رقابت‌پذیری، رکن مهم توسعه شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: امروز عرصه‌ای به نام "رقابت" برای شهرها باز شده است و این رقابت در به دست آوردن بیشترین توجه، بیشترین سرمایه اقتصادی یا غیر اقتصادی و بیشترین مزیت‌های حضور طبقه‌های خلاق و صنایع خلاق و کارآفرین است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از محمل‌های اصلی توسعه جوامع را باید در شهر جست جو کرد، اظهار کرد: زمانی که بیشتر از نیمی از جمعیت دنیا به یک روایت و به روایتی دیگر در حدود ۷۰ درصد ساکنان کره زمین را ساکنان شهرها تشکیل می‌دهد، نشان دهنده آن است که ما با مقوله‌ای کاملاً فراگیر به اسم شهر و شهرنشین روبرو هستیم.

وی افزود: بخش اعظم جامعه جهانی امروزه ساکن شهرها هستند و با فرصت‌ها و تهدیدهای این زیستگاه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش قابل توجهی از جامعه جهانی از مواهب و مضرات بودن در شهرها برخوردار می‌شوند.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر سیاستمداران و مدیران شهری باید بدانند توجه به این موضوع نباید تنها در سطح محلی باشد، خاطرنشان کرد: قطعاً امروزه چالش‌های زیست محیطی که شهرها به آن دچار هستند را نمی‌توان محدود به یک یا چند شهر کرد بلکه جامعه شهری جهان با آلودگی‌های زیست محیطی دست به گریبان است.

شبانی تاکید کرد: تغییرات اقلیمی تنها محدود به جغرافیای یک کشور نیست بلکه همه با آن درگیر هستند و تمرکز سرمایه، تمرکز جریان اطلاعات، تمرکز تجارت جهانی قطعاً در شهرها است و بسیاری از این شهرهای بزرگ تعیین کننده شاخص‌های اقتصادی در کل دنیا هستند.

وی عنوان کرد: اگر ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته می‌توانستیم جزایر شهری پراکنده‌ای را در کل دنیا تصور کنیم که هرکدام برای خود برنامه، چشم‌انداز و رسالتی را قائل بودند، امروز دیگر جامعه جهانی شهرها کاملاً تبدیل به یک جامعه به هم پیوسته شده است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: امروز عرصه‌ای به نام "رقابت" برای شهرها باز شده است و این رقابت در به دست آوردن بیشترین توجه، بیشترین سرمایه اقتصادی یا غیر اقتصادی و بیشترین مزیت‌های حضور طبقه‌های خلاق و صنایع خلاق و کارآفرین است و اگر شهرها خودشان را برای چنین بستر توسعه‌ای مهیا نکنند، دچار عقب افتادگی می‌شوند.

کد خبر 455019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.