تأثیر کرونا بر تغییر استانداردهای شهر هوشمند

انتشار ویروس کرونا باعث شده طراحان اجرای پروژه‌های بزرگ خود را به تأخیر بیندازند یا آن‌ها را به موارد کوچک‌تر تقسیم کنند و در عوض، بهبود اقتصادی و دیجیتالی شدن را در امور شهری بیشتر مورد توجه قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده گسترده از دیجیتال در طراحی شهری خیلی پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ مورد توجه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان نظیر توکیوی ژاپن و دبی در امارات متحده عربی قرار گرفته بود و ظهور کرونا این گرایش را شدت بخشید. سازمان ملل متحد برآورد کرده است که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۸ درصد از جمعیت جهان در شهرها ساکن شوند و این در حالی است که پاندمی کرونا نشان داد افزایش استفاده از دیجیتال بر طراحی شهری و سهیم‌سازی بیشتر شهروندان برای ایجاد شهرهای پایدار یک نیاز اساسی است. بسیاری از پروژه‌های بزرگ شهری در نقاط مختلف جهان متوقف شده است که بسیاری از محققان چنین پیش‌بینی کرده‌اند پروژه‌هایی با مقیاس کوچک‌تر در راستای گسترش پایداری و رونق اقتصادی جایگزین آن خواهد شد.

استراتژی‌های واکنش شهری

تئو بلک‌ول، افسر ارشد دیجیتال شهرداری لندن اعلام کرده است که پس از پایان بحران کرونا، بودجه‌های بخش دولتی از نو ارزیابی خواهد شد. او در اظهارات خود مدعی شده است که در دوران پساکرونا کسب و کارها باید به طور پایدارتر و هدفمندتر از قبل به فعالیت خود ادامه دهند و از سوی دیگر، سلامت عمومی و پروژه‌های هوشمند از اهمیتی به مراتب بیشتر از قبل برخوردار خواهد بود.

بلک‌ول بر این باور است که ظهور ویروس کرونا نباید معماران را از تکمیل پروژه‌های خود باز دارد بلکه این افراد باید در پیاده‌سازی آن‌ها، بیشترین سازگاری را با شرایط موجود به وجود آورند. وی در ادامه سخنان خود ادعا کرده است که اعمال مقررات قرنطینه در همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹ داده‌های مربوط به تعداد خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در حال تردد را به خوبی به تصویر کشید. بدون شک، درک تأثیر اقتصادی بر خیابان‌های اصلی، به تغییر نگرش برنامه‌ریزان در خصوص اختصاص بودجه‌های شهری برای کمک به بهبود اقتصادی پساکرونا کمک زیادی خواهد کرد.

افسر ارشد اطلاعات ونکوور در کانادا در مصاحبه با گزارشگران رسانه‌های اجتماعی ادعا کرده است که بحران کرونا باعث شده مقامات رسمی تکمیل یکی از پروژه‌های شهر هوشمند را به صورت دیجیتالی و دورکاری سرعت بخشند. در این راستا تحول سیستم اطلاعات جغرافیایی، داده‌های سازمانی و برنامه‌های تحلیلی بسیار مؤثر واقع شده و به پیشرفت پروژه کمک زیادی کرده است. طبق ادعاهای این مقام مسئول، طرح تکنولوژی چهارساله ونکوور نیز با برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری عمده و تمرکز بر پروژه‌های آزمایشی کوچک همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌ها با هدف جبران رکود اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا، پروژه‌هایی برای صرفه جوئی در هزینه نظیر نصب سیستم روشنایی ال ای دی و ترویج دورکاری را که به کاهش هزینه‌ها در دفاتر کاری منجر می‌شود انجام خواهد شد.

تکامل دیجیتالی شدن

سال‌های قبل از انتشار ویروس کرونا نیز برنامه‌ریزان از اهمیت دیجیتالی شدن امور شهری آگاه شده بودند اما شیوع بیماری کووید -۱۹ این روند را بیش از پیش مورد توجه آنان قرار داد. در واقع، کروناویروس جدید مزایای شهرهای هوشمند را بیش از قبل به تصویر کشیده است زیرا شهرهای مجهز به امکانات دیجیتالی پیشرفته، بیشتر از سایرین قادر به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها بوده و بهتر توانسته اند مناطقی با بیشترین نیاز به تغییرات را مشخص کنند.

بسیاری از محققان و برنامه‌ریزان شهری پس از شیوع ویروس کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که انجام پروژه‌های آزمایشی با یک رویکرد اساسی و منظم می‌تواند بسیار مؤثرتر از ایجاد تغییرات گسترده برای طراحی دوباره شهری عمل کند. به عبارت دیگر، اگر طراحان پروژه‌هایی با مقیاس کوچک را با برنامه‌ریزی دقیق در بازسازی یک منطقه شهری به کار گیرند، بهتر می‌توانند پیامدها و میزان کارایی آن‌ها را برآورد کنند.

شواهد حاکی است که در بسیاری از شهرهای هوشمند تمرکز بر دیجیتال برای کشف راه‌حل‌های مبتنی بر داده‌ها جهت مهار شیوع ویروس کرونا بیش از پیش افزایش یافته است. بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۲، دیجیتالی شدن یا اینترنت اشیا، منجر به ذخیره یک میلیارد دلاری در سال برای کاربران سراسر جهان خواهد شد.

کد خبر 456712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.