تاخت و تاز کرونا در سینما

فرزند پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ، اعلام کرده که بیماری پدرش جدی است و باید دعا کرد؛ اما این بازیگر تنها چهره‌ای نیست که به ویروس کرونا مبتلا شده و به نظر می‌رسد صحنه‌های فیلمبرداری فضای خوبی برای تاخت و تاز کرونا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به ۹ ماه است که از اعلام شروع شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورمان می‌گذرد. پس از یک دوره فروکش کردن شیوع این بیماری در اردیبهشت و خرداد، بار دیگر موج دیگری از شیوع ویروس کرونا سربرآورده و تعداد مبتلایان و جان باختگان این بیماری، به بیشترین حد خود در این ۹ ماه رسیده است.

پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری، لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، راهکارهایی است که در موفقیت مدیریت بحران این بیماری نقش مؤثر دارند. تبلیغ و توصیه برای رعایت این نکات، مدتی است که از رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود. هنرمندان هم گام‌های گوناگونی در این راه برداشته‌اند که در این مورد می‌توان به راه‌اندازی "پویش استفاده از ماسک" اشاره کرد.

اما وضعیت اهالی سینما و تلویزیون، نسبت به دیگر هنرمندان وخیم‌تر است. شرایط کاری آنها به گونه‌ای است که امکان رعایت کامل و بدون نقص همه پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. تعداد زیادی از افراد، در محیط‌های کوچک و عمدتاً سربسته در کنار یکدیگر برای ساعات طولانی مشغول کار هستند. در این میان بازیگران شرایط سخت‌تر و پیچیده‌تری دارند. آنها مجبورند بدون ماسک باشند و در اتاق گریم با فاصله بسیار نزدیک، زیر دست گریمورها بنشینند. اتاق لباس هم چندان شرایط مناسبی برای آنها ندارد و در طول فیلمبرداری نیز نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند.

در این مدت، تعداد زیادی از اهالی و عوامل سینما و تلویزیون به کرونا مبتلا شده‌اند، اما بازیگران بیشتر صاحب رسانه هستند و مبتلا شدن آنها به این بیماری، بازتاب گسترده‌تری دارد. این روزها با اوج شیوع ویروس کرونا، اوضاع وخیم‌تر شده و تعداد بازیگرانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند روز به روز بیشتر می‌شود.

آیا پروژه‌های تصویری باید تعطیل شود؟

این روزها در تهران و برخی از کلانشهرها محدودیت‌های شغلی برقرار شده است اما به نظر می‌رسد هیچ نظارتی بر پروژه‌های تصویری در حال تولید وجود ندارد. اسفند سال گذشته، همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران که با تولید سریال‌های نوروزی و چند فیلم سینمایی همراه بود ستادی در خانه سینما تشکیل شد تا بر وضعیت سلامت اعضای خانه سینما و شاغل در این گروه‌ها نظارت داشته باشد و این پروژه‌ها در همان روزهای موج اول شیوع کرونا تعطیل شدند، اما بعدها فعالیت این ستاد به دلیل اختلاف‌هایی که پیش آمد متوقف شد.

پرس و جو از صنف تهیه کنندگان نشان می‌دهد که ستاد ویژه‌ای مثل گذشته برای نظارت وجود ندارد و فقط به تهیه کننده‌ها توصیه می‌شود که با حضور پزشک به شدت بر رعایت پروتکل‌ها دقت شود، چرا که بیمار شدن حتی یک نفر در گروه به کل یک پروژه و سلامتی دیگران آسیب می‌زند.

بعد از خبر درگذشت کریم اکبری مبارکه، براثر ابتلا به کرونا در سر صحنه فیلمبرداری، فاطمه معتمد آریا، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، نامه‌ای خطاب به دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونا نوشت و خواستار اتخاذ تمهیداتی در خصوص رفع مخاطرات سلامت فعالان در فیلم و سریال‌های در حال فیلمبرداری به ویژه هنرمندان مقابل دوربین که بسیار آسیب پذیر هستند شد.

از سوی دیگر, دکتر ماهر با اشاره به درخواست این ستاد مبنی بر توقف پروژه‌های سینمایی تا اطلاع ثانوی گفت: " از وزارت ارشاد درخواست کردیم که تا اطلاع ثانوی پروژه‌های سینمایی متوقف شود تا زمانی که هم میزان شیوع بیماری کاهش یابد و هم پروتکل خاصی برایشان از سوی معاونت بهداشتی تدوین شود".

اما ناگهان نامه وزیر بهداشت به رئیس سازمان صدا و سیما، مبنی بر تولید سریال‌های جدید با رعایت ضوابط بهداشتی، تعجب همگان را برانگیخت. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این نامه با توجه به ضرورت نیاز شبکه‌های مختلف به تولید برنامه‌ها و سریال‌های سرگرم کننده و ترغیب مردم به ماندن در خانه، بر تولید سریال‌های جدید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و آن را در شرایط کرونا، تأثیرگذار و مهم دانست.

این نامه وزیر بهداشت واکنش بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه را برانگیخت، از جمله مهران احمدی که در صفحه اینستاگرام خود نوشت: جناب آقای وزیر، لطفاً از خودتان و خانواده محترمتان مایه بگذارید و در کارهایی که هیچ تخصصی ندارید اصلاً و ابداً اظهار نظر نفرمایید.

کدام بازیگران به کرونا مبتلا شدند

گلاب آدینه و دخترش نورا هاشمی از جمله اولین هنرمندانی بودند که در فروردین ماه به کرونا مبتلا شدند. نورا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که او و مادرش همه پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه را رعایت کردند و تنها برای خرید ماسک بیرون رفته بودند و احتمالاً همین باعث ابتلایشان شده است.

لیلا بلوکات از جمله بازیگرانی بود که به نوع سخت این بیماری مبتلا شد، به گونه‌ای که برای چند ساعت بینایی خود را از دست داد. او پس از بیمار شدن از مردم درخواست کرد که کرونا را دست کم نگیرند.

یکتا ناصر نیز در پی ابتلای همسرش، منوچهر هادی، به این بیماری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که او هم مبتلا شده است. اما مانند شوهرش، علائم بیماری وی هم خفیف بود و با قرنطینه خانگی بهبود یافت.

پیمان قاسم‌خانی، درست زمانی به کرونا مبتلا شد که شایعه ازدواجش بر سر زبان‌ها بود. اما امیر مهدی ژوله، در انتقاد به شایعه سازان در صفحه اینستاگرام خود یک استوری منتشر کرد و نوشت: در شرایطی که مردم شایعه ازدواج قاسم‌خانی را دست به دست نشر می‌دهند او دارد با بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند.

بهروز بقایی نیز اوایل امسال گرفتار کرونا شد. همسرش اعلام کرد که وی به دلیل حضور در تمرین‌های یک نمایش به این بیماری مبتلا شده است.

کیانوش گرامی از جمله بازیگرانی بود که وارد مراحل سخت این بیماری شد و کارش به بستری شدن در بیمارستان کشید. او نیز در مصاحبه‌ای از مردم خواست تا کرونا را شوخی نگیرند و مثل او و خانواده‌اش گرفتار این بیماری نشوند.

شهره سلطانی نیز از جمله بازیگرانی بود که به نوع سخت و حاد این بیماری مبتلا شد. او در ویدئویی که در اینستاگرامش منتشر کرد، گفت که کرونا را از نوع شدید و طاقت فرسا تجربه کرده است.

بهاره رهنما هم در تابستان به کرونا مبتلا شد. او نیز در صفحه اینستاگرام خود در این باره اطلاع رسانی کرد و نوشت: روز هفتم قرنطینه و روز چهاردهم علائم بیماری کرونا.

لاله اسکندری و کریم اکبر مبارکه نیز سر صحنه فیلمبرداری سریال جشن سربرون به کرونا مبتلا شدند که اکبری مبارکه بر اثر آن جان باخت.

محمد رضا گلزار و نوید محمدزاده نیز در یک روز و به فاصله چند ساعت از ابتلایشان به این بیماری خبر دادند. محمدزاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "کرونا، ببین، من خیلی روزهای سختی گذروندم، این دو هفته ام روش". این دو بازیگر نیز سر صحنه فیلمبرداری به این بیماری مبتلا شدند.

شیوا ابراهیمی با نوع خفیف این بیماری و بدون هیچ گونه علائم خاصی دست و پنجه نرم کرد. محسن تنابنده، دنیا مدنی، سینا مهراد، سپند امیر سلیمانی و بسیاری دیگر از چهره‌های معروف سینما از دیگر بازیگرانی هستند که به این بیماری مبتلا شدند.

امید است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و ستاد مبارزه با کرونا، هر چه زودتر تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ سلامتی اهالی سینما و تلویزیون بیندیشند تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری شود.

کد خبر 455453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.