ویژگی‌های موزه دفاع مقدس اصفهان منحصر به فرد است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه ویژگی‌های موزه دفاع مقدس اصفهان منحصر به فرد است، گفت: از ویژگی مهم موزه دفاع مقدس اصفهان این است که قابلیت به‌روزرسانی و تنوع بخشی محتوا دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار مجتبی شیروانیان، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان امروز (یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه) در یکصد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورا ضمن بزرگداشت ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار اصفهان، اظهار کرد: یکی از اهداف عملیات محرم تسلط بر شهر العماره عراق بود، تا بتوانیم در شرایطی که بسیاری از نقاط کشور در دست دشمن بود برگ برنده‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به عملیات محرم، افزود: در این عملیات شناسایی‌ها انجام شد یگان‌ها سازماندهی شدند که اکثر این یگان‌ها از استان اصفهان بودند. در قالب تیپ‌های امام حسین، نجف اشرف و گروه توپخانه و همچنین ارتش نیز همکاری داشت. در منطقه بالادستی رودخانه‌ای وجود داشت و سد خاک جهت جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی به دست ایثارگران در جهاد سازندگی ساخته شده بود. تا دو شب مانده به روز عملیات آب در آن منطقه تا مچ پا بود، اما شبی که عملیات آغاز شد بارندگی شدیدی اتفاق افتاد و منجر به این شد تا حجم زیادی از آب پشت سد خاکی جمع شود.

شیروانیان ادامه داد: در حالی که رزمندگان در حال ادامه عملیات بودند و باید از رودخانه رد می‌شدند، این سد خاکی شکست و تعدادی از رزمندگان گرفتار آبگرفتگی شدند و به درجه شهادت نائل شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان درباره ویژگی عملیات محرم گفت: یکی از نکات مهم و مثبت در این عملیات که می‌توان به آن اشاره کرد، ولایت مداری و ولایت پذیری رزمندگانمان است، زیرا علی‌رغم شرایط سخت جوی، زمانی که دستور مبنی بر ادامه عملیات از قرارگاه صادر شد، رزمندگان ادامه دادند و تعدادی از آن‌ها به شهادت رسیدند.

وی ضمن تاکید بر نگه داشتن یادبود ٣٧٠ شهید اصفهان در عملیات محرم و حفظ و ادامه آرمان‌های امام راحل و شهدا، تاکید کرد: باید همگی در راستای زنده نگه داشتن روز حماسه و ایثار اصفهانی‌ها تلاش کنیم و در ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت کوشا باشیم. همه آن‌هایی که از ملت ایران زخم خورده‌اند، دریافتند که ثمره این اتحاد ادامه راه شهدا بوده است.

شرایط بهره برداری ملی از موزه دفاع مقدس اصفهان فراهم نشده است

شیروانیان درباره مراکز فرهنگی دفاع مقدس توضیح داد: پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس در ایران قرار شد تا در هر استانی که ظرفیت آن وجود دارد، مجموعه‌های فرهنگی در حوزه دفاع مقدس افتتاح شده و فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل‌های بعدی منتقل کنند. ساخت موزه دفاع مقدس اصفهان از سال ۱۳۷۶ برنامه‌ریزی شد و تا امروز حدود ٢٣ سال است که این موزه به عنوان یک مرکز فرهنگی فعالیت دارد.

وی ضمن تشکر از مسئولان شهری و شورای شهر اصفهان، تاکید کرد: آنطور که باید شرایط مناسب برای بهره برداری ملی از این مجموعه فراهم نشده است و مسئولان باید بار دیگر با پیگیری کمک کنند تا این مجموعه از همه جوانب تکمیل شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با توجه به سابقه استان اصفهان در فرهنگ ایثار و شهادت، باید مجموعه باغ موزه دفاع مقدس اصفهان در دهه ۱۳۷۰ تکمیل و به بهره برداری می‌رسید، اما با توجه به محدودیت‌های اقتصادی به تأخیر افتاده که با کمک شهرداری، استانداری و شورا این بهره برداری کلی این مرکز نیز به زودی انجام خواهد شد.

شیروانیان با بیان اینکه ویژگی‌هایی که موزه دفاع مقدس اصفهان دارد منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: از ویژگی مهم موزه دفاع مقدس اصفهان این است که قابلیت به‌روزرسانی و تنوع بخشی محتوا دارد. این در حالی است که موزه‌های دیگر کشور پس از تکمیل ساخت مکان موزه ادوات جنگی، سردیس‌ها، تندیس‌ها و یاد بودها را نصب کرده‌اند که برای مخاطب پس از چند بار بازدید تکراری و خسته کننده خواهد بود.

آسیب شناسی موزه دفاع مقدس اصفهان به دست کارشناسان

وی با اشاره به زیر ساخت جدید موزه اصفهان تاکید کرد: موزه اصفهان بر خلاف موزه‌های دیگر کشور به دست مشاوران با تجربه آسیب شناسی شد و با تصویب طرحی به کمک مدیریت شهری، امام جمعه، استاندار و رئیس شورا شهر تصمیم بر این شد تا ساختار الکترونیکی و تنوع پذیر و به روزرسانی شده به این موزه بدهیم که برای بازدیدکنندگان در همه سال‌ها جدید و آموزشی باشد و بازدید از این مجموعه برای مخاطب خسته کننده و تکراری نباشد.

شیروانیان افزود: بخش بزرگی از به‌روزرسانی موزه انجام شده که اگر قرار بود در شرایط اقتصادی امروز محاسبه شود باید ۱۵۰ میلیارد تومان صرف تکمیل این پروژه می‌شد؛ اما در حال حاضر حدود ۲۴ میلیارد که به کمک سازمان برنامه و بودجه، فولاد مبارکه، سپاه و ارتش جذب شده و ٩ میلیارد و ششصد میلیون آن نیز مصوبه شورای شهر اصفهان رسیده است که این مبلغ از سال ٨٣ تا ٩٨ اختصاص داده شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطر نشان کرد: این مجموعه راه، فرهنگ و آرمان شهدا و دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهد و حیف است در این شرایط اقتصادی از فعالیت بازبماند؛ از مدیران شهری و رئیس شورای شهر اصفهان می‌خواهیم تا با کمک‌های خود به تکمیل آخرین بخش‌های این مجموعه کمک کنند.

کد خبر 455532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.