برگزاری لیگ بسکتبال بانوان به قیمت سلامتی بازیکنان

پرو تکل های نصفه نیمه و تلکید بر خود مراقبتی بازیکنان باعث شد در دو روز اول لیگ برتر بسکتبال بانوان هشت بازیکن به کرونا مبتلا شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیگ برتر بسکتبال زنان از پنج شنبه _ ۱۵ آبان ماه _ شروع شد و از بدو شروع مسابقات به دلیل ابتلای ۴ بازیکن سینام مشهد و ۴ بازیکن پاز تهران دیدار این تیم‌ها لغو و تنها سه بازی از گروه اول برگزار شد. بی‌توجهی به ابتلاء ۸ بازیکن به ویروس کرونا به منزل بی‌توجهی به سلامتی و جان بانوان بسکتبالیست است. این اتفاق زنگ خطری جدی را برای مسئولان در فدراسیون بسکتبال به صدا درآورده است.

با توجه به ابتلای تعداد زیادی از دختران هندبالیست در لیگ برتر هندبال بانوان به کرونا با توجه به سخت گیری های زیادی که وجود داشت، انتظار می‌رفت برای شروع لیگ بسکتبال بانوان تدابیر بهتری اندیشیده شده باشد و وضعیت بهتر باشد، اما سیستم برگزاری مسابقات بیشتر متکی بر خود مراقبتی بازیکنان است، روشی که در شرایط کنونی و با توجه به رفت و آمد و تمرینات بازیکنان غیرممکن است.

مثبت شدن تست ۸ بازیکن در ابتدای شروع لیگ بسکتبال نشان دهنده‌ی این موضوع است که خود مراقبتی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا باشد و برگزاری مسابقه لیگ برتر بسکتبال بانوان به این شیوه غیر ممکن است.

با توجه به کم بود اسپانسرهای مالی و وضعیت نه چندان خوب ورزش بانوان در کشور، انتظار می‌رود مسئولان فدراسیون بسکتبال و پزشکی ورزشی حساسیت ویژه‌تری در مورد لیگ بسکتبال بانوان انجام دهد.
هرچند که بانوان ورزشکار در تمامی رشته‌ها سالیان سال است که به ورزش مشغول هستند و لیگ‌های ورزشی در اکثر رشته‌ها برای بانوان وجود دارند، اما ورزش بانوان همچون درختی تک افتاده در میان باغی ست که کسی به آن توجه ندارد.

لیگ برتر بسکتبال بانوان امسال یا حضور ۱۳ تیم در دو گروه الف و ب ۶ شروع شد. تیم‌های حاضر در لیگ باید ۲۴ ساعت قبل از شروع مسابقه خود در تهران قرنطینه شوند و در طول دو روز پنجشنبه و جمعه مسابقه بدهند و سپس برای ۱۲ روز استراحت به شهر خود برگردند. تیم‌ها بعد از ۱۲ روز استراحت برای انجام دو مسابقه بعدی باید به تهران بیایند.

شرایط برای تیم‌های شهرستانی ویژه‌تر است و می‌شود گفت خود مراقبتی برای بازیکنان این تیم‌ها معنی ندارد، زیرا در راه رفتن و برگشتن از تهران، در هتل، در رستوران‌ها و… همه و همه امکان ابتلاء به ویروس کرونا وجود دارد.

بر اساس سیستم لیگ امسال هرکدام از تیم‌های گروه اول در مرحله رفت و برگشت ۶ بار و هر کدام از تیم‌های گروه دوم ۵ بار به میدان می‌رود، اما فقط دو بار تست کرونا (تست PCR )می‌دهد و تیم‌هایی که تست کرونای آنان منفی بوده و بازیکن مبتلا نداشته‌اند تست مجددی تا شروع دیدارهای دور برگشت و شروع دیدارهای پلی‌آف، نمی‌دهند.

این در شرایطی است که در زمان استراحت تیم‌ها احتمال ابتلای بازیکنان به کرونا وجود دارد و نمی‌شود با خود مراقبتی جلوی ابتلای بازیکنان را گرفت، زیرا شرایط شیوع ویروس کرونا بحرانی بوده و تمام افراد در معرض خطر ابتلاء هستند.

در معقولانه‌ترین و ایمن‌ترین حالت بازیکنان هر تیم باید هر هفته تست بدهند و قرنطینه شوند و سپس مقابل حریفان خود به میدان روند، اما فدراسیون بسکتبال به دلیل گران بودن تست‌های پی سی آر و وضعیت نا مناسب مالی بعضی از تیم‌ها، انجام تست‌ها را به سه نوبت کاهش داده است.

در حالی که کشور با شرایط بحرانی شیوع کرونا قرار دارد و رکوردشکنی‌های هر روزه در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها را شاهد هستیم، فدراسیون بسکتبال برای برگزاری لیگ بسکتبال بانوان باید سختگیرانه تر عمل می‌کرد. بهتر بود فدراسیون از ابتدا اجازه‌ی ورود تیم‌هایی که شرایط مالی مناسبی برای رعایت حداقل‌های سلامت بازیکنان تیم خود را ندارند به جدول مسابقات را نمی‌داد.

حال که هفته اول لیگ بسکتبال گذشته است، فدراسیون بسکتبال، فدراسیون پزشکی ورزشی و تیم‌ها باید هرچه سریع‌تر فکر چاره‌ای برای ادامه لیگ برتر بسکتبال بانوان بیندیشند در غیر این صورت شاهد ابتلای تعداد بالایی از بازیکنان به کرونا خواهیم بود.

نکته‌ی قابل توجه بی توجهی نسبی ستاد مقابله با کرونا در ورزش و فدراسیون پزشکی به وضعیت لیگ‌های ورزشی بانوان و عدم رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی از سوی تیم‌ها و فدراسیون‌های مربوطه است. درست است که هیچ ورزشکار و فردی ۱۰۰ درصد مصون نخواهد بود و نمی‌شود ریسک ابتلاء را به صفر رساند اما صدور اجازه برگزاری لیگ برتر بسکتبال با توجه به نبود پروتکل‌های مناسب وکافی برای برگزاری لیگ بسکتبال بانوان جای بحث دارد.

کد خبر 454237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.