پیشنهادهای کتابخوانی غلامرضا اعوانی و حسن بلخاری

غلامرضا اعوانی و حسن بلخاری کتاب‌هایی را برای مطالعه پیشنهاد کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم با مشارکت در پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است، گفت: برای نوشتن کتاب‌های خود از منابع بسیاری استفاده کرده‌ام، ولی از برخی منابع مانند «لغتنامه دهخدا» بهره بسیار برده‌ام و معتقدم هر ایرانی یک «لغتنامه» دهخدا باید داشته باشد چون این کتاب حاصل عمر زنده‌یاد دهخدا و شاگردان او است.

او در ادامه بیان کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی بی‌شک بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در شرایط فعلی که با توجه به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نباید از خانه بیرون رفت. من هم در این ایام از خانه بیرون نرفته‌ام و در حال نوشتن مجموعه کتاب تازه‌ای هستم. معتقدم انسان باید با کتاب مأنوس شود زیرا دوستی با کتاب شرط دوستی با علم است. البته امروزه وسایل جایگزین برای مطالعه کتاب وجود دارد اما هیچ‌کدام جای کتاب را نمی‌گیرند.

این استاد فلسفه ادامه داد: برای هموطنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند هم خواندن کتاب پنج‌جلدی «گلچین فلسفه در ایران» را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به همت سیدحسین نصر با کمک جمع بزرگی از پژوهشگران تألیف شده و به اعتقاد من از بهترین کتاب‌هایی است که به زبان انگلیسی نوشته شده. البته در حال حاضر تنها پنج جلد آن منتشر شده و قرار است به هشت جلد برسد.

غلامرضا اعوانی همچنین خاطرنشان کرد: افراد انگلیسی‌زبان با مطالعه این کتاب با عمق فلسفه در ایران و متفکران ایرانی و در نهایت عمق غنای فرهنگی ایران آشنا خواهند شد.

حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، و پژوهشگر هنر و زیبایی‌شناختی نیز با پیوستن به این پویش گفت: اساس زندگی من بر پایه کتاب و کتابخوانی بنا شده است و همواره این دیدگاه را داشته‌ام که باید مطالعه کرد و اگر فرصتی باقی ماند به امور دیگر رسید. با این اوصاف کتاب برای من یک اصل است.

بلخاری ادامه داد: براساس دیدگاه مولانا، عرفا و حکماً انسان‌هایی هستند که نفس و جان خود را پاک و تزکیه می‌کنند به همین دلیل خوانش مثنوی را پیشنهاد می‌کنم، زیرا حکیمانه و اندیشه‌ورز است و از زبانی زیبا و عمیق برخوردار است.

این پژوهشگر سپس گفت: آثار دیگری که در این قلمرو می‌توان برای مطالعه پیشنهاد داد، کتاب «احیاءالعلوم» و به ویژه «کیمیای سعادت» است که محمد غزالی برای ما فارس‌زبان‌ها نوشته شده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران افزود: برای آشنایی با اندیشه‌های هنری این مشاهیر بزرگ دو اثر را به لطف و عنایت خداوند به تحریر درآوردم که یکی از آن‌ها کتاب «عکس مه‌رویان، خیال عارفان» از انتشارات فرهنگستان هنر است که در این کتاب حکمت هنر مولانا به تفصیل شرح داده شده است.

او تصریح کرد: کتاب دیگر «خیال ذوق و زیبایی در آرای امام محمد غزالی» نام دارد که شرح و بیان آرای حکمت هنری یا فلسفه هنری امام غزالی در موسیقی، معماری و قوه خیال به تفصیل آمده است.

بلخاری همچنین بیان کرد: در پویش «کتابخوانی ملی» خوانش آثار مولانا، غزالی، ابن سینا، شیخ اشراق، حکماً و عرفای بزرگی را که فرزانگی ایران اسلامی را به بهترین وجه در ایران و جهان آواز دادند برای مطالعه توصیه می‌کنم.

کد خبر 456088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.