کابینه جو بایدن چگونه بسته می‌شود؟

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، این سوال در ذهن مردم جهان شکل گرفته است که سیاست‌های کلی چهل‌وششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده در زمینه‌های مختلف بر چه محورهایی استوار بوده و احتمال حضور کدام چهره‌های سیاسی و اقتصادی در کابینه وی وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آغاز روزشمار فعالیتش به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون کابینه احتمالی وی مطرح شده است. در این میان با توجه به چالش‌های فعلی واشنگتن مانند شیوع ویروس کرونا و بازسازی خسارات اقتصادی ناشی از تبعات آن و همچنین انزوای بین‌المللی این کشور در طول چهار سال گذشته، وزرای پیشنهادی بایدن در وزارتخانه‌هایی همچون خزانه‌داری، خدمات بهداشتی و انسانی و سیاست خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شاید مهمترین چالش پیش روی جو بایدن در تشکیل کابینه، مخالفت‌های مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل داده‌اند و ائتلاف دموکرات‌های متمرد باشد. انتظار می‌رود بایدن برای راضی کردن سنا کابینه‌ای تشکیل دهد که چهره‌های ترقی‌خواه، میانه‌رو و حتی چند شخصیت جمهوریخواه در میان آنها حضور داشته باشند.

با توجه به وعده‌های انتخاباتی بایدن مبنی بر برقراری برابری جنسیتی و نژادی به نظر می‌رسد نخستین و محتمل‌ترین گزینه برای سمت وزارت خارجه، سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما است؛ زیرا مقام‌های فعلی و سابق آمریکا معتقدند از آنجایی که ممکن است کرونا و اوضاع نابسامان اقتصادی انرژی زیادی از تیم بایدن در ماه‌های اول فعالیتش صرف کند ممکن است بایدن فردی مانند سوزان رایس را برای هدایت این وزارتخانه انتخاب کند که نیاز چندانی به آموزش برای کار در وزارت خارجه نداشته باشد.

یکی از مهمترین ارکان دولت بایدن فرستاده آمریکا در سازمان ملل است؛ زیرا به نوعی بازتاب دهنده مواضع آمریکا در تمامی زمینه‌ها در حضور دیگر کشورها است. با توجه به آسیبی که به اعتبار ایالات متحده در سال‌های حضور ترامپ در جهان وارد شده، برخی رسانه‌ها از انتخاب هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور به عنوان سیاستمداری کاریزماتیک برای این سمت خبر داده است.

میشل فلورنی نخستین گزینه زن برای وزارت دفاع آمریکا است که بیش از هر فرد دیگری نامش برای این سمت مطرح شده است. وی در دولت اول باراک اوباما معاون وزارت دفاع بود و با توجه به سابقه مدیریتی در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکای جدید» شخصیتی شناخته شده در این عرصه محسوب می‌شود. آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت که جو بایدن ممکن است یک گام تاریخی برداشته و برای اولین بار یک زن را به عنوان وزیر دفاع آمریکا منصوب کند.

بایدن در راه رفع تبعیض جنسیتی

علی امیدی کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد حضور زنان در کابینه بایدن می‌گوید که در طی سال‌های گذشته رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا سعی کرده اند در دوره اول ریاست جمهوری خود به تمامی وعده‌های انتخاباتی‌شان عمل کنند. جو بایدن نیز قصد دارد در دوره اول ریاست جمهوری خود سه وعده اساسی یعنی بهبود روابط بین‌المللی آمریکا، مدیریت کرونا و کاهش تبعیض نژادی و جنسیتی را اجرا کند.

به گفته وی، بایدن در نظر دارد با بکارگیری زنان و رنگین پوست‌ها در بخش‌های مدیریتی آمریکا از هرگونه شکاف نژادی و جنسیتی جلوگیری کند. وی در اولین اقدام خود کاملا هریس را به عنوان معاون اول رئیس جمهور برگزید. بایدن در قدم بعدی سعی دارد وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در دولت اوباما را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل متحده معرفی کند.

به گفته این کارشناس روابط بین الملل، با توجه گمانه زنی رسانه‌های غربی، بایدن می‌خواهد در راستای گسترش حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی و همچنین تحقق اهداف انتخاباتی خود، سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی اوباما را به عنوان وزیر امور خارجه و میشل فلورنوی، معاون وزارت دفاع دولت اوباما را به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که جو بایدن برای اینکه بتواند شعارهای انتخاباتی خود را عملیاتی کند، باید لغزندگی اجتماعی و سیاسی در ایالات متحده را مدیریت کرده و در انتخاب کابینه خود به این نکته توجه داشته باشد که مهمترین عامل پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، مخالفت مردم با سیاست‌های دونالد ترامپ بود؛ بنابراین این موضوع به عنوان یک مؤلفه می‌تواند کار را برای وی سخت کند.

شیوع بیماری کرونا؛ مهم‌ترین چالش بایدن در تشکیل کابینه جدید

رون کلاین یکی از طراحان سیاسی بشمار می‌رود که در زمان دولت اوباما در سال ۲۰۱۴ مسئول پرونده کنترل شیوع بیماری ابولا بود و احتمالاً به عنوان یکی از اولین گزینه‌های بایدن برای پست رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید خواهد بود. معمولاً شخصی که این سمت را در اختیار دارد، در تعیین دستور کار رئیس جمهور، اولویت‌های سیاسی و فعالیت‌های روزمره نقش زیادی دارد.

از نامزدهای پست‌های مهم در دولت آینده بایدن می‌توان به سدریک ریچموند، نماینده کنگره از لوئیزیانا و اریک گارستی، شهردار لس‌آنجلس که در مدیریت کارزار انتخاباتی بایدن نقش بسزایی داشته، اشاره کرد.

از آنجا که اولین اولویت بایدن مهار شیوع ویروس کرونا است، متعهد شد که از آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده که با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درگیر شد، بخواهد در این سمت باقی بماند. در جریان مبارزات انتخاباتی، بایدن اغلب اظهارات مربوط به اپیدمی را به ویوک مورت، جراح ارشد سابق ارجاع می‌داد که انتظار می‌رود نقشی در مدیریت داشته باشد.

یکی از مهمترین اولویت‌های بایدن پس از مهار شیوع کرونا، بهبود وضع اقتصاد آمریکا و اجرای طرح‌های اقتصادی مهم است. وی دارای مجموعه‌ای از صلاحیت‌ها برای تعیین مدیران نهادهای مهم و برجسته اقتصادی آمریکا از جمله وزیر خزانه داری است که باید مسئولان آن را تعیین کند.

برای پست  وزارت خزانه داری نیز احتمالاً از شخصیت‌هایی مانند لیل برنارد، سارا یلو راسکین معاون سابق وزارت خزانه داری و الیزابت وارن که دارای سوابق کارشناسی امور مالی است، استفاده خواهد شد. البته برای تعیین مسئولان این نهاد باید اول موافقت مجلس سنای آمریکا را جلب کرد.

انتظار می‌رود که بایدن از برخی مشاوران اقتصادی خود مانند جارد برنشتاین و بن هریس که مدت‌ها با وی در کاخ سفید بوده و اخیراً در کارزار انتخاباتی‌اش سهم داشته، برای پست‌های مهم اقتصادی استفاده کند.

علی امیدی در مورد چالش جو بایدن برای مقابله با بیماری کرونا می‌گوید که جو بایدن در نظر دارد با به کار گیری سامانه اوباماکر، واکنس بیماری کرونا را بین مردم آمریکا پخش کند و به همین دلیل میشل لوجان گریشام، فرماندار ایالت نیومکزیکو را به عنوان وزیر بهداشت و خدمات انسانی معرفی خواهد کرد.

به گفته وی، آخرین انتخابات اعضای مجلس سنا در ایالت جورجیا ماه ژانویه برگزار می‌شود و در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند دو کرسی این ایالت را به دست آوردند می‌توانند اکثریت سنا را به دست بگیرند و راه را بر چینش کابینه بایدن هموار کنند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که مجلس سنا با وزرای پیشنهادی رئیس جمهور مخالفت جدی نمی‌کند، اما تنها در صورتی که شخصیتی جنجالی مانند جان بولتون معرفی شود، با مخالفت مجلس روبرو خواهد شد.

مهدی مطهرنیا معتقد است که مهمترین چالش بایدن مبارزه با شیوع بیماری کرونا و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن است؛ همچنین مسائل و اصطکاک اجتماعی با فضای سیاسی در آمریکا از مهمترین اولویت‌های جو بایدن در ایالات متحده است.

اوباما با ورود به کابینه بایدن به سیاست باز می‌گردد؟

بسیاری گمانه زنی‌ها در مورد کابینه احتمالی جو بایدن، راه یافتن افرادی به کاخ سفید است که رابطه نزدیکی با اوباما و دولت وی داشته اند؛ البته بایدن ۹ دوره پیاپی و به مدت ۳۶ سال سناتور ایالت دلاویر بود و سپس برای ۸ سال معاون رئیس‌جمهور باراک اوباما شد و بی‌دلیل نیست که چپ‌گرایان حزب دموکرات و حامیانشان از رئیس جمهور منتخب انتظار ورود به کاخ سفید راه داشته باشند.

با این تحلیل، کاخ سفید بایدن و کابینه وی احتمالاً به روابطش با دولت اوباما وابسته باشد از جمله نهادگرایانی که مورد علاقه دموکرات‌های میانه‌رو هستند. اما همانطور که بایدن در پاسخ به مسائل پاندمی کرونا در ماه‌های اخیر سیاست خود را به جناح چپ متمایل کرده، به همین ترتیب از جناح چپ و پیشرو حزب مشورت می‌گیرد.

البته یکی دیگر از کسانی که بایدن باید در جناح چپ از وجود آن استفاده کند، برنی سندرز خواهد بود که به همراه باراک اوباما، نقش بسزایی در پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ داشت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بایدن با انتصاب برنی سندرز به عنوان وزیر کار ممکن است همه را غافلگیر کند؛ انتصابی که به لحاظ سیاسی ریسک زیادی دارد.

نام‌های مایکل مورل و آوریل هاینز، دو مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا به عنوان رقبای اصلی برای تصدی پست ریاست اطلاعات ملی آمریکا (CIA) نیز مطرح شده است. جو بایدن مدت‌هاست یک حلقه باریک از مشاوران را در کنار خود نگه داشته است. آنها اغلب از اعضای خانواده و مدیران دفترش در دوران تصدی معاونت ریاست جمهوری در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما هستند. مهم‌ترین این مشاوران رون کلاین، استیو ریکیتی و بوریس رید هستند.

مهدی مطهرنیا در مورد نقش اوباما و برنی سندرز در کابینه دولت آینده بایدن، معتقد است: بایدن پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را مدیون باراک اوباما و دموکرات‌ها است؛ زیرا اوباما تمام توان خود را برای پیروزی جو بایدن بکار گرفت.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، بعید نیست برخی از وزرای کابینه‌ باراک اوباما در تیم جو بایدن قرار بگیرند؛ همانطوری که برخی دموکرات‌ها در انتخابات درون حزبی، بنا بر توصیه اوباما از بایدن حمایت کردند.

علی امیدی معتقد است، در حالی که برخی گمانه زنی‌ها از حضور خود باراک اوباما در کابینه بایدن خبر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد وی تنها به عنوان یک مشاور غیر رسمی در دولت جو بایدن فعالیت کند.

کد خبر 455673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    الان همه جا تبعیض علیه مردان است بس کنید دیگر خسته شدیم هی حقوق زن حقوق زن حقوق زن