ذخیره انرژی سیستم‌ روشنایی شهری با هوش مصنوعی

مقامات رسمی تایوان از هوش مصنوعی در ایجاد سیستم‌های روشنایی خیابان‌ها بهره گرفته‌اند تا از این طریق مصرف انرژی شهری را به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه سیستم‌های روشنایی خیابانی نقش مهمی در حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایفا می‌کنند، اما بیش از ۴۰ درصد حجم مصرف انرژی شهری را نیز به خود اختصاص داده‌اند و برنامه‌ریزان هر سال بخش اعظمی از بودجه شهر را برای حفظ و نوسازی این سیستم‌ها هزینه می‌کنند. در سال‌های اخیر و در پی جایگزینی لامپ‌های مهتابی با چراغ‌های ال ای دی، سیستم‌های روشنایی خیابانی از طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری برخوردار شده‌اند که هزینه الکتریسیته را تا حدود ۵۰ درصد کاهش داد و چراغ‌های هوشمند را به عنوان راه‌حلی مقرون به صرفه برای کاهش مصرف انرژی در شهرهای هوشمند به کار برد.

به عنوان مثال، مقامات رسمی سن دیه گو و کارکنان شرکت تولیدی وسایل الکتریکی جنرال الکتریک، با همکاری یکدیگر پروژه‌ای طراحی و چراغ‌های خیابانی را با لامپ‌های ال ای دی جایگزین کردند. روی تیرهای برق خیابانی سنسورهایی نصب کردند که می‌توانست به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در فضاهای پارک خودرو، جریان ترافیک، رفت و آمد عابران پیاده، دما، رطوبت و فشار هوا بپردازد. مقامات رسمی سن دیهگو با نصب سه هزار و ۲۰۰ چراغ خیابانی به چنین سیستم‌هایی توانستند حدود ۱۲۵ هزار دلار در هر ماه پول ذخیره و از مصرف زیاد انرژی خودداری کنند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون لامپ خیابانی در جهان وجود دارد و بر اساس تحقیقات ABI برآورد شده است بازار سیستم‌های هوشمند روشنایی ۳۱ درصد نرخ رشد مرکب سالانه را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۶ از آن خود کند. تا سال ۲۰۲۶ ارزش بازار لامپ هوشمند تا ۹ برابر افزایش خواهد یافت و به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. در گذشته تنها ۲۰ درصد سیستم‌های روشنایی خیابانی را چراغ‌های ال ای دی تشکیل می‌داد اما تا سال ۲۰۲۶ بیش از دو سوم سیستم‌های روشنایی شهری را چراغ‌های هوشمند فرا خواهد گرفت.

کمپانی‌های تایوانی با بهره‌گیری از مزایای تولید نرم‌افزارهایی نظیر موردهای سنسورهای سیستم روشنایی خیابانی و دروازه‌های ارتباطی می‌توانند با سایر شرکت‌های سراسر دنیا در زمینه مدیریت فضای ابری، ذخیره اطلاعات و تخصص تحلیلی نرم‌افزار برای افزایش فرصت‌های بازاری در شهرهای هوشمند از طریق فرآیند انتقال هوشمند همکاری کنند.

دولت تایوان مدیریت صنعت را به دست گرفته تا با استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند مصرف انرژی شهری را بهینه کند و کارآمدی حکومت را به تصویر بکشد. دفتر توسعه صنایع وزارت امور اقتصادی، به عنوان واحد مسئول توسعه شهرهای هوشمند در تایوان، هوش مصنوعی را به سازندگان نرم‌افزارهای صنعتی معرفی کرده‌اند تا از آن برای ایجاد سیستم‌های روشنایی شهر تائویوان بهره گیرند و از این طریق کارآمدی انرژی را بهبود بخشند. این سیستم‌های روشنایی هوشمند از ویژگی‌های مهم دیگری نیز نظیر ایستگاه‌های هواشناسی، صفحه نمایش دیجیتالی، نظارت بر جریان ترافیک جاده‌ای، نقطه اتصال وای‌فای و لامپ‌های خیابانی هوشمند برخوردار هستند.

مؤسسه تکنولوژی AAEON با تولیدکنندگان لامپ ال ای دی و چندین کمپانی دیگر برای آغاز پروژه نصب سیستم‌های روشنایی که به وسیله هوش مصنوعی تولید می‌شوند قرارداد همکاری بسته است. طی این همکاری قرار است دوربین‌های هوشمندی نیز به سیستم‌های روشنایی شهر اضافه شود تا به تعیین جریان ترافیک و تردد عابران پیاده کمک کند. چنانچه به مدت ۱۰ دقیقه هیچ خودور یا عابر پیاده‌ای از یک خیابان عبور نکند، آنگاه چراغ‌های آن حدود ۵۰ درصد نور خود را از دست می‌دهند که این کار به ذخیره ۱۲ درصدی انرژی برق کمک زیادی خواهد کرد.

محله‌ای که قرار است پروژه فوق در آن اجرا شود یک منطقه مسکونی است که بیشتر خیابان‌های اصلی، ساختمان‌های اداری، پارک‌های بزرگ و مراکز تجاری شهر تائویوان را در خود جای داده است. در مرحله آزمایشی، نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند جدید بسیار موفق عمل کرده است و به همین دلیل مقامات رسمی تایوان در نظر دارند با تولید بیشتر این سیستم‌ها به صادرات آن‌ها در کشورهای خارجی بپردازند.

کد خبر 454522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.