مراجعه دیرهنگام دلیل افزایش مرگ ومیر مبتلایان کرونا است

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مراکز درمانی استان اصفهان حداقل به دو هزار کپسول ۴۰ لیتری و ۲۵۰ دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارند، باید برای تامین نیازهای بیمارستان‌ها و کادر درمانی مردم در نذر سلامت مشارکت همگانی داشته باشند.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان به اینکه در روزهای اول شیوع بیماری کرونا تصور می‌کردیم این وضعیت تا یکی دو ماه ادامه داشته باشد، اما روز به روز شیوع بیماری شدت بیشتری گرفت و بار سنگینی بر دوش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذاشت، شیوع ویروس کرونا علاوه بر فشار مضاعفی که بر کارکنان بهداشت و درمان استان تحمیل کرده است، از لحاظ مالی نیز دانشگاه علوم پزشکی را تحت فشار قرار داده است.

وی با توضیح اینکه در حال حاضر هزینه سنگینی صرف تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها می‌شود، تصریح کرد: هر هفته حدود پنج میلیارد تومان هزینه تأمین وسایل حفاظتی برای کارکنان درمانی است، بسیاری از درآمدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این دوران کاهش یافته است، چرا که بسیاری از بیمارستان‌ها در این شرایط تنها بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند و با اشغال تخت‌های بیمارستانی اعمال جراحی و مراجعات افراد و درآمد بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافته است.

راه‌اندازی پویش نذر سلامت از مصوبات ستاد استانی کروناست

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات ستاد مقابله با کرونا استان راه‌اندازی پویش نذر سلامت برای تقویت بخش بهداشت و درمان با استفاده از ظرفیت خیران است و در استان این وظیفه به مجمع خیرین بهداشت و سلامت امام هادی (ع) استان اصفهان واگذار شده است، خیران می‌توانند کمک‌های خود در بخش‌های مختلف از جمله تأمین لباس‌های محافظتی، اقلام غذایی برای بیماران و کادر بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی از طریق مجمع خیرین بهداشت و سلامت امام هادی (ع) اهدا کنند.

وی در خصوص وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ و بیمارستان‌ها، گفت: وضعیت حاد بیماری روز به روز در حال شدت گرفتن است و تعداد افراد بیشتری به تخت‌های بستری بیمارستان‌ها نیاز پیدا می‌کنند، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نیز محدود است و باید دنبال راهکاری پیش‌بینی شده باشیم تا افرادی که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و خطر بیماری برای آن‌ها کمتر است، با تأمین کپسول و دستگاه‌های اکسیژن ساز در منزل بستری شوند و از این طریق کمی از بار فشار بر کادر درمان و بیمارستان‌ها کاهش یابد.

حیدری با اشاره به هزینه زیاد کپسول و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و موقتی بودن استفاده این دستگاه‌ها برای بیماران، اضافه کرد: اگر افراد بتواند این دستگاه‌ها را به مجمع خیرین بهداشت و سلامت امام هادی (ع) هدیه کنند می‌توانیم به صورت امانت در اختیار بیماران قرار دهیم تا در این دوران فشار مضاعفی بابت تهیه این دستگاه‌ها بر بیماران تحمیل نشود.

لزوم کمک خیران و شهروندان در تأمین تجهیزات درمانی بیماران

وی با توضیح اینکه شهروندان می‌توانند برای مشارکت در تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران به صورت متمرکز و از طریق مجمع خیران بهداشت و سلامت امام هادی (ع) در این امر خداپسندانه مشارکت کنند، گفت: با مشارکت خیران تجهیزات خریداری شده از طریق بیمارستان‌ها بین بیمارانی که امکان مرخص شدن آن‌ها از بیمارستان وجود دارد یا بیماران نیازمند به این تجهیزات توزیع خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در مرحله اول حدود دو هزار کپسول ۴۰ لیتری و ۲۵۰ دستگاه اکسیژن ساز نیاز داریم، اضافه کرد: دستگاه‌های مانومتر، پالس اکسیمتر، اکسیژن سنج و دستگاه‌های بای پپ از دیگر تجهیزات مورد نیاز است، همچنین می‌توان بعضی از تخت‌های معمولی بیمارستان‌ها را برای تأمین اکسیژن بیماران مجهز کرد، دانشگاه امکان فراهم کردن برخی تجهیزات را ندارد و مردم باید به میدان بیایند.

وی افزود: ممکن است برخی افراد در گذشته بیماری داشته و دستگاه‌هایی مانند کپسول اکسیژن تهیه کرده باشند، اکنون در این شرایط می‌توانند این تجهیزات را به صورت امانت در اختیار جبهه سلامت قرار دهند تا بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم، برخی هیئت‌های مذهبی تماس گرفته و دستگاه‌های اکسیژن ساز مورد نیاز را تأمین می‌کنند، با وجود این هنوز نیاز زیادی در استان وجود دارد که تأمین آن در توان مالی دانشگاه علوم پزشکی نیست و مردم می‌توانند با مشارکت در نذر سلامت به یاری بیماران بشتابند.

شکل‌گیری قرارگاه عملیاتی حافظان سلامت با نام شهید سلیمانی در اصفهان‌

حیدری اظهار کرد: تجهیزات پزشکی که با همت مردم تأمین می‌شود به سرعت در اختیار بیمارستان‌هایی قرار می‌گیرد که برای استفاده از این کمک‌ها و خدمت‌رسانی به بیماران لحظه شماری می‌کنند.

وی با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه عملیاتی حافظان سلامت با نام شهید سلیمانی در اصفهان، تصریح کرد: حافظان سلامت در محلات شهر حضور پیدا کرده و از حال مردم مطلع می‌شوند تا اگر بیماری وجود دارد، آموزش و کمک‌های لازم را به وی بدهند تا در صورت نیاز به بیمارستان برود و اگر کپسول اکسیژن و امکاناتی نیاز دارند به دست آن‌ها برسانند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه بیماری در حال گسترش است و باید با همکاری بسیج و گروه‌های مردمی حامی سلامت جلوی گسترش بحران را بگیریم، افزود: باید کمک کنیم تخت‌های بیمارستانی خالی شود تا فرصت خدمات‌رسانی به بیماران بدخیم وجود داشته باشد، از جمله دلایل بالا رفتن میزان مرگ‌ومیر بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست رفتن زمان طلایی درمان است، برخی بیماران وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته است، تلاش می‌کنیم با حضور در منازل مردم وضعیت افراد را به صورت رایگان رصد کنیم.

وی گفت: مردم می‌توانند از طریق #۳۲۲۳*۷۸۰* و همچنین شماره حساب ۱۹۷۹۱۴۵۱۱۳ و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۴۲۷۸۹۱۷۷۳ بانک ملت و شماره حساب ۱۸۱۶۸۰۰۲۸۰۰۱۰ و شماره کارت ۵۸۹۲۱۰۷۰۰۰۲۴۹۶۱۸ بانک سپه به نام مجمع خیرین بهداشت و سلامت امام هادی (ع) در امر خداپسندانه نذر سلامت مشارکت کنند.

حیدری با اشاره به اولویت‌بندی نیازهای مراکز درمانی، اضافه کرد: تجهیزات لازم بر اساس اولویت و نیازهای مراکز درمانی از شرکت‌های معتبر به صورت انبوه و با قیمت مناسب‌تر خریداری شده و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

کد خبر 455518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.