برگزاری مجازی رویدادهای روز اصفهان/ تبلور قدرت جوانان اصفهانی در ۲۵ آبان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اگر جنبه‌های فرهنگی از جمله صنایع دستی را در چارچوب مرزهای خود قرار دهیم درخت فعالیت فرهنگی اصفهان خشک می‌شود باید در ابعاد بین‌المللی مشخص‌تر کار کنیم تا نتیجه خوبی برای شهرمان کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محمد عیدی (امروز دوشنبه ۲۶ آبان ماه) در نشست خبری تشریح برنامه‌های روز نکوداشت اصفهان و روز حماسه و ایثار مردم اصفهان، اظهار کرد: باید به اقتصاد فرهنگ توجه کرد، زیرا اصفهان یکی از شهرهایی است که همیشه در بحث تاریخی زبانزد بوده است و به عنوان یک جهانشهر پر ریشه شناخته می‌شود؛ ما می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم و برنامه‌های خود را که سلیقه مخاطب را در دست می‌گیرد توسعه و پرورش دهیم.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های اصفهان استفاده شود، زیرا همیشه شهر ما در تاریخ نقش فرهنگی زیادی را برای کشورمان ایفا کرده است، فرهنگ اصفهان از دیرباز تأثیر زیادی بر دیگر کشورها گذاشته است و در زمان‌های دور اشعار شعرای فارسی زبان بسیار پرورش داده می‌شد.‌

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه "در دیپلماسی شهری سعی داریم کالاهای بومی را جهانی کنیم"، افزود: اگر جنبه‌های فرهنگی از جمله صنایع دستی را در چارچوب مرزهای خود قرار دهیم درخت فعالیت فرهنگی اصفهان خشک می‌شود؛ باید در ابعاد بین‌المللی مشخص‌تر کار کنیم تا نتیجه خوبی برای شهرمان کسب کنیم.

اصفهان اولین شهر حاضر در نمایشگاه شانگهای چین

عیدی اضافه کرد: حضور اصفهان به عنوان تنها شهر ایران در نمایشگاه شانگهای چین یکی از اقدامات مفید ما بود، این نمایشگاه توسط رئیس جمهور چین افتتاح شد و اصفهان با ایجاد یک غرفه توانست صنایع دستی شهر را به نمایش عموم بگذارد که این کار بازتاب زیادی داشت. تلاش داشتیم با شرکت در این نمایشگاه هزینه‌های تعاملی و اقتصادی را پایین بیاوریم که در این امر نیز موفق بودیم.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه از تمبر اصفهان رونمایی شد، گفت: صد کشور در این نمایشگاه شرکت داشتند و حضور اصفهان باعث شد ارتباطات خوبی با دیگر کشورهای حاضر در این نمایشگاه کسب کند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: اصفهان یک شهر اسطوره‌ای و تاریخی است و در فضای پیش تاریخی همیشه فرهنگ و تمدن این شهر مشخص بوده است. با توجه به اسناد موجود روز اصفهان یکم آذر ماه شناخته شده است و ما به همین مناسبت از ۲۵ آبان تا ۱ آذر را هفته نکوداشت اصفهان نامگذاری کرده‌ایم.

عیدی با اشاره به اینکه سعی داریم در شورای شهر روز کمال اسماعیل را ثبت کنیم، افزود: دولت صفوی با خلاقیت هنری که داشت توانست به نماد اصفهان معنای وسیع‌تری بدهد تا اکنون نگاه نجومی‌تری به آن بشود. در سال ۹۷ برنامه خوبی در میدان نقش جهان برگزار کردیم که از مسئولین شهرهار خواهرخوانده‌ و سفیران دیگر کشورها دعوت شد و شاهد اجرای یک برنامه خوب بودیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین ناآرامی‌های سال گذشته، نتوانستیم در دو سال اخیر چنین برنامه‌هایی را ارائه کنیم.

حماسه ۲۵ آبان نشانه قدرت جوانان اصفهان است

وی با اشاره به روز حماسه و ایثار اصفهان (۲۵ آبان‌ماه) توضیح داد: روز ۲۵ آبان نشانه قدرت جوانان اصفهان است و شاهد بودیم که با ایثار این جوانان مرزهای ایران از تجاوز دشمنان در امان بود. سال ۱۳۶۱ شهدای زیادی تشییع شدند و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شدند و همان روز نیز خانواده‌ها تعداد زیادی فرزندان خود را برای دفاع به مرزها بدرقه کردند. هر نوع ایثار مشخصه اصفهان است و این شهر همیشه از مرزهای ایران، هویت دینی و مذهبی خود دفاع کرده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: در اردیبهشت ماه (هفته فرهنگی اصفهان) رویکرد گردشگری و در آبان ماه هفته نکوداشت اصفهان را داریم که از ۲۵ آبان الی یکم آذرماه برنامه‌های متنوعی اجرامی‌شود، حماسه ۲۵ آبان نیز جزء روزهای مهم برای شهر اصفهان است و این سه واقعه با یکدیگر ارتباط دارند. سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و ۱۵ منطقه شهری با مشارکت‌های حوزه‌های مدنی برنامه‌ریزی‌هایی کردند  تا در این هفته شاهد اجرای برنامه‌های گوناگونی باشیم.

عیدی تصریح کرد: شهرداری منطقه ۷ در رابطه با معرفی این حماسه فعالیت‌های خوبی کرد و در منطقه خود نمادهای زیادی از شهدا نصب کرد. در تمام شهر نیز بیلبوردهای مناسب با این رویداد نصب شد.

برنامه‌ها به صورت مجازی و میدانی برگزار می‌شود

عیدی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا باید فعالیت‌های خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهیم، افزود: باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم که یکی از این موضوعات برپایی فرهنگسراهای مجازی بود که توانستنیم برنامه‌های زیادی را در آن اجرا کنیم. در حوزه‌های مجازی فضاهای پرمخاطبی داریم که این اتفاق باعث شده که در ارتقای فرهنگ شهر توقفی نداشته باشیم، برنامه‌هایی که در نظر داریم باید با توجه به دستورات بهداشتی برگزار شود. ۹۹ برنامه مختلف داریم که در دو بخش مجازی و میدانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق شهری برنامه‌هایی اجرا می‌شود که به هویت‌های محلات اصفهان اشاره می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا مردم با محله‌های مختلف شهر آشنایی پیدا کنند. ویژه برنامه‌ای در موزه هنرهای معاصر داریم که عرضه کننده محصولات فرهنگی است این رویداد یکسال به طول انجامید و ۲۵ عنوان با صد و پنجاه اثر شب گذشته توسط شهردار اصفهان رونمایی شد، امشب نیز از محصولات گردشگری رونمایی می‌شود و نقشه گردشگری بازار اصفهان که به زیبایی طراحی شده ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تمامی این ۹۹ برنامه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود، اضافه کرد: سندهای پر افتخاری در تاریخ شهرمان وجود دارد که می‌توان به ۲۵ آبان ۱۳۶۱ اشاره کرد. اجرای برنامه‌ای تحت عنوان شاهد و ناظر را در نظر داریم و مکانی که برای آن در نظر گرفته شده است تذکری به حوزه اجرایی می‌دهد تا متوجه شویم میراث‌دار چه کسانی هستیم. به مناسبت این حماسه نمادهایی از شهدای اصفهان در پل‌های آذر، فلزی و غدیر قرار داده خواهد شد. گالری شهری به روز حماسه و ایثار و فعالیت‌های شهری اشاره می‌کند.

عیدی درباره دیگر ویژه برنامه‌های روز نکوداشت اصفهان، گفت: بسته‌ای داریم که با تبریک شهردار برای شهرهای خواهرخوانده‌ ارسال می‌شود و موضوع اصلی آن صنایع دستی شهر و کرونا است. یکی از اقدامات دیگر اضافه شدن اصفهان به شهر دوستدار سالمند است که این کار باعث شد اصفهان در سطح جهانی بیشتر شناخته شود. در حوزه ساماندهی حاشیه‌نشینی نیز یک فعالیت خوبی داشتیم و راهکارهایی را ارائه دادیم و در وزارت کشور تحسین شدیم، امیدوارم این تلاش‌ها بیشتر شود و عملکرد شهرداری مورد قبول شهروندان اصفهانی قرار بگیرد.

کد خبر 455820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.