حساب‌ اقماری گردشگری سهم این صنعت را در اقتصاد ملی تعیین می‌کند

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه استقرار طرح حساب‌ اقماری گردشگری می‌تواند سهم این صنعت را در اقتصاد ملی تعیین کند، پیشنهاد کرد: از ظرفیت راهنمایان گردشگری برای استقرار این طرح در کشور استفاده شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در سومین نشست تخصصی اعضای کمیته راهبری «حساب‌های اقماری گردشگری (tourism satellite account/ TSA) » که با حضور جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران و مدیران و کارشناسان این مرکز برگزار شد، استقرار این حساب‌ها را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد.

معاون گردشگری کشور اظهار داشت: روند رو به رشد گردشگری خارجی و دو برابر شدن تعداد گردشگران ورودی طی سه سال اخیر تا قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، همگان را متقاعد کرد تا زیرساخت‌های عملیاتی و اجرایی این صنعت تأثیرگذار را بیش از پیش آماده کنند.

وی از بخش آماری نیروی انتظامی، مرکز آمار ایران و راهنمایان گردشگری را عناصر کلیدی در فرایند اجرایی طرح استقرار حساب‌های اقماری گردشگری دانست و پیشنهاد کرد: از تجارب ظرفیت راهنمایان گردشگری برای استقرار این حساب‌ها در کشور استفاده شود.

تیموری ابراز امیدواری کرد با استقرار طرح حساب‌های اقماری، سهم گردشگری در اقتصاد ملی تعیین و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمدهای ارزی کشور ارتقا یابد.

جواد حسین‌زاده رئیس مرکز آمار ایران هم در این جلسه با اعلام ضرورت اجرای این طرح با تطبیق شرایط موجود به لحاظ همزمانی با شیوع بیماری کرونا، خواستار ایفای نقش بیشتر نیروی انتظامی از طریق هماهنگی‌های بیشتر با رده‌های مختلف ناجا و حضور نمایندگان پلیس‌های تخصصی در این طرح و همچنین همکاری کارشناسان و پرسشگران استانی در آن شد.

در این نشست معرفی سامانه‌های موجود در معاونت گردشگری معرفی و نحوه ارتقای کیفیت و محتوای آنها با همکاری مشترک مرکز آمار ایران مورد گفت و گو و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، اواخر سال ۹۸ قرارداد استقرار حساب اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری بین وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و مرکز آمار ایران به منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید.

حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور به‌طور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در اقتصاد و تصمیم‌گیری‌ها درباره گردشگری فراهم می‌شود.

بسیاری کشورها استقرار نظام حساب اقماری گردشگری را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با استفاده از این حساب‌ها و نیز ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، سیاستگذاری‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های خرد حوزه گردشگری را مدیریت می‌کنند.

با تهیه حساب اقماری گردشگری گام مهمی برای ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، مقایسه رشد صنعت گردشگری با سایر بخش‌ها، امکان سنجش بهره‌وری صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی و تراز پرداخت‌های ملی برداشته خواهد شد.

کد خبر 456116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.