راه آهن استراتژیک چابهار_زاهدان تا پایان ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌های عمرانی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در چابهار و آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن این منطقه از چابهار به سمت زاهدان اظهار کرد: در تیر ماه امسال از سمت زاهدان ریل‌گذاری این پروژه آغاز شد که این مسیر در کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد.

وی ادامه داد: طول این پروژه از چابهار تا سرخس ۱۴۰۰ کیلومتر است که یکی از استراتژیک‌ترین و مهمترین پروژه‌های ریلی به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار_زاهدان بلندترین کریدور ریلی کشور است، افزود: در این پروژه ۸۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری انجام می‌گیرد که این میزان، دو برابر خاکبرداری سد کرخه به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور است.

خادمی تصریح کرد: ۳۲ کیلومتر ریل‌گذاری این پروژه انجام شده است و با حضور مقام عالی وزارت حدود ۸۴ کیلومتر ریل‌گذاری از سمت چابهار انجام می‌شود. کل پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۸ درصد بوده و پیشرفت زیرسازی این پروژه هم به ۱۶۳ درصد رسیده است.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ ساخت این پروژه به اتمام می‌رسد و یکی از بزرگترین بنادر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان شهرهای چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر را در جنوب استان به شبکه ریلی متصل می‌کند، ادامه داد: ما در حال حاضر از زاهدان به سمت مرز میرجاوه و پاکستان و خواف به هرات در افغانستان دو خط راه آهنی داریم که با اتصال این دو خط به هم کشورهای همسایه به ما متصل می‌شوند و برای افغانستان که کشور محصور در خشکی است باعث ایجاد وابستگی به بنادر ایران می‌شود.

خادمی گفت: پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی کشور است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرای آن را برعهده گرفته و سرعت اجرای این پروژه هم افزایش یافته است.

وی درباره منابع اعتباری این پروژه گفت: منابع این پروژه از صندوق توسعه ملی تأمین شده و حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۰۰ میلیون یورو برای آن پرداخت شده و ۲۰۰ میلیون یورو معادل هشت هزار میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم با تخصیص آن بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

کد خبر 453885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.