تشریح پروتکل‌های بهداشتی تورهای گردشگری

روز گذشته (چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه) برای اولین بار در کشور و در راستای شعار "اصفهان ایمن"، جلسه تبیین پروتکل‌های بهداشتی ویژه راهنمایان گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد؛در این نشست پروتکل‌های بهداشتی جهت برگزاری تورهای گردشگری رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم هداییان در این نشست گفت: پس از اینکه هیچ پروتکل بهداشتی برای راهنمایان گردشگری تدوین نشد، دست به کار شدیم و تصمیم گرفتیم برای این قشر که در خط مقدم صنعت گردشگری هستند، برنامه‌ریزی انجام دهیم. ویروس کرونا، کاملاً جدید و ناشناخته است، داده‌ها و محتوای ما بر این شرایط منطبق بوده و بر اساس هر آنچه تا امروز یافت شده، پروتکل‌های ویژه راهنمایان گردشگری را تدوین کردیم.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان ادامه داد: اگرچه در پیک و اوج شیوع ویروس کرونا سفر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما از سرگیری سفرها در زمانی که شیوع ویروس فروکش می‌کند، لازم است. مردم در هر صورت سفر می‌کنند و بهتر خواهد بود اگر به راهنما اعتماد کنند و به صورت گروهی سفر کنند.

دیگر از تورهای ۲۰ یا ۳۰ نفره خبری نیست

او افزود: در تورها دیگر حرف از ۲۰ یا ۳۰ نفر نمی‌شود زد و باید تورها با افراد بسیار محدود برگزار شود. اگر این سفرها همراه با راهنما گردشگری آموزش دیده باشد، مشکلی به وجود نخواهد آورد. سعی بر این است که اصفهان را به عنوان یک مقصد ایمن معرفی کنیم و با توجه به برنامه‌های بخش‌های مختلف تأسیسات گردشگری اصفهان یک مقصد ایمن خواهد بود.

هداییان با اشاره به اهداف دستورالعمل بهداشتی ویژه راهنمایان گردشگری، اظهار کرد: به حداقل رساندن احتمال بروز، ابتلاء و شیوع بیماری کووید ۱۹ در تورهای گردشگری مهم‌ترین هدف این دستورالعمل است. همچنین سعی داریم با این پروتکل‌ها شرایط را برای کار کردن راهنمایان فراهم کنیم تا این قشر شغل خود را ترک نکنند و در واقع از سرمایه انسانی راهنمایان گردشگری محافظت کنیم. هدف آخر نیز حفظ سلامت گردشگران است که هم مسافر و هم راهنما نسبت به آن مسئولیت دارند.

پروتکل‌های بهداشتی عمومی تورهای گردشگری

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان در ارائه موارد عمومی پروتکل‌های بهداشتی ویژه راهنمایان، توضیح داد: باید راهنمای تور آموزش دیده نشانی با رنگ مشخص داشته باشد و در تور از این پوشش استفاده و در معرض دید قرار دهد تا گردشگر از نظر آرامش بصری تأمین شود. راهنما گردشگری باید در تمام مدت برگزاری تور از کلیه تجهیزات بهداشتی استاندارد استفاده کند؛ همچنین تعدادی ماسک و الکل اضافی همراه داشته باشد. ماسک، فاصله اجتماعی (حداقل یک متر و نیم) و ضد عفونی کردن، سه نکته طلایی در برگزاری تورها است.

او افزود: هر راهنمای گردشگری حداکثر می‌تواند مسئولیت اجرای تور با ۱۵ نفر را بر عهده داشته باشد. ضمن اینکه راهنمای گردشگری در زمانی مجاز به برگزاری تور است که مدت زمان معینی را پیرامون شناسایی و آشنایی با ویروس کرونا پشت سر گذاشته باشد. راهنما ناظر بر کلیه بخش‌های تور از جمله رعایت پروتکل بهداشتی است و اگر این موضوع رعایت نشد، باید به مدیر تور اطلاع دهد.

هداییان با بیان اینکه "راهنمای گردشگری باید در تمام مدت سفر سلامتی خود را در اولویت قرار دهد" تاکید کرد: راهنما مسئول دولتی نیست و نباید بابت همه موارد نگرانی داشته باشد. ۰۹۶۲۹ شماره‌ای است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای گزارش تخلفات ارائه شده و در نهایت تخلفات را باید به این شماره گزارش داد؛ البته پیشنهاد می‌شود ابتدا به آژانس گردشگری برگزار کننده تور گزارش داده شود.

پروتکل‌های بهداشتی بخش حمل و نقل

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان در ارائه موارد مرتبط با حوزه حمل و نقل، گفت: در فرودگاه‌ها راهنما در بدو ورود باید به استقبال مسافر برود و بسته‌های بهداشتی را به گردشگران ارائه دهد. بسته بهداشتی شامل دستکش یک بار مصرف، ماسک یک بار مصرف، مایع ضد عفونی کننده سطوح، ژل یا مایع ضد عفونی کننده دست و پاکت مناسب جهت جمع‌آوری اقلام بهداشتی است.

او اضافه کرد: راهنما در بدو ورود گردشگران باید نسبت به آگاه‌سازی آن‌ها از شرایط شیوع ویروس کرونا در مقصد اقدام کرده و رعایت دستورالعمل و توصیه‌های بهداشتی را به آن‌ها تاکید کند. جانمایی مسافران در مقاصد و نقاط مختلف از جمله فرودگاه بسیار اهمیت دارد، همچنین گروه را باید سریعاً از فضای بسته فرودگاه خارج کرد.

پروتکل‌های بخش حمل و نقل زمینی

هداییان با اشاره به موارد بهداشتی حمل و نقل زمینی، تاکید کرد: همکاران ما در حوزه حمل و نقل باید توجیه شوند، همچنین صندلی‌ها، کف، دستگیره‌ها و سرصندلی‌ها مرتب باید ضدعفونی شوند. راهنما باید پیش از حرکت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وسیله نقلیه مطمئن شود. ترتیب قرار گرفتن گردشگران با توجه به فاصله گذاری اجتماعی باید از پیش تعیین شده باشد؛ تنها خانواده‌ها و زوج‌ها می‌توانند کنار هم بنشینند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان ادامه داد: راهنما باید از تهویه هوا اطمینان حاصل کرده ضمن اینکه تأمین ظرف و یا محل مناسب برای قرار دادن اقلام بهداشتی مصرف شده در خودرو الزامی است. در طول سفر باید تا حد امکان از پذیرایی غیر ضروری خودداری شود. راهنما در تور سفر از وسایلی مانند میکروفن و نقشه استفاده می‌کند، این موارد نیز باید مرتباً ضد عفونی کنند. همچنین تنها در مراکز بین‌راهی مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی توقف و استراحت صورت پذیرد.

پروتکل‌های بهداشتی در بخش اقامت

او در بخش پروتکل‌های بهداشتی در بخش اقامت، اظهار کرد: راهنما در زمان ورود به هتل باید از ازدحام مسافر در لابی و یا بخش پذیرش خودداری کند. تماس با پاسپورت، کارت ملی و دیگر موارد نیز به حداقل برسد. به طور کلی راهنما پیش از ورود مسافر به اقامتگاه باید موارد را به اطلاع مسافر برساند.

دستورالعمل‌های بخش غذا و نوشیدنی

هداییان با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی ویژه بخش غذا و نوشیدنی، توضیح داد: راهنما ساعت مناسب و خلوت را برای بردن تور به رستوران و کافی‌شاپ انتخاب و زمان صرف را به حداقل برساند. همچنین سلف سرویس باید به طور کلی از تورها حذف شود. استفاده از مواد خوراکی بسته‌بندی شده در در ظروف یک بار مصرف اولویت دارد.

پروتکل‌های گشت‌ها در تور گردشگری

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان درباره دستورالعمل‌های بهداشتی در بخش گشت‌ها، اظهار کرد: بلیط آنلاین خریداری شود و یا راهنما برای همه بلیط خریده و گردشگران در فضای باز باشند. به هیچ عنوان از بروشور استفاده نشود و اولویت با بازدید از جاذبه‌های با فضای باز است. در جاذبه‌های کوچک و سربسته توضیحات در فضای باز ارائه شود و بازدید گردشگران در حداقل زمان ممکن و به صورت کنترل شده انجام شود. راهنما باید ارتباط خود با مسئولان سایت‌های گردشگری و همکاران خود در سایر بخش‌ها به حداقل برساند. راهنما نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید ساکت باشد و موارد باید به نهادهای بالادستی گزارش شود.

راهنمای گردشگری باید مدیریت بحران کند

او با اشاره به اهمیت مدیریت بحران در تورهای گردشگری، تاکید کرد: راهنما اگر در حین تور علائم بیماری کووید ۱۹ را در خود احساس کرد، باید سریعاً تور را رها کرده و راهنمای دیگری جایگزین شود. همچنین اگر موارد مشکوک در تورها مشاهده شد، باید سریعاً جدا از سایر گردشگران جدا و به قرنطینه برود. دفتر مسافرتی باید جعبه کمک‌های اولیه شامل تب سنج و پالس اکسی متر در اختیار گردشگران قرار دهند.

کد خبر 453600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.