اهمیت باز طراحی فضاهای عمومی شهری در دوران کرونا

یک دکترای طراحی شهری گفت: کرونا فضاهایی که گروه‌های شهروندی می‌توانند در آن حضور داشته باشد را مورد تهدید قرار داده است اما می‌توان با برنامه ریزی متناسب بستر مناسبی را برای حضور ایمن افراد در محیط‌های شهری فراهم کرد.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیران و برنامه ریزان شهری تلاش می‌کنند با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در نتیجه شیوع کرونا، همچنان امکان حضور افراد در عرصه‌های عمومی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت وجود فضاهای باز شهری، افزود: فضاهای باز شهر جزئی ازعرصه‌های عمومی هستند که شامل خیابان‌ها، میادین، بوستان‌ها و سایر فضاهایی می‌شوند که برای استفاده آزاد و رایگان در اختیار همه شهروندان است.

این دکترای طراحی شهری افزود فضاهای باز و نیمه باز شهری موجب ارتقا تاب آوری شهر می‌شود در حالی که تاکنون کمتر به توسعه کیفی، همینطور توسعه کمی این فضاها پرداخته شده است.

حسینیون با اشاره به همه گیری بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: تلاش بسیاری شهرهای دنیا در این دوران بر این بوده تا افراد بتوانند با حفظ فاصله فیزیکی در سطح شهر تردد کنند و در این راستا بخشی از معبر سواره به عابران پیاده اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: انجام چنین اقداماتی در بازه زمانی کوتاه موجب شده تا افراد به دلیل ترس از بیماری، باریک بودن پیاده روها و نبود امکان رعایت فاصله مناسب از یکدیگر به ناچار از حضور در عرصه عمومی شهر محروم شوند.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: تلاش مدیران و برنامه ریزان شهری این است با وجود محدودیت‌های حاصل از شیوع کرونا همچنان امکان حضور افراد در عرصه‌های عمومی وجود داشته باشد و در این راستا نحوه برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت در شهرها به منظور گسترش فضاهای عمومی در حال تغییر است.

حسینیون ادامه داد: البته این تغییر در طراحی فضاهای شهری نیازمند بسترسازی مناسب است تا این اقدامات در کوتاه‌ترین زمان و به نرم‌ترین شکل ممکن انجام شود.

کد خبر 455365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.