال آخر حذف خواهد شد؛ ولی در مجموع هزینه زیادی را بر دولت وارد نمی‌کند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح تاثیر خاصی بر تورم نمی‌گذارد و اتفاق خاصی برای اقتصاد کشور نخواهد افتاد؛ صرفا شاید تاثیر روانی بگذارد که در این مورد مشکلات خاص خود را دارد؛ به طور مثال افراد مسن که با قیمتهای قدیمی کار کرده‌اند تا خود را با قیمت‌های جدید تطبیق دهند ممکن است با مشکل مواجه شوند اما در مجموع اتفاق خاصی در اقتصاد نخواهد افتاد.

این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به تاثیر نداشتن حذف صفر بر ارزشمندی پول ملی تصریح کرد: به عنوان مثال ارزش پول ملی ژاپن هشت هزارم دلار است یا وون کره جنوبی نه ده هزارم دلار است، از طرفی پول ملی کشورهای دیگر مانند عمان  ۲.۵ برابر دلار است؛ در مجموع صفرهای پول ملی نشان دهنده ارزشمندی یک اقتصاد نیست.

ترابی‌فرد افزود: بانک مرکزی برای تولید بعضی اسکناس‌ها و مسکوکات بیشتر از ارزش خود آن پول هزینه می‌کند، به طور مثال برای تولید یک سکه ۵۰۰ تومانی، باید ۱۰۰۰ تومان هزینه کند و از این نظر چاپ بعضی از اسکناس‌ها و مسکوکات به صرفه نیست؛ اما در مجموع با توجه به وجود تورم دو رقمی در کشور اگر  حذف صفر از پول ملی به مرحله اجرایی برسد ۱۴ سال دیگر مجبور به حذف دوباره صفر از پول ملی هستیم.

وی گفت: تجربه حذف صفر در کشورها مختلف بوده است و بهترین تجربه را ترکیه داشته است که ابتدا یک سری اصلاحات اقتصادی را انجام داد و بعد از آن اقدام به حذف صفر از پول ملی کرد تا ارزشمندی پول ملی واقعی باشد؛ در نتیجه اگر قبل از حذف صفر از پول ملی اصلاحات اقتصادی انجام ندهیم به سرنوشت برزیل دچار می‌شویم که مجبور به حذف ۱۸ صفر طی ۶ سال از پول ملی خود خواهیم شد.

کد خبر 457353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.