کامبوزیا پرتوی درگذشت + عکس

کامبوزیا پرتوی، کارگردان و نویسنده مطرح سینمای ایران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کامبوزیا پرتوی کارگردان مطرح سینمای ایران که آثاری شاخص بسیاری از جمله کامیون و کافه ترانزیت را در کارنامه دارد، صبح امروز دارفانی را وداع گفت.

پرتوی چهار سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا، فراری، کامیون و کافه ترانزیت برده بود و جزء افتخارآفرینان سینمای ایران محسوب می‌شد. این کارگردان و نویسنده کردتبار ابتدای امسال به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود و هفته گذشته نیز خبر ابتلای او به بیماری کووید ۱۹ منتشر شد.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درگذشت این هنرمند را تأیید کرد. او درباره درگذشت این هنرمند گفت: "پرتوی مدتی پیش برای انجام عمل جراحی قلب در بیمارستان بستری شده بود که متأسفانه به دلیل بروز مشکلات ریه درگذشت".

این در حالی است که برخی منابع خبری ابتلا به کرونا را دلیل فوت این هنرمند عنوان کردند.

بیوگرافی کامبوزیا پرتوی

پرتوی تحصیلاتش را در دانشکده هنرهای دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد.

او فعالیت هنری خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند آغاز کرد، بعد از مدتی نخستین فیلم بلند داستانی‌اش را با نام عینک برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی در سینمای حرفه‌ای را با ساخت فیلم ماهی تجربه کرد. از آثار مطرح او در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های ماهی، گلنار، بازی بزرگان، کافه ترانزیت، پرده و کامیون اشاره کرد.

کامبوزیا پرتوی در فیلم‌هایی مثل آدم (رضا کاهانی)، شبانه‌روز و پنج ستاره مشاور کارگردان و در فیلم‌هایی مثل شب یلدا (کیومرث پوراحمد)، یک شب، سه زن (منیژه حکمت) و سوت پایان (نیکی کریمی) مشاور فیلمنامه بوده‌ است. وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های دیگری همچون شیرک (داریوش مهرجویی)، دایره (جعفر پناهی)، شب و خیابان‌های آرام را بر عهده داشته‌ است. پرتوی در ساخت خانه دوست کجاست با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه ایستگاه متروک را بر اساس طرحی از او نوشت.

او همچنین با فرشته صدرعرفایی، بازیگر سینمای ایران که یک سیمرغ بلورین نیز دارد ازدواج کرده بود.

کد خبر 457323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.