گسترش فرآیند ارزیابی عملکرد برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: فرآیند ارزیابی عملکرد برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ در سال ۱۳۹۸ به صورت گسترده ای انجام شد و کلیه خدمات عمرانی و جاری را تحت پوشش قرار داد.

به گزارش ایمنا، آیدا مهربان با اشاره به پایش برنامه عملیاتی، اظهار کرد: پایش در واقع نظارت، سنجش و ثبت نحوه انجام فعالیت‌ها است، تا از طریق آن برنامه‌ها کنترل شود.

وی افزود: به وسیله پایش، اطلاعاتی برای مقایسه فعالیت‌ها با استانداردها فراهم و با کنترل اطلاعات، نواقص موجود رفع می‌شود؛ از نشانه‌های یک پایش موفق می‌توان به ارتباطات مناسب، گزارش دهی و گزارش گیری به موقع و دقیق اشاره کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد به مهم‌ترین اهداف پایش برنامه عملیاتی ۱۳۹۷-۱۴۰۰ شهرداری مشهد اشاره و تصریح کرد: ایجاد وحدت و یکپارچگی در پایش عملکرد برنامه میان مدت و سالانه شهرداری مشهد در تمامی واحدهای ستادی، مناطق و سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته، ارزیابی مستمر و مؤثر عملکرد شهرداری با رویکردی جامع نگر، به کارگیری حداکثری ظرفیت‌ها و منابع شهرداری در استقرار فرآیندهای برنامه و ایجاد یکپارچگی میان حوزه‌های متولی در راستای تحقق حداکثری برنامه‌ها از مهم‌ترین اهداف پایش برنامه عملیاتی است.

مهربان با اشاره به اینکه بعد از پایش برنامه عملیاتی، فرآیند ارزیابی عملکرد برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۸ هم زمان با بازنگری این برنامه انجام شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری برای ارزیابی برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ کمیته‌ای با نام کمیته «رصد و عملیاتی سازی برنامه میان مدت» با چهار کارگروه ذیل این کمیته شامل کارگروه ارزیابی پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، کارگروه ارزیابی پروژه‌های اعتبارات هزینه‌ای فعالیت‌های جاری و کارگروه ارزیابی شاخص‌های کیفی و کارگروه ارزیابی شاخص‌های کمی تشکیل شده است.

وی در خصوص مهم‌ترین وظایف هریک از کارگروه‌های کمیته رصد و عملیاتی سازی برنامه میان مدت، ادامه داد: کارگروه ارزیابی پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای؛ مسئول بررسی رعایت مفاد موافقتنامه مبادله شده نظیر انطباق نام، ماهیت، اعتبار، حجم، اقلام تحویل شدنی، برنامه زمانبندی، رعایت پیش نیازها، قرارداد، ضوابط ابلاغی شورای شهر، حجم نهایی خدمت، ارتباط پروژه با ارکان برنامه را دارد که پس از اتمام سال مالی از طریق سامانه‌های «مبصا»، «EPM»، «سیبنا» و سایر سامانه‌های تخصصی گزارشات سالانه را ارائه می‌دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: کارگروه ارزیابی پروژه‌های اعتبارات هزینه‌ای فعالیت‌های جاری نیز مسئولیت بررسی فعالیت‌های جاری انجام شده و اعتبارات هزینه شده از لحاظ محرک‌های منبعی (منابع انسانی، خودرو، فضای در اختیار و …)، هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های سربار، بهای تمام شده فعالیت‌ها، بهای تمام شده خدمت، حجم سالانه خدمت، ضوابط ابلاغی شورای شهر، ارتباط فعالیت با ارکان برنامه را دارد که پس از اتمام سال مالی از طریق سامانه‌های «الماس» و «سیبنا» گزارش به صورت سالانه ارائه می‌شود.

مهربان با اشاره به وظایف مهم کارگروه‌های ارزیابی شاخص‌های کیفی و کمّی، اظهار کرد: کارگروه ارزیابی شاخص‌های کیفی مسئول بررسی عملکرد شاخص‌ها و متغیرهای کیفی اعم از کیفیت سنجی، نظرسنجی، مطالعاتی و طرح آماری به لحاظ انطباق عملکرد با اهداف پیش بینی شده، روایی و پایایی گویه ها، حجم نمونه، دوره‌های برداشت بوده و از طریق سامانه‌های «سینا» و «BI» گزارش به صورت سالانه ارائه می‌دهد.

وی افزود: کارگروه ارزیابی شاخص‌های کمی نیز مسئول بررسی عملکرد شاخص‌های ثبتی از لحاظ انطباق با اهداف از پیش تعیین شده، صحت عملکرد و اتصال صحیح داشبورد BI به سامانه‌های تخصصی پس از اتمام سال مالی و همچنین بررسی عملکرد شاخص‌های غیر ثبتی از لحاظ انطباق با اهداف از پیش تعیین شده و صحت عملکرد پس از اتمام سال مالی، ثبتی سازی شاخص‌های غیر ثبتی و ارائه گزارشات سالانه را دارد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: همانطور که درگیر فرآیند ارزیابی هستیم، شاخص‌های برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ برای سال ۱۳۹۸ در قالب سامانه BI ارزیابی شده و با توجه به اینکه سامانه BI متصل به سامانه‌های مختلف شهرداری است، مبنای اصلی برای ارزیابی سال ۱۳۹۸ برنامه عملیاتی حذف کلیه اطلاعات دستی و استفاده از برداشت سیستمی است.

شایان ذکر است که برنامه عملیاتی میان مدت ۱۴۰۰-۱۳۹۷ به عنوان چهارمین برنامه عملیاتی تدوین شده در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ شهر مشهد در مهر ماه سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید.

کد خبر 455023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.