چرخش هیجانی این روزهای بازار مسکن

تاثیرپذیری هیجانی این روزهای بازار مسکن از بازارهای موازی مانند ارز، طلا و سکه، ریزش‌های قیمت هرچند اندکی را در آن پدید آورده است؛ ریزشی تعجب‌آور که البته از دیدگاه کارشناسان و فعالان این حوزه واقعی به نظر نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رکود سنگین در بازار مسکن و روند کاهشی ساخت‌وساز در ماه‌های اخیر تا آنجا پیش رفته است که بسیاری از سازندگان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی را بهانه کرده و اعلام می‌کنند که رشد نجومی قیمت فولاد، سیمان و میلگرد باعث شده که این بازار با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم کند؛ همین موضوع زمینه‌ساز افزایش بهای تمام‌ شده ساخت مسکن شده است.

تا هفته گذشته که بر اساس گزارش‌ها و آمارهای موجود، قیمت ارز کاهش یافت و رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار کرد: «درصورتی‌که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قیمت خانه سقوط می‌کند.»

به گفته مصطفی قلی‌خسروی، مدت زیادی است که ارزش ملک در کشور به وضعیت قیمت دلار وابسته شده و به همین دلیل اکنون قیمت ملک در کشور با حباب بسیار زیادی همراه است. بنابراین به‌محض افزایش قیمت دلار، قیمت آپارتمان نیز افزایش می‌یابد در حالی که کاهش قیمت دلار بلافاصله منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود، زیرا انتظار بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی منجر به مقاومت بازار در کاهش قیمت‌ها خواهد شد. با این حال رصد وضعیت بازار مسکن حاکی است در صورت تداوم کاهش قیمت دلار و ماندگاری دلار روی قیمت متعادل، به‌طور حتم با سقوط قیمت‌ها در بازار مسکن روبرو هستیم.

بر پایه این گزارش، پیش‌بینی این مقام صنفی محقق شده و کاهش قیمت ارز، تا حدودی منجر به کاهش قیمت مسکن شده است.

آینده بازار مسکن بر اساس گفته‌های مسئولان

بنا بر گفته برخی مسئولان بخش مسکن، بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش قیمت مسکن آغاز شده است و این بازار در آینده نزدیک از رکود خارج شده و رونق می‌گیرد. قطعاً با روند کاهشی نرخ ارز، بازار مسکن نیز با شکست حباب قیمت‌ها مواجه می‌شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به تأثیر کاهش چشمگیر قیمت ارز بر قیمت مسکن می‌گوید: ریزش نرخ ارز و طلا، به‌طور طبیعی بهای کالا و خدمات از جمله مسکن را متأثر می‌کند.

وی اظهار می‌کند: اگرچه قیمت‌ها با رشد قیمت ارز و طلا افزایش می‌یابد اما هنگامی‌که با کاهش قیمت ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت‌ها به‌راحتی ممکن نیست.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: همانطور که همواره اعلام‌ شده بازار مسکن برخلاف سایر بازارها دیرتر از افزایش یا کاهش قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد. درصد تأثیرپذیر بودن مسکن و دامنه‌های سینوسی این بازار متفاوت‌تر از سایر بازارهاست بنابراین نباید انتظار کاهش آنی قیمت مسکن را داشته باشیم.

در این خصوص علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن، اقدامات مثبت و ایجاد فضای روانی از سوی مجلس برای بهبود وضعیت بازار مسکن در سال‌های آتی بوده و بازار ارز تأثیر چندانی بر این مسئله نداشته است.

وی با اشاره به آینده بازار مسکن و تأثیر روند کاهشی بازار ارز بر حوزه مسکن اظهار می‌کند: به نظر من مسائلی همچون افزایش یا کاهش قیمت دلار و ارز تأثیر عملی در بازار مسکن ندارد، هر چند که بخشی از بازارهای اقتصادی ما تحت تأثیر فضاهای روانی دچار تلاطم شده‌اند، بنابراین هرچه آشفتگی روانی کاهش یابد، تلاطم قیمتی در بازاری مانند مسکن کاهش می‌یابد.

به گفته این نماینده مجلس، دولت و وزارت راه و شهرسازیبرای بهبود وضعیت بازار مسکن عزمی ندارند و مخالفت دولت با طرح جهش تولید و تأمین مسکن، گواه بر این ادعاست. این از عجایب روزگار است که وزیر مسکن مخالف تولید مسکن در کشور باشد.

نظر مشاوران املاک درباره قیمت مسکن

به گفته بسیاری از مشاوران املاک، در یک سال اخیر قیمت مسکن بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و میانگین قیمت هر مترمربع مسکن به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

بنا بر گفته رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، واضح است که به طور معمول با کاهش ارزش پول ملی، مردم به بازارهای کاذبی مانند ارز، طلا، خودرو یا مسکن پناه می‌آورند و این اقدام موجب افزایش تقاضا و گرانی این بازارها می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اکنون نیز گرانی شدیدی در این بازار به وجود آمده که نه‌فقط در بازار مسکن بلکه در همه بازارها قابل‌ مشاهده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان ادامه می‌دهد: حتی باوجود مباحثی مبنی بر کاهش نرخ‌ها در حال حاضر شرایط این بازار به نحوی است که خرید و فروشی نمی‌شود که معنایی جز رکود ندارد. امید است با تدابیری در جهت ممانعت از ورود شوک‌های دیگر به این بازار، از افزایش نرخ جلوگیری شود.

جهانگیری در رابطه با دلایل گرانی نرخ مسکن می‌گوید: یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت مسکن، فروش تراکم‌های شهرداری است که امسال به نرخ چند برابری به فروش رسید و عوارض تراکم ساخت‌وسازها هم چند برابر شد.

وی ادامه می‌دهد: واضح است که با چنین طرح‌هایی، سازنده نیز برای جبران این هزینه‌ها قیمت نهایی را افزایش می‌دهد. همچنین گرانی مصالح ساختمانی خود تأثیر زیادی بر قیمت مسکن دارد به‌خصوص مواد اولیه و مصالح که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارند تأثیر بالایی بر قیمت مسکن می‌گذارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، اظهار می‌کند: باثبات بازارهای موازی دیگر مانند ارز و طلا، می‌توان انتظار ثبات بازار مسکن باشیم اما فعلاً نمی‌توان پیش‌بینی خاصی از این بازار داشت.

اصغر جعفری، یکی دیگر از مشاوران املاک اصفهان در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: در بازار مسکن ریزشی به وجود نیامده است، تنها جو روانی این بازار متأثر از روند کاهشی ارز و سکه در هفته گذشته به سمت کاهشی شدن رفت.

وی تصریح می‌کند: افزایش نرخ چند برابری مسکن با چنین تحولاتی، جبران‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه دولت اقدامی بکند که روند افزایش متوقف شود اما نمی‌توان در انتظار بازگشت نرخ مسکن به مقادیر گذشته بود.

ریزش قیمت مسکن، شایعه است

ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه مسکن همانند سایر بازارها به‌صورت آنی از کاهش قیمت ارز تأثیر نمی‌گیرد، اظهار می‌کند: تأثیرپذیری بازار مسکن در مقایسه با سایر بازارها روند طولانی‌مدتی دارد و تا زمانی که قیمت‌های ارز در این بازار تثبیت نشود، نمی‌توان امیدوار به کاهش قیمت مسکن بود.

وی می‌افزاید: البته ممکن است شرایط جوی و روانی ایجاد شده، باعث شود سرمایه‌گذاران واحد خود را ارزان‌تر بفروشند اما این هیجانات آنی است و تأثیر چندانی در بازار ندارد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار می‌کند: تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به‌صورت کامل تغییر نکند و ثبات قیمتی حاصل نشود، بازار مسکن تأثیر چندانی نمی‌پذیرد.

مرتضی جعفرپیشه، رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان، نیز با تکذیب ریزش واقعی نرخ مسکن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در شرایط کنونی، چنین مباحثی شایعه بوده و واقعیت ندارد؛ تا زمانی که نرخ مصالح ساختمانی و هزینه‌های جانبی کاهش نیاید، قیمت مسکن بر همین روال است.

وی تصریح می‌کند: اما گذشته از قیمت مسکن، نکته‌ای که وجود دارد این است که در این بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود. مشتریان راضی به خرید مسکن با قیمت‌های فعلی نیستند و سازندگان هم تا زمانی که تکلیف این بازار مشخص شود، پروژه جدیدی را برای ساخت آغاز نمی‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان ادامه می‌دهد: این فعالان بازار مسکن با شرایط بی‌ثباتی این بازار، امکان هیچ‌گونه پیش‌بینی برای نرخ مسکن ندارند.

جعفر پیشه می‌گوید: بر این اساس در سال‌های آینده با مشکل کمبود مسکن مواجه خواهیم شد که این معضل، خود از عوامل اصلی گرانی محسوب می‌شود.

وی در رابطه با دیگر دلایل گرانی مسکن تصریح می‌کند: بی‌تردید نرخ ارز تأثیر زیادی بر شرایط کنونی بازار مسکن داشته است. زمانی که ارز گران می‌شود، همه مصالح و هزینه‌های وابسته به نرخ ارز هم گران می‌شود و البته مواردی چون نرخ زمین هم با تأثیرپذیری از ارز، با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

جعفر پیشه خاطرنشان می‌کند: اگرچه تعیین قیمت زمین ارتباطی با ارز ندارد اما همه کالاها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از قیمت ارز تأثیر گرفته‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان می‌گوید: در این شرایط، دولت باید برای ساخت خانه پیش‌قدم شود و در چارچوب مصرف‌کنندگان، تا حدودی این بازار افسارگسیخته را کنترل کند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 455985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.