مبتلا شدن به بیماری کرونا به چه عواملی بستگی دارد؟ 

محققان با بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که احتمال مبتلا شدن افراد به بیماری کرونا به عواملی مانند شرایط آب و هوایی و مقدار ویروس وارد شده به بدن بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان در حال تولید نوعی ماسک تنفسی با قابلیت استفاده مجدد هستند که قادر است ویروس کووید -۱۹ را از بین ببرد. آن‌ها در حال توسعه مدلی هستند که بتواند با استفاده از سرعت تنفس، اندازه قطراتی را که به مناطق آسیب‌پذیر دستگاه تنفسی وارد می‌شوند بررسی کنند. از آنجا که فرد هنگامی به بیماری کرونا مبتلا می‌شود که ویروس کووید -۱۹ را استنشاق کند، بررسی الگوی استنشاق از اهمیت زیادی برخوردار است.

محل اولیه قرار گرفتن ویروس کرونا

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که قسمت فوقانی گلو، پشت مجاری بینی و بالای مری و حنجره که به آن "نازوفارنکس" نیز گفته می‌شود، بیش از سایر قسمت‌ها در معرض حمله ویروس کووید -۱۹ قرار می‌گیرد. پژوهشگران با استفاده از مدل‌های دیجیتالی سرعت تنفس را در بزرگسالان سالم شبیه‌سازی کرده و به این نتیجه رسیدند که اندازه قطراتی که به منطقه ذکر شده می‌رسد بزرگ‌تر از حد انتظار است. بیشتر ماسک‌ها مانع ورود این قطرات به دستگاه تنفسی می‌شود، به همین دلیل استفاده از ماسک می‌تواند بسیار مفید باشد. اطلاعات به دست آمده از این مطالعه می‌تواند به تولید ضدویروس‌های استنشاقی و واکسن‌های بینی کمک کند.

تاثیر آب و هوا بر انتشار ویروس کرونا

ممکن است قطرات تنفسی حاوی ویروس کرونا در هوا دهیدراته شود. در این صورت، غلظت ذرات ویروس و احتمال ایجاد بیماری کرونا افزایش پیدا می‌کند. بنابراین زمانی که میزان رطوبت کاهش پیدا کند و قطرات تنفسی سریع‌تر دهیدراته شوند، میزان شیوع ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند. زمانی که قطرات تنفسی پس از دهیدراته شدن در هوای بیرونی استنشاق شوند بار ویروسی بیشتری وارد بدن فرد می‌شود.

آستانه عفونت ناشی از ویروس کرونا

محققان به منظور تخمین زدن آستانه عفونت ناشی از ویروس کرونا، گزارش شیوع ویروس کووید -۱۹ را در یک گروه ۶۱ نفره بررسی کردند. یک فرد علامت‌دار در این گروه ویروس کرونا را به ۵۲ نفر دیگر انتقال داده بود. پژوهشگران برای بررسی این احتمال که یک قطره تنفسی، حداقل دارای یک ذره ویروسی است، نتایج مطالعه‌ای را که در مورد مقدار ویروس موجود در مخاط و بزاق افراد مبتلا به کرونا بود ارزیابی کردند. سپس آن‌ها تخمین زدند که آستانه عفونت تقریباً ۳۰۰ ذره ویروسی است و معمولاً بروز هر عفونت ویروسی استنشاق شده به ۱.۹۵۰ تا سه هزار ذره ویروسی نیاز دارد. این واقعیت که تعداد ذرات ویروسی مورد نیاز برای شروع عفونت در محدوده چند صد است، بسیار قابل توجه بوده و نشان می‌دهد که تا چه میزان این ویروس مسری است.

کد خبر 454728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.