طراحی ایستگاه اتوبوس ویژه پاندمی کرونا

شهرداری اومئو در سوئد با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و طراحی این کشور ایستگاه اتوبوس هوشمندی را طراحی کردند که در شرایط کنونی پاندمی کرونا، خاص و ویژه محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی این ایستگاه که برنده مسابقه معتبر موزه طراحی لندن نیز شده بر این اصل استوار است که افراد نباید برای رفت و آمد اتوبوس نگرانی داشته باشند یا دائم انتظار بکشند، بلکه در کمال آسایش از تنهایی خودشان لذت ببرند! ظاهر این ایستگاه تمام چوبی مانند یک میز است که بخش زیرین آن را پایه‌های نامنظم آویزان تشکیل می‌دهد که طولشان به زمین نمی‌رسد و حالت معلق دارند.

این طراحی تنها برای جلب توجه خلق نشده بلکه هریک از عناصر به کار رفته بر اساس تکنولوژی هوشمند ایجاد شده است و کاربرد خاصی را برای مسافران دارد.

سقف این سازه به گونه‌ای است که قادر به تشخیص اتوبوس‌هایی می‌شود که در حال نزدیک شدن به ایستگاه هستند و بسته به مسیر خط، این ایستگاه تغییر رنگ می‌دهد و آهنگ‌های‌های مشخصی در آن پخش می‌شود. به همین خاطر مسافران می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای، به سرگرمی‌های خود بپردازند.

اومئو به نسبت شهر سردی محسوب می‌شود که علت آن وزش شدید باد است. شاید در نظر اول فکر کنید که وجود یک ایستگاه بدون دیوار چه فایده‌ای برای این شهر سرد دارد؛ نکته اینجاست که پایه‌های آویزان از سقف حالت مقعر دارند و مهم‌تر اینکه بسته به وزش باد تغییر جهت می‌دهند. این حالت به مسافران کمک می‌کند تا در صورت وزش باد، به این پایه‌ها تکیه دهند و خلاف جهت آن بایستند.

یکی دیگر از مزیت‌های قابل توجه این ایستگاه‌ها حفظ فاصله اجتماعی در شرایط فعلی پاندمی است که ساخت آن در فضا باز بدون دیوار، ویژگی مثبت آن را تقویت می‌کند.

این سازه تاکنون از استقبال زیادی از سوی شهرهای جهان برخوردار شده است؛ برای مقال شهر گدانسک لهستان میزبان بعدی این سازه خواهد بود.

تاکنون ۱۴۶ هزار و ۴۶۱ نفر در سوئد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶ هزار و ۲۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. نمودار ابتلاء به این بیماری طی ماه نوامبر سیر صعودی بی‌سابقه‌ای را از خود نشان داده است به همین علت اقدام‌های ضد کرونا از اولویت ویژه‌ای برخوردار شده است.

کد خبر 454186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.