چرا افراد کوتاه قد باید بیش از ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند؟

به گفته محققان زمانی که فرد بلند قدی سرفه کند، افراد کوتاه‌ قد مانند کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض آلوده شدن به ویروس قرار می‌گیرند، زیرا صورت این افراد در مسیر سقوط قطرات تنفسی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد قطرات تنفسی ناشی از سرفه کردن که ممکن است بیش از دو متر جابه‌جا شود، حاوی مقدار کافی ویروس کووید -۱۹ برای آلوده کردن دیگران است. مقامات بهداشت عمومی پیش از این از افراد خواسته بود در دوران همه‌گیری بیماری کرونا فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) به تازگی اعلام کرده که ممکن است رعایت فاصله فیزیکی دو متری از دیگران به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی نباشد.

گروهی از محققان به منظور بررسی فاصله‌ای که در آن قطرات تنفسی ناشی از سرفه کردن می‌توانند جابه‌جا شوند، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها متوجه شدند زمانی که فردی در فاصله یک متری سرفه شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرد، ۶۵ درصد قطرات تنفسی ناشی از سرفه کردن وارد بدن او می‌شود. بیشتر این قطرات تنفسی که سنگین و مرطوب است پس از سرفه یا عطسه کردن فرد روی زمین می‌افتد. محققان معتقد هستند این قطرات تنفسی بار ویروسی زیادی دارند.

زمانی که فاصله اجتماعی با کسی که سرفه می‌کند دو متر باشد، قطرات تنفسی کمتری به فرد دیگر منتقل می‌شود. البته با وجود این هنوز هم سرفه حاوی مقدار کافی ویروس برای بیمار کردن دیگران است. قطرات تنفسی خارج شده از دهان و بینی فردی که سرفه می‌کند به سمت پایین حرکت کرده و به بدن فرد دیگر منتقل می‌شود. محققان معتقد هستند که افراد این ذرات را به صورت مستقیم استنشاق نمی‌کنند، اما ممکن است این قطرات تنفسی روی پوست و لباس آن‌ها قرار بگیرد، سپس این افراد با لمس کردن ذرات و دست زدن به صورت خود، آن‌ها را وارد بدن خود کنند. قطعاً سرفه و عطسه می‌تواند باعث انتقال بیماری باشد، اما در صورتی این اتفاق رخ می‌دهد که دو نفر واقعاً نزدیک یکدیگر باشند تا ویروس از این طریق منتقل شود و مستقیماً وارد چشم، سوراخ بینی یا دهان فرد شود.

قطرات تنفسی بزرگ و سنگین که از دهان و بینی بیمار خارج می‌شود و همچنین قطرات تنفسی بسیار کوچکی که به سرعت در هوا خشک می‌شود، می‌تواند به صورت هوابرد منتقل شود. قطرات بزرگ‌تر دارای مقدار بیشتری ویروس است. ذرات کوچک‌تر که هنگام صحبت کردن از پشت حلق تولید می‌شود، بلافاصله پس از رسیدن به زمین خشک می‌شود و ذرات آن می‌تواند دقیقه‌ها یا حتی ساعت‌ها در هوا معلق بماند. به گفته محققان، زمانی که فرد قد بلندی سرفه کند، افراد قدکوتاه‌تر مانند کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض آلوده شدن به ویروس قرار می‌گیرند، زیرا صورت این افراد در مسیر سقوط قطرات تنفسی قرار دارد. بنابراین توصیه شده است که افراد کوتاه قد بیش از دو متر از دیگران فاصله بگیرند.

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که ذرات تنفسی ناشی از سرفه کردن می‌تواند در یک ابر گاز تا بیش از دو متر جابه‌جا شود. از آنجایی که ذرات تنفسی کوچک‌تر معمولاً با صحبت کردن ایجاد می‌شود و می‌تواند فاصله طولانی‌تری را طی کند، هر فرد باید تا جایی که ممکن است از دیگران فاصله بگیرد. هرچه فاصله فیزیکی فرد با دیگران بیشتر باشد، احتمال انتقال ویروس کمتر خواهد بود. بر اساس دستورالعمل‌های اعلام شده سازمان CDC، افراد باید علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی، دیگر قوانین پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها و محدود کردن مسافرت‌ها و تعاملات اجتماعی را رعایت کنند تا میزان شیوع بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

کد خبر 454933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.