آیا شهردار بندرعباس استعفا می‌دهد؟

جمعی از مردم بندرعباس چند روز است با راه‌اندازی یک پویش مجازی و در نامه‌ای خطاب به عباس امینی‌زاده شهردار این شهر، خواستار استعفای او شده‌اند.

به گزارش خبرنگار  ایمنا، دو روز پایانی هفته گذشته، تصاویری از تخریب آلونک یک خانواده در بندرعباس توسط عوامل شهرداری انتشار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. نحوه برخورد عاملان این تخریب با خانواده‌ای که ادعا شده به‌طور غیرقانونی زمینی را تصرف کرده بودند، باعث انتقاد شدید نسبت به شهرداری شد.

البته عباس امینی‌زاده، شهردار بندرعباس در واکنش به این اتفاق چندان بی‌اطلاع و ناراضی نشان نداده و ساعتی پس از انتشار فیلم گفت:

"زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد. بارها به این خانواده گفته شده بود که محل را تخلیه کنند. مأموران شهرداری به همراه مأموران یگان حفاظت مسکن در بخش رفع تصرفات به محل اعزام شده بودند. این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به قصد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز این تخریب انجام شده است. این خانواده مجوز ساخت خانه نداشتند و غیر قانونی آن محل را بنا کرده بودند."

با عبور از ساعات ابتدایی پس از تخریب این سکونتگاه توسط مأموران شهرداری، تأیید خبر خودسوزی زن ساکن در این ملک و اظهارنظر امینی‌زاده، موج انتقادات به شهردار نیز شدت گرفت به حدی که برخی شنیده‌های غیررسمی خبر از استعفای او دادند.

فارغ از حجم بالای توییت‌هایی که اصل ماجرا تخریب این سکونتگاه را مورد انتقاد قرار می‌داد، دسته‌ای از کاربران توئیتر انتقاد شدید خود را متوجه مدیریت شهری بندرعباس کردند.

فروغ در صفحه توئیتر خود نوشت: "قانون نگفت اول سرپناه بده بعد خونه خراب و بی پناهش کن!؟ چطور زاری یک دختر رو شنیدی و دست از خراب کردن نکشیدی!؟ انسانیت و وجدان در این سرزمین چطور نابود شده؟! بی‌وجدان ها را محاکمه کنید. شهردار بندرعباس باید استعفا دهد.

موضوع توییت‌ها به سمتی رفت که استعفای شهردار را فریاد می‌زد. محمد به اظهارنظر سمیه رفیعی، نماینده مجلس شورای اسلامی که برای بررسی پیگیری روند ممنوعیت صید ترال به بندرعباس سفر کرده و مدعی شده بود به دلیل فشار افکار عمومی شهردار بندرعباس استعفا می‌دهد، اشاره کرده و توییت زد: "یکی از نماینده‌های مجلس اعلام کرده که احتمال دارد شهردار بندرعباس به دلیل فشار افکار عمومی استعفا بده یعنی واقعاً میتونیم شاهد باشیم یک مسئول کشور بعد اتفاق ناگواری دل از صندلیش بکنه!؟"

فاطمه یکی دیگر از کاربران توئیتر در واکنش به خبر استعفای شهردار نوشت: "وجدان واژه غربی است در این روزگار. شهردار بندرعباس استعفا خواهد داد اما نه از سر وجدان نه از سر شرم که از سر بی تابی و برای شانه خالی کردن از مسئولیتی که هیچگاه تعهدی به آن نداشته است."

محمد، وکیل دادگستری است و اعتقاد دارد باید شهردار بندرعباس از سمت خود کناره‌گیری کند: "شهردار بندرعباس بابت این همه اظهارات متناقض و عملکرد غیرمنصفانه استعفا دهد، یک بار گفته‌اید این سازه شاکی خصوصی داشته، یک بار گفته‌اید در حریم رودخانه بوده، یک بار گفته‌اید در اراضی ملی بوده یک بار گفته‌اید در اراضی دولتی مسکن و شهرسازی بوده. استعفا بدهید و بروید."

از سوی دیگر برخی کاربران به بی‌عملی شورای شهر نیز انتقاد می‌کنند و معتقدند باید زودتر از این‌ها امینی‌زاده توسط شورای شهر کنار گذاشته می‌شد.

امین کاربر دیگری است که در صفحه شخصی خود نوشت: "جناب شهردار نامحترم خودتون هم می‌دونید بخاری از شورای شهر بندرعباس جهت عزل شما وجود نداره لطفاً خودتون استعفا بدین."

کاربر دیگری از بندرعباس توییت زد: "تمام مشکلات شهربندرعباس حل شده بود آقای امینی زاده فقط آواره کردن یک زن سرپرست خانوار بی پناه از یه اتاقک بلوکی ۲۰ متری مونده بود؟ نه دیگه کافیه، شما پا روی خط قرمز ما جنوبیا گذاشتید شرافتی که یک عمر یدک کشیدیم رو بازیچه دست خودتون قرار دادین.

ما شاید پوستمون گندمی باشه جناب امینی زاده ولی قلب و شرافت بلوری داریم، آقایان شورای شهر ژست مطالبه گریتان فقط برای رأی گرفتن از مردم ساده هرمزگان بود، اما این دفعه فرق دارد، ما شرافت شما را در گرو واکنشتان به رفتار شهرداری بندرعباس می‌دانیم."

بهنام نیز توییت زد: "من مانده‌ام دیگر چه اتفاقی باید رخ دهد تا آقای عباس امینی‌زاده شهردار محترم بندرعباس بپذیرد که توان مدیریت مجموعه شهرداری را ندارد و استعفا بدهد؟ اعضای شورای شهر بندرعباس هم همچنان در حال بازدیدهای انتخاباتی. چه کسی در شهر بندرعباس برای مردم تلاش می‌کند؟ "

شهروندان بندرعباس به شورای شهر انتقاد می‌کنند و خواستار کنار گذاشتن شهردار هستند. اتفاقی که چند ماه پیش درحال رخ دادن بود و شهردار به جلسه طرح سوال نیز فراخوانده شد اما پاسخگویی او لابلای دعواهای داخلی شورا گم شد.

‌بیشتر بخوانید:

این انتقادات تنها به تخریب یک سکونتگاه کوچک ختم نمی‌شود و مردم ساکن شهر بارها انتقاد خود را به روند توسعه شهر رسانه‌ای کرده‌اند و این بار برای کنار گذاشته شدن شهردار پویش مجازی و جمع‌آوری امضا نیز از چند روز پیش از تخریب حاشیه‌ساز اخیر آغاز شده بود.

جمعی از مردم بندرعباس که تا ساعتی پایانی شب گذشته (جمعه) تعدادشان به بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسید در نامه با متن زیر خواستار استعفای شهردار شده‌اند:

"جناب آقای عباس امینی زاده شهردار محترم بندرعباس
با سلام
احتراماً؛ اینجانبان امضا کنندگان این درخواست با توجه به مشاهدات اخیرمان در خصوص نبود مدیریت صحیح شهر بندرعباس توسط حضرتعالی و همچنین ایجاد نشدن بستر مناسب برای یک زندگی شهروندی عادی و بدون دغدغه برای همه شهروندان که حق ما ساکنین شهر بندرعباس می‌باشد از حضرتعالی درخواست می‌کنیم استعفا بدهید.
فلذا درخواست می‌کنیم که صدای ما شهروندان بندرعباسی را بشنوید."

در این میان اسماعیل بواشه، عضو شورای شهر بندرعباس نیز به جمع امضاکنندگان این نامه پیوسته و خواستار استعفای شهردار شده است.

موضوعی که هم جدی شدن استعفا را مطرح می‌کند هم انفعال شورای شهر را می‌رساند؛ شورایی که توان و ابزار قانونی برای برکناری شهردار را داشته و اعتراض مردمی به روند عملکرد مدیریت شهری را می‌داند، یکی از اعضای آن جایگاه نمایندگی شورا را تا حد یک شهروند عادی که هیچ ابزار قانونی برای برکناری شهردار ندارد تقلیل می‌دهد. با وجود این باید دید شورای شهر بالاخره امینی‌زاده را برکنار می‌کند یا همچنان شهردار بر مسند خود باقی می‌ماند یا آنکه پیش از تصمیم شورا، امینی‌زاده از سمت خود استعفا خواهد داد.

کد خبر 456611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.