بکارگیری سه هزار و ۵۰۰ نیرو با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در استان

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش اصفهان گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در تعداد نیروی معلم بسیار کمبود داریم و قریب به ۱۶ هزار نیروی رسمی در استان کمبود داشتیم و با طرح خرید خدمات آموزشی سه هزار و ۵۰۰ نفر بکارگیری شدند. در واقع با اجرای این طرح تنها بخشی از کمبود نیروی انسانی تامین شده است.

علیرضا عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی و شرایط آن، اظهار کرد: طرح خرید خدمات آموزشی با توجه به برنامه ششم توسعه اعلام شد و بر مبنای این طرح برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش می‌توانند از طریق بخش خصوصی خرید خدمت آموزشی داشته باشند و این بخش مانند مؤسسان مدارس غیردولتی نیز باید شرایطی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ارائه خدمات آموزشی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، اضافه کرد: بخش خصوصی این موضوع را در سطح استان و کشور اجرایی می‌کند. با توجه به وضعیتی که در مورد کمبود نیروی انسانی استان داشتیم وارد بحث خرید خدمات آموزشی شدیم.

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان اصفهان، در خصوص دلایل کمبود نیروی انسانی، تصریح کرد: از دلایل این موضوع یکی اجرای نظام ۶.۳.۳ و مورد دوم کمبود نیروی انسانی به دلیل بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران فرهنگی در استان بوده است.

بازنشستگی حدود ۴ هزار فرهنگی در سال

عابدی در تشریح این موضوع افزود: با اجرای نظام ۶.۳.۳ یک پایه به دوره ابتدایی اضافه شد، در واقع با اجرای این نظام به یکباره شاهد کمبود نیرو در دوره ابتدایی استان بودیم. علاوه بر موضوع اجرای نظام ۶.۳.۳ در استان اصفهان سالانه بین سه تا چهار هزار نفر از همکاران فرهنگی واجد شرایط بازنشستگی، از سیستم آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و به ازای آن حدود یک سوم ورودی نیرو به آموزش و پرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌های استخدامی داریم.

وی با اشاره به اینکه هر سال کمبود دو سوم نیرو در استان داشتیم، خاطرنشان کرد: این آمار روی هم انباشته شده و عدد بزرگی در سطح استان اصفهان ایجاد کرده است. یکی از راه‌های تأمین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استفاده از طرح خرید خدمات آموزشی بود که این سازمان را وارد این بحث کرده و در این بخش توانسته از پتانسیل بخش خصوصی و مؤسسان مدارس غیردولتی نیرو تأمین کند.

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان اصفهان، در خصوص گزینش و میزان موفقیت این طرح برای جبران کمبود تعداد معلم با اجرای نظام ۶.۳.۳، اظهار کرد: هر طرحی نقاط ضعف و قوتی دارد که طرح خرید خدمات آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نیست از سال‌های قبل که این موضوع اجرایی شده به مرور زمان نقاط ضعف آن کمتر شده و شاهد نقاط قوت آن بودیم. طرح خرید خدمات طرح نوپایی در کشور بود که برای تأمین نیروی انسانی به استان‌ها ابلاغ شد.

کمبود ۱۶ هزار معلم در استان اصفهان

عابدی ادامه داد: در حال حاضر همکاران فرهنگی در حوزه آموزش‌ها وارد شدند و تقریباً از بکارگیری نیروها در طرح خرید خدمات آموزشی رضایت خوبی داریم. نیروها جوان و با انگیزه بوده و کیفیت کار آنها نیز خوب گزارش شده است به خصوص امسال با شیوع اپیدمی کرونا ویروس عملکرد معلمان در شبکه شاد رضایت‌بخش بود و مطابق پایش‌هایی که داشتیم همین نیروها یکی از بهترین عملکردها را در فضای مجازی و شبکه شاد با توجه به شرایط موجود و امکانات داشته‌اند.

وی تاکید کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با کمبود نیروی معلم بسیاری در استان مواجهیم و قریب به ۱۶ هزار نیروی رسمی در استان کمبود داشتیم و با طرح خرید خدمات آموزشی سه هزار و ۵۰۰ نفر بکارگیری شدند و در واقع با اجرای این طرح تنها بخشی از کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش رفع شده است.

سقف خرید خدمات آموزشی استان‌ها ثابت است

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: اگر در بخش طرح خرید خدمات آموزشی مجوز سقف خرید بالاتری به استان‌ها ارائه می‌شد، آموزش و پرورش استان نیروهای بیشتری را جذب می‌کرد، قریب به دو سال است که سقف خرید خدمات آموزشی استان‌ها ثابت مانده است و وزارت آموزش و پرورش مجوز افزایش سقف خرید خدمات را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نداده است. با وجود اینکه از کیفیت نیروها، انگیزه و فعالیت آنها در سطح استان رضایت کاملی وجود دارد، اما هنوز اجازه افزایش سقف نیروها به آموزش و پرورش استان داده نشده است.

وی در خصوص دلیل ورود آموزش و پرورش به سمت طرح خرید خدمات آموزشی گفت: مجوزهایی که سازمان استخدامی کشور به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد پاسخگوی تأمین کمبود نیروی انسانی استان‌ها نیست، چنانچه استخدام‌های آموزش و پرورش مطابق ماده ۲۸ به اندازه بود، مشکلی وجود نداشت. استخدام ماده ۲۸ به کسانی می‌گویند که مدرک دانشگاهی گرفته باشند و شرایط استخدام را داشته باشند و بتوانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. بنابراین با شرایط فعلی دو راهکار برای تأمین نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و دوم آزمون‌های استخدامی که سازمان استخدامی کشور برگزار می‌کند.

عابدی با بیان اینکه از نظر تعداد نیروها در این زمینه سومین استان در سطح کشور هستیم، افزود: سه هزار و ۵۰۰ نفر نیرو در بخش خرید خدمات آموزشی جذب شدند که همه این تعداد معلم نیستند و در پست‌های مختلف در بخش خرید خدمات مانند معلم، معاون، مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور ارائه خدمت می‌کنند و این تعداد نیرو حدود ۷۲ هزار دانش‌آموز را در استان تحت پوشش قرار دادند.

تأخیر در پرداخت حقوق این نیروها از نقاط ضعف این طرح است

وی با تاکید بر اینکه طرح خرید خدمات آموزشی فرصت استخدام معلمان جدید از دانشگاه فرهنگیان را سلب نمی‌کند، تصریح کرد: در واقع فعالیت نیروهای خرید خدمات آموزشی مطابق بخشنامه‌ ابلاغی وزارتخانه به ادارات آموزش و پرورش است و هیچ گونه ردیف استخدامی برای آن در نظر نگرفته است.

عابدی افزود: به این گروه از نیروها اعلام شده است که وقتی وارد مقوله خرید خدمات آموزشی می‌شوند به عنوان نیروی آزاد مشغول فعالیت هستند و بر مبنای قانون اداره کار به مدت یکسال با آنها قرارداد بسته می‌شود. سال آینده ممکن است نیروی دیگری جایگزین این نیروها شود یا همان نیروها دوباره به کار خود ادامه دهند. نکته حائز اهمیت اینکه استخدام مقوله جداگانه‌ای است و این نیروها به صورت آزاد یا قراردادی کار می‌کنند.

وی با اشاره به رضایت از عملکرد نیروها در طرح خرید خدمات آموزشی، اظهار کرد: در اجرای این طرح طی سال‌های گذشته نقاط ضعفی مانند تأخیر در پرداخت حقوق این نیروها را داشتیم، این موضوع وابسته به بودجه‌ای است که وزارت آموزش و پرورش در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد و این امر تقریباً با تأخیر انجام می‌شود. امسال پرداخت‌هایی که به همکاران فرهنگی داشته‌ایم حق‌الزحمه فعالیت سال‌های قبل بوده است و در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش برای این نیروها هیچ پرداختی نداشته است.

تسویه ۸۰ درصدی بدهی آموزش و پرورش به نیروهای خرید خدمات آموزشی

مدیر منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تجربه نشان داده است که پرداختی‌های سال تحصیلی گذشته نسبت به چندین سال قبل به نسبت بهتر بوده است و تقریباً حدود ۸۰ درصد بدهی آموزش و پرورش نسبت به این نیروها تسویه شده است. در حقیقت نقطه ضعف طرح خرید خدمات آموزشی موضوع پرداخت حقوق این نیروها بوده است و وزارت آموزش و پرورش نیز پیگیر این برنامه بوده تا پرداخت‌ها به صورت ماهیانه انجام شود و اگر این مورد برطرف شود نیروهای خرید خدمات آموزشی با انگیزه بیشتری مشغول کار می‌شوند.

کد خبر 457076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.