بایدن پرونده‌های زیادی علیه رژیم آل‌سعود باز می‌کند

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جو بایدن در نظر دارد که برخلاف دونالد ترامپ پرونده‌های زیادی را علیه رژیم آل‌سعود، بحرین و امارات بازگشایی کند.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: سرانجام پس از یک رقابت طولانی و نفس‌گیر، جو بایدن نامزد حزب دموکرات با کسب ۲۹۰ رأی الکترال توانست از رقیب قدرتمند خود دونالد ترامپ پیشی بگیرد و به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با بیشترین رأی مردمی وارد کاخ سفید شود. در جریان شمارش آرا هر دو طرف اتهاماتی نسبت به یکدیگر ابراز داشتند و انتظار می‌رفت که طرفداران دو نامزد پس از اعلام نتایج آرا در برابر یکدیگر صف‌آرایی و وارد یک جنگ خیابانی شوند، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

وی افزود: در حال حاضر رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ تلاش دارد تا همچنان نسبت به سلامت انتخابات تردید ایجاد کند، اما برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه امور به نفع نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن پیش می‌رود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: شیوه رفتاری توهین‌آمیز تیم ترامپ نسبت به رنگین‌پوستان و مهاجران به‌گونه‌ای بود که اکثریت اقشار متوسط و مهاجران آمریکایی از جو بایدن به شدت حمایت کردند و نامزد حزب دموکرات برای نخستین‌بار در طول یکصد سال گذشته توانست بیش از ۷۴ میلیون رأی مردمی کسب کند. به نظر می‌رسد با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، فضای جدیدی بر این کشور و جامعه جهانی حاکم خواهد شد.

هانی زاده تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا که چهار سال گذشته شاهد تنش‌های سیاسی گسترده‌ای با قطب‌های مهم جهان از جمله روسیه، چین و ایران بوده، به شدت از احتمال بروز درگیری واشنگتن با این سه کشور نگران بود. لذا افسانه دونالد ترامپ پس از انتخابات اخیر برای همیشه پایان یافت و مردم آمریکا ثابت کردند که خواهان یک رئیس‌جمهور منطقی و معتدل هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود ثابت کرد که آمریکا نیازمند رفتار مسالمت‌آمیز با ملت‌های جهان است و تهدید و گسترش پدیده تروریسم نمی‌تواند منافع آمریکا را در درازمدت تأمین کند.

وی تصریح کرد: انتخاب بایدن نگرانی‌های شدیدی برای رژیم‌های مرتجع منطقه به همراه دارد؛ رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات و بحرین که به‌شدت تحرکات تبلیغاتی دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه را دنبال می‌کردند، تمام تلاش خود را برای پیروزی دونالد ترامپ به کار گرفتند، اما با شکست مواجه شدند. جو بایدن در نظر دارد که برخلاف دونالد ترامپ پرونده‌های زیادی را علیه رژیم آل‌سعود، بحرین و امارات بازگشایی کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و تیم وی قرار است ارتباطات مالی و سیاسی میان محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ را مورد بازنگری قرار دهند. مساله قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، جنگ پنج‌ساله عربستان علیه ملت یمن و کشتار کودکان و زنان یمنی توسط ارتش عربستان و نقض شدید حقوق بشر توسط رژیم آل‌سعود، در مدار توجه تیم جو بایدن خواهد بود. به همین دلیل منطقه خاورمیانه شاهد تحولات جدیدی است و این احتمال وجود دارد که بن‌سلمان از قدرت برکنار و به جای وی، محمد بن‌نایف به‌عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شود.

هانی زاده در پایان یادآور شد: از ورود جو بایدن به کاخ سفید کمتر از دو ماه دیگر باقی مانده و طی این مدت به‌طور طبیعی تیم وی اولویت‌های سیاست خارجی خود را ترسیم خواهد کرد. از جمله این اولویت‌ها، بازگشت آمریکا به توافقنامه برجام و لغو تدریجی تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران است که بخشی از این سیاست‌ها خواهد بود. هرچند که انتظار نمی‌رود سریعاً به برجام بازگردد، اما ادبیات ملایم وی که متأثر از ادبیات باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست، نشان می‌دهد سیاست رئیس‌جمهور منتخب با دونالد ترامپ کاملاً تفاوت است.

کد خبر 454082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.