افت قیمت‌ها در بازار پس از انتخابات آمریکا؛ از خودرو تا گوشت قرمز

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاهش قیمت گوشت قرمز و خودرو، پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه سد زاینده‌رود، تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما و ممنوعیت صادرات مرغ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با انتخاب جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، بازار خودروی ایران نیز به این اتفاق بزرگ واکنش نشان داد و منحنی قیمت در آن نزولی شد به طوری که در روزهای ابتدای هفته‌ای که گذشت قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با روزهای قبل از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حدود ۲۵ درصد افت کرد.

در همین رابطه حمید رضا قندی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان به ایمنا، گفت: کاهش قیمت فقط دو سه روز اتفاق افتاد و پس از آن مجدداً برخی نمایشگاه‌های خودرو تهران دوباره قیمت‌ها را به پیش از انتخابات تغییر داده‌اند.

قندی تاکید کرد: وضعیت بازار فقط تحت تأثیر جو روانی ناشی از انتخابات آمریکاست. از ۱۵ روز پیش تا کنون معاملات خودرو در سطح استان اصفهان ۹۰ درصد کاهش یافته و برخی نمایشگاه داران از ۲۰ روز تا یک ماه است که هیچ قراردادی تنظیم نکرده‌اند و رکود بازار خودرو کاملاً مشهود است.

کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در یک هفته اخیر

رئیس شورای تأمین دام کشور، از کاهش ۳۰ هزارتومانی قیمت گوشت قرمز طی یک هفته اخیر خبر داد و گفت: گرانی اخیر در اثر تقاضای کاذب رخ داده است.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده، نیز در این باره گفت: ۷۰ درصد تعیین قیمت محصولات پروتئینی وابسته به قیمت خوراک دام و طیور است. تخصیص نیافتن ارز به نهاده‌های دامی، منجر به افزایش قیمت خوراک دام و طیور و درنهایت افزایش هزینه‌های تولید شده است. این شرایط باعث شکل‌گیری بازار سیاه نهاده‌های دامی شده است و قیمت برخی خوراک دام و طیور در این بازار به پنج برابر رسیده است.

فاضلابی وارد سد زاینده رود نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره ورود فاضلاب چادگان به سد زاینده رود، گفت: تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مربوط به استان همدان بود و هیچ گونه فاضلاب خامی از روستاها، شهر چادگان و فریدون‌شهر وارد سد زاینده رود نمی‌شود زیرا این مناطق سال‌ها است که چاه‌های جذبی دارند.

امینی ادامه داد: اگر آبی از این شهرها و روستاها به زاینده رود وارد می‌شود، آب‌های سطحی است، از سوی دیگر تصفیه خانه بابا شیخعلی پیشرفته است و توان تصفیه دارد و حتی ریز آلاینده‌ها از نیز چک می‌شود؛ همچنین در تصفیه خانه آب اصفهان اوزون کلر استفاده می‌شود و نگرانی برای کیفیت آب وجود ندارد.

تکمیل تصفیه خانه فاضلاب چادگان نیازمند اعتبارات است

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر چادگان ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این تصفیه خانه در صورت تخصیص اعتبارات تکمیل خواهد شد.

آبرسانی سیار ۲۶۹ روستای استان اصفهان

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: سالانه به ۲۶۹ روستا در این استان به صورت دائمی و مقطعی آبرسانی سیار می‌شود.

اکبری افزود: افراد در بسیاری از این روستاها به صورت مقطعی و فصلی ساکن هستند، این تعداد روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیست اما شرکت آب و فاضلاب خدمات آبرسانی را انجام می‌دهد.

هر تصمیمی برای حوضه زاینده‌رود منوط به میزان بارش‌ها است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره وضعیت حوضه زاینده رود، گفت: امسال مهر و آبان بی‌سابقه‌ای به لحاظ خشکسالی داشتیم و هرگونه تصمیم در حوضه زاینده رود منوط به میزان بارش‌ها در این حوضه است.

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه سد زاینده‌رود

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه ۵۰ درصد بتن ریزی پروژه سد زاینده رود انجام شده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال بتن‌ریزی این پروژه به اتمام برسد و در سال ١٤٠٠ با ارتفاع گرفتن سد پروژه آبگیری آغاز شود.

غلامی افزود: مطالعات زیست محیطی پروژه بهشت آباد به صورت کامل انجام شده و تحویل سازمان محیط زیست کشور شده است و با اتمام مطالعات زیست محیطی عملیات اجرایی پروژه بهشت آباد آغاز خواهد شد. پروژه بهشت آباد در سال ٩١ آغاز شد و پس از حفاری ٦٠٠ متر تونل متوقف شد در صورتی که سازمان محیط زیست کشور مطالعات زیست محیطی را تأیید کند قطعاً مقدمات مصوبه شورای عملیات اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: پروژه سد سرداب ٧٠ درصد پیشرفت داشته است و طی این پروژه ٧٠ میلیون مترمکعب آب به حوزه زاینده رود منتقل می‌شود.

تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما

در پی تعیین تکلیف قیمت بلیط هواپیما که طی هفته‌های گذشته روند بررسی آن طولانی شده است، قیمت بلیط برخی پروازهای داخلی افزایش یافت در حالی که قرار بود تا مشخص شدن نتیجه جلسات این اتفاق نیافتد. در این میان عواملی مانند سودجویی برخی چارترکننده‌ها و سایت‌های فروش بلیط هواپیما و تبانی ایرلاین‌ها برای بالا بردن نرخ را مطرح کردند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، اظهار کرد: هماهنگی یا تبانی بین شرکت‌های هواپیمایی برای بالا بردن قیمت بلیط هواپیما وجود ندارد و اگر نرخ بلیط هواپیما در دامنه نرخی تعریف شده بالا یا پایین بیاید طبیعی و مسبوق به سابقه بوده است.

وی تاکید کرد: بر اینکه اگر ایرلاینی قیمت بلیط هواپیما را از سقف مجاز تعیین شده بالاتر فروخته باشد مرتکب تخلف شده و سازمان هواپیمایی می‌تواند با او برخورد کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید بر اینکه سقف قیمتی پروازهای هوایی همچون گذشته است، گفت: برخی همواره اعلام می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما ۱۵۰ درصد رشد داشته که البته این افزایش قیمت اکنون متوقف شده و سقف قیمتی به همان نرخ گذشته بازگشته است.

اسلامی افزود: اکنون به تمامی ایرلاین‌ها اعلام کرده‌ایم که اجازه دهند شرایط متعادل و آرامی ایجاد شود تا بحث کارشناسی انجام و برای قیمت تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

صادرات مرغ ممنوع شد

ستاد تنظیم بازار کشور به منظور کنترل بازار مرغ و جلوگیری از روند افزایشی قیمت آن در توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم بر ممنوعیت صادرات مرغ از اول آبان ماه تا اطلاع ثانوی گرفت.

در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار همچنین مصوب شد با توجه به روند افزایش قیمت گوشت قرمز و درخواست انجمن صنفی گاو داران مبنی بر اختصاص فضای مناسب برای عرضه گوشت گرم (دام سبک و سنگین) با قیمت مناسب، مقرر شد کمیته‌ای با مسئولیت دبیرخانه تنظیم بازار و با حضور نمایندگان سازمان‌های حمایت، میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، اتحادیه و انجمن ذیربط در خصوص در اختیار گذاشتن بارانداز و فضای مناسب توسط سازمان میادین میوه و تره بار جهت عرضه گوشت گرم اقدام شود.

بیش از ۴۰۰ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: در تفاهم نامه همکاری که میان مرکز ملی فرش ایران با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر امضا شده، ارائه خدمات بیمه اجتماعی در خصوص بازنشستگی، پیری از کارافتادگی کلی و فوت مشمولین مورد توافق قرار گرفته است.

رافع افزود: بیش از ۴۰۰ هزار قالیباف و فعال حرف مرتبط در سراسر کشور تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که در سال نخست طرح، قالیبافان فاقد هیچ گونه خدمات و مشمولیت تحت پوشش بیمه‌ای رایگان قرار می‌گیرند.

کد خبر 455095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.